• Anonym (Suck)

Tycker att sambo dricker för mycket under graviditet

Jag är gravid i vecka 20. Min sambo och jag har haft ett par fina år tillsammans. Jag är 28 och han 36 och vi har njutit av livets goda till fullo (ja, möjligen i lite för stor utsträckning). Minst en gång per vecka, ofta två, så har vi gått ut och ätit och tagit några öl eller sett en spelning och vin-/ölkvällarna hemma har inte heller varit få. Jag skulle nog påstå att vi druckit 2-5 ggr per vecka, i mängder som varierat mellan en mysöl och fest. Vi har tidigare varit överens om att vi ska sluta helt med den livsstilen då vi ska skaffa barn i framtiden, både uteätandet generellt men främst alkoholen.

Så blev jag gravid. Inte med vilje, men båda blev glada och tyckte något chockade att "Okej, vi kör!". Jag slutade självklart dricka direkt (tack och lov upptäckte jag graviditeten redan vid första beräknade mens). Det gjorde inte min sambo.

Han har fortsatt, om än i mindre utsträckning. Sedan jag blev gravid har han druckit 1-4 gånger per vecka. Generellt två. Jag har försökt förklara hur jag känner lugnt, tjatat, gnällt, skällt. Skiter ju han lite i. Jag har svårt att sätta ord på varför det känns viktigt.

För det första känner jag mig otrygg. Jag var på det klara med att det här var en livsstil som bara gällde medan vi var obundna. Det kan inte fortsätta på samma sätt med ett barn och jag skulle känna mig tryggare om jag såg att han kan sluta NU. Sedan skulle det kännas som ett stöd för mig. Jag saknar att sitta med ett glas vin och prata, att gå ut och ta några öl med vänner. Det känns jobbigt att även få se på här hemma. Jag har en rejäl craving på rödvin just nu, jag kan känna lukten på fem meter och hela kroppen skriker efter det (ja, craving och inte alkoholism. Det är inte alkoholen jag är ute efter, det är vinsmaken). Och för det tredje att det är han som har körkort och bil. Händer något akut så vill jag att han kan köra.

Jag har inte sett det som en stor grej att lägga ner alkoholen men det känns som att mitt liv begränsas avsevärt just nu medan han inte kan bjuda till med ens den här delen (jag har slutat dricka, slutat gå ut, kan inte röra mig ordentligt pga foglossning).

Är jag fånig och överreagerar? Jag anser att självklart får han dricka men det vore tryggare om han i så fall valde ut några få tillfällen då det händer något särskilt och inte bara tomdricker hemma.

Är det någon som har några argument? Mina är slut. Då jag förklarar det jag skrivit här så får jg bara veta att han inte behöver sluta och att han gör det då det börjar spela någon roll (=nära förlossningen enligt honom, men det lär väl ändras...).

• Svar på tråden Tycker att sambo dricker för mycket under graviditet
  • Hearts76

Jag förstår dig ts. Är själv gravid och min man sa direkt att han inte skulle dricka en droppe under graviditeten vilket jag tyckte var alldeles överdrivet. Jag köper hem både vin, öl och Fireball till honom på helgerna, men han dricker väldigt måttligt. Säger själv att han inte gillar känslan av att bli berusad när jag sitter här med stor kula. (Vi bor på landet). Sen tycker han att det känns taskigt iom att jag ääälskar vin, det blir som att vifta med godis framför ett barn säger han :)

Men JAG tycker inte att han behöver försaka alkoholen, dock älskar jag honom för att han är så omtänksam. Det skulle nog kännas annorlunda om han söp till det flera gånger i veckan. Vi är lite lika på det sättet, att en lätt fylla inte ger så mycket om man dricker själv, för oss är själva grejen att bli lite lulliga tillsammans, eller dela en flaska gott vin osv.

• Nuta

Min sambo hade min fulla välsignelse till att dricka under tiden jag var gravid. Nu var jag gravid på sommaren och hade även en väninna som var gravid samtidigt, vi följde båda ofta med grabbarna ut på uteserveringarna och deltog i samtal och umgänge, njöt av sommartiden typ.. Mitt största bekymmer var nog att jag blev utskälld av en tant en gång på en servering för att jag tillät min sambo att dricka för det fick minsann inte hennes göra när hon var gravid.. Eller ja.. Han ville ut på krogen en kväll med grabbarna, satt och planerade och allt, fick ju berätta att vi var beräknade till just den dagen skrattade och han stannade ju hemma :)

• MAN78

Känner igen mig en del i TS beskrivning. Tyckte att det under graviditeten var en del tjat just om de gamla festarvanorna. Det är några år sedan nu, och ärligt talat är det bra att man har uppemot 9 mån (som pappa) att ställa om.

Nu börjar barnen bli halvstora, inte så mycket festande längre. Men vin/öl säkert varje helg ändå, och ibland under veckorna, fast på ett annat och lugnare sätt. Chilla, det ordnar sig oftast!

• Adelaide

På Systembolagets sida finns ett test, där man kan mata in vad man dricker under en vecka, och sedan får man ett utlåtande på om det är lite, normalt, mycket eller rentav farligt och förmodligen ett beroende. Kan ni göra det testet tillsammans kanske, så att han får se vad det är han håller på med? Om det inte går att få honom att sluta, så måste du kanske blanda in utomstående. Familjerätten sysslar även med parrådgivning. Annars kanske er Vårdcentral?

Jag tycker att du har helt rätt i, att era barn inte bör växa upp i det där. Om din man inte är kemiskt beroende av alkoholen ännu, så har han ju i alla fall utvecklat överdrivna och avvikande alkoholvanor.

Jag tycker för övrigt att den konsumtion du beskriver är konstig ÄVEN för ett par som inte har barn ännu. Utom ett par veckor om året på semestern möjligen. Men när man måste gå upp morgonen efter och vara fräsch på jobbet..? Alkohol gör ju så att man sover sämre, så även om en alkoholmätare inte skulle visa något på morgonen, så kan det vara så att man inte bör köra bil p.g.a. att man har sovit för ineffektivt och därför är luddig i huvudet med långsamma reflexer.

I min familj och vänkrets har det aldrig druckits på det där sättet, utan ev. drickande har begränsats till fredag och/eller lördag kväll. (Utom, som sagt, någon vecka utomlands på semestern när man kände sig utanför de vanliga reglerna och normerna. Men detta var före barnen och graviditeterna.)

• Anonym (jupp)
    Anonym (Suck) skrev 2015-03-27 18:32:09 följande:

Tack för era svar! Jag förstår absolut vad ni menar, trots graviditetshormoner och djävulskap så har jag lite hjärna kvar. Alkoholfritt vin har jag testat och det har varit okej och stillat det värsta begäret, men jag har inte hittat någon riktigt bra sort tror jag. Någon som har tips på bra alkoholfria viner som ett rent sidospår?

Men att dricka fyra gånger i veckan då det vill sig? Det är det som oroar mig mest. Några öl en fredag eller lördagkväll dör jag inte av att bevittna men jag blir irriterad över att han inte ens kan låta bli under veckorna som "vanligt folk". Jag kunde sluta helt över en natt men han kan inte ens låta bli en enda kväll då jag ber honom. Det oroar mig inför livet med en bebis. Planerna innan var ju att båda skulle sluta redan under försökstiden, nu blev det aldrig någon sådan men jag är orolig för att det här kommer utvecklas till att jag får ta allt ansvar för barnet och bara gå hemma själv några månader medan han går ut varannan kväll.

Ärligt tack för era åsikter, det betyder mycket att få lite annat perspektiv

Ja jag kan tycka att 4 gånger i veckan är överdrivet, men samtidigt så skrev du ju att det va så ni levde.

Problemet ligger i att han inte förstår. Han är fortfarande obunden. Han har inget barn och han är inte gravid. Många män är såna. Det är inte verkligt fören dom har barnet framför sig. Så tror absolut att det finns väldigt goda chanser att han skärper till sig när barnet väl är här.
  • Anonym (K)

Ts,

Jag känner igen din mans beteende i mina barns pappa. Och jag känner igen de flesta argument som kommer upp i tråden. Men saken är den att det är upp till var och en av oss om vi vill fortsätta leva med en man (kvinna) som dricker så att det påverkar familjen och förhållandet.

Jag stod ut i några år och fick ofta höra att jag var en torrboll som missunnade min man att umgås med sina kompisar (dricka sig kraftigt berusad). Till slut insåg jag hur mycket det påverkade barnen när han var "konstig" och lämnade honom. Han tycker fortfarande att hans alkoholvanor är helt normala men barnen (nu tonåringar) slutade sova hemma hos honom för flera år sen pga att de kände sig otrygga. Nu äter de middag hemma hos honom någon gång i månaden på en vardag, men inte ens det hjälper för senaste gången var han rejält berusad trots att han skulle jobba dagen efter.

Det jag vill säga är att du aldrig kan påverka din man till att tycka samma sak som du eller få honom att dra ner på alkoholen. (Även om jag förstår att du känner det som ett enormt svek mot er överenskommelse.) Det enda du kan påverka är huruvida du vill leva tillsammans med det här beteendet eller inte.

• Anonym (Jwo)

Att dricka 1-4 gånger i veckan tycker jag faktiskt är rätt så mycket, gravid sambo eller inte. Hur många dricker alkohol 4 gånger på en vanlig vecka? 1-2 känns väl lite mer "normalt". Det kunde jag och min man göra innan vi fick barn.

Första graviditeten saknade jag vin och öl, andra tänkte jag inte tanken en enda gång haha Jag tycker det faller sig naturligt att minska ner på alkoholen när man har barn. Jag tar gärna en öl eller ett (några) glas champagne, tycker det är väldigt gott, men jag orkar faktiskt inte om det inte är något särskilt. Ett glas rödvin en fredagkväll så hade jag slocknat till Let's dance :)

Gör det där testet på systembolagets hemsida så får ni svart på vitt om han har ett problem.

• Sarakechi
    Ellaria skrev 2015-03-27 17:32:36 följande:

Om det är vinsmaken du är ute efter finns ju alkoholfritt vin. Vet dock inte om det smakar likadant, jag dricker inte rödvin själv.

You know nothing, Jon Snow
    Förstår dock inte ens mentaliteten bakom att dricka alls om man är gravid, alkoholfritt eller ej...
  • Anonym (A)
    Sarakechi skrev 2015-03-28 08:50:04 följande:

Förstår dock inte ens mentaliteten bakom att dricka alls om man är gravid, alkoholfritt eller ej...

Det är väldigt viktigt att dricka och få i sig vätska, gravid eller ej. Förstår inte ditt inlägg?
  • Sarakechi
    Anonym (A) skrev 2015-03-28 09:57:47 följande:
    Det är väldigt viktigt att dricka och få i sig vätska, gravid eller ej. Förstår inte ditt inlägg?
    Jag hoppas fan att du skojar....
Svar på tråden Tycker att sambo dricker för mycket under graviditet