• Anonym (Suck)

Tycker att sambo dricker för mycket under graviditet

Jag är gravid i vecka 20. Min sambo och jag har haft ett par fina år tillsammans. Jag är 28 och han 36 och vi har njutit av livets goda till fullo (ja, möjligen i lite för stor utsträckning). Minst en gång per vecka, ofta två, så har vi gått ut och ätit och tagit några öl eller sett en spelning och vin-/ölkvällarna hemma har inte heller varit få. Jag skulle nog påstå att vi druckit 2-5 ggr per vecka, i mängder som varierat mellan en mysöl och fest. Vi har tidigare varit överens om att vi ska sluta helt med den livsstilen då vi ska skaffa barn i framtiden, både uteätandet generellt men främst alkoholen.

Så blev jag gravid. Inte med vilje, men båda blev glada och tyckte något chockade att "Okej, vi kör!". Jag slutade självklart dricka direkt (tack och lov upptäckte jag graviditeten redan vid första beräknade mens). Det gjorde inte min sambo.

Han har fortsatt, om än i mindre utsträckning. Sedan jag blev gravid har han druckit 1-4 gånger per vecka. Generellt två. Jag har försökt förklara hur jag känner lugnt, tjatat, gnällt, skällt. Skiter ju han lite i. Jag har svårt att sätta ord på varför det känns viktigt.

För det första känner jag mig otrygg. Jag var på det klara med att det här var en livsstil som bara gällde medan vi var obundna. Det kan inte fortsätta på samma sätt med ett barn och jag skulle känna mig tryggare om jag såg att han kan sluta NU. Sedan skulle det kännas som ett stöd för mig. Jag saknar att sitta med ett glas vin och prata, att gå ut och ta några öl med vänner. Det känns jobbigt att även få se på här hemma. Jag har en rejäl craving på rödvin just nu, jag kan känna lukten på fem meter och hela kroppen skriker efter det (ja, craving och inte alkoholism. Det är inte alkoholen jag är ute efter, det är vinsmaken). Och för det tredje att det är han som har körkort och bil. Händer något akut så vill jag att han kan köra.

Jag har inte sett det som en stor grej att lägga ner alkoholen men det känns som att mitt liv begränsas avsevärt just nu medan han inte kan bjuda till med ens den här delen (jag har slutat dricka, slutat gå ut, kan inte röra mig ordentligt pga foglossning).

Är jag fånig och överreagerar? Jag anser att självklart får han dricka men det vore tryggare om han i så fall valde ut några få tillfällen då det händer något särskilt och inte bara tomdricker hemma.

Är det någon som har några argument? Mina är slut. Då jag förklarar det jag skrivit här så får jg bara veta att han inte behöver sluta och att han gör det då det börjar spela någon roll (=nära förlossningen enligt honom, men det lär väl ändras...).

• Svar på tråden Tycker att sambo dricker för mycket under graviditet
  • Adelaide
    Sarakechi skrev 2015-03-28 16:02:40 följande:
    Jag hoppas fan att du skojar....
    Fast jag förstår nog inte heller. Varför skulle man inte få dricka alkoholfria drycker? Så gjorde vi när jag var gravid, vi fortsatte att dricka ur de fina kristallglasen på helgkvällarna, för att göra det lite festligt - men i stället för vin så drack vi mineralvatten eller dansk citronvand! Duka bordet fint och laga festlig mat kan man också göra utan att det måste vara vin till (även vi är upplärda på att det ska vara det, i vår kultur). Man kan ju ha t.ex. fläder- eller lingondricka i en fin tillbringare.

Jag har i alla fall alltid tyckt att KÄNSLAN av helg och fest är viktigare än själva alkoholruset.
  • Anonym (nej)

Skulle aldrig tvinga min man att sluta dricka bara för att jag är gravid. Nu är jag i vecka 41 och han är visserligen helt nykter men det är för att förlossningen är så nära. Han har varit nykter sen vecka 40. Ser det som så att vi kvinnor är väldigt lyckligt lottade, vi får känna ett barn växa i oss och uppleva något som männen bara kan drömma om. Därmed är det minsta jag kan göra för honom att unna honom lite vin eller whisky då och då. Så länge han inte super sig redlös.

• Anonym (y)

Jag tycker det är så märkligt att folk tror att man blir en helt annan människa bara för att man ska få barn.

• Anonym (A)
    Sarakechi skrev 2015-03-28 16:02:40 följande:

Jag hoppas fan att du skojar....

Nej, jag hoppas du var ironisk. Att inte dricla alkohol under graviditeten. Men att man inte skulle dricka alkoholfritt???
  • SFL80

Båda ska bli föräldrar. Det säger väl allt? Bara för att du, i det här fallet, inte kan dricka betyder inte det att det är ok att din sambo gör det. Han har visserligen ingen bebis i magen men borde ändå ställa upp på samma villkor som du. Tycker jag. Sedan tycker jag att ni borde se upp med vanorna, båda två faktiskt. Det är en grej en inte tänker på som kvinna många gånger (en klarar ju/måste hålla upp under graviditeten) men ett beroende är ihärdigt. Det dröjer inte länge så är en där igen! Att du "fixar" att inte dricka just nu handlar ju om en otroligt stark motivation. Du har ett litet liv i magen som blir påverkad av alkohol om du dricker, det är en rätt stark anledning. Det är precis därför jag säger att pappan i fallet borde hålla upp han med, så ni gör resan ihop. Så fort bebisen är ute så skadas inte barnet längre och därför är det ok att dricka igen, eller? För sett väl så pappan tänker just nu? Att barn skadas psykiskt av att ha föräldrar som dricker menar många, jag med i vissa fall. Hur tror du ditt barn skulle må med föräldrar som drack 1-4 ggr/vecka? Hanterar du det? Framförallt, hanterar pappan det? Att få ett nytt liv är en brytpunkt, inte bara när det gäller alkohol. Det ska jag inte gå in på nu, men som sagt, bara för att brytpunkten för dig blir naturlig så behöver inte pappan se sig "skonad" från den. Istället borde han se den som en förberedelse förövad som komma skall. Detta blev långt, och nog osammanhängande. Jag vill säga att du tänker rätt! Han dricker för mycket, vid fel tidpunkt, och dessutom har han ett ansvar då han inte bär på barnet (trots att du skulle haft körkort så hade du kanske inte kunnat köra vid en akutsituation ex). Försök hitta varandra i det här. Ni är inne i det på precis samma villkor! Lycka till!

• framfet

Jag tycker, till skillnad från många andra här, inte att en partner måste vara "medgravid" och sluta dricka bara för att du gör det. I normala fall.

I ditt fall så skulle jag vara orolig. 1-4ggr i veckan kan är för mycket. Både under graviditeten och efter.

Att du kan hålla upp nu innebär inte att du inte är alkoholist eller har ett beroende, det betyder bara att du kan hålla upp en längre tid, det är inte samma sak.

Tror också, som många sagt innan, att det är svårt för en partner att förstå och greppa själva graviditeten. Men kanske borde ni sätta er ner och prata om hur ni gemensamt ser på framtiden. Alkoholvanor, äta ute (kan man absolut göra med barn, men hur tänker ni kring detta,vad händer om barnet har kolik etc, ska din man gå ut utan dig och barnet ändå eller blir han hemma med er varje gång eller får han gå ut ibland,hur kan du få avlastning för att gå ut o äta osv), konserter med mera.

Är era visioner om framtiden skeva kan det ju redan nu vara bra att prata om hur ni ska göra det så bra som möjligt för er alla tre. Det är svårt att ändra på sådant när barnet är fött. Att tro att allt ska läsa sig när barnet är fött är väldigt naivt. Kan man inte ens diskutera hur han ser på framtiden nu så skulle jag verkligen tro att han har problem.

• Anonym (förstår)

Har inte läst hela tråden bara ts och det var som att det var jag som skrev den när jag var gravid första gången. Min man fortsatte att festa som bara den , nästan mer än innnan och jag var tvungen att tvinga honom att sluta dricka två veckor innan förslossningen.
    Jag kände mig ensam och utanför för att jag inte kunde vara med på fest, jag var med men gick hem tidigt.  Jag hade det väldigt jobbigt under graviditeten och trodde mitt liv skulle vara slut när barnet kom.
    Så här i efterhand så har jag och min man pratat om att han nog kände detsamma att han festade så mycket och passade på innan bebisen kom.  
    När vi fick vår son så ändrade allt sig då blev det verkligt för min man. 
    Då hade han en bebis och ta hand om. 
    Det kan ju vara så för din man också, det kan vara svårt för andra att förstå att det faktiskt kommer ett barn.
     Ett tips på alkoholfritt också, billabong mouserande det är det ända som går att dricka :) eller faktiskt 100 % blåbär smakar ganska festligt Skrattande

• Anonym (---)

Blir han arg när du pratar med honom om detta?

• Jennie med ie

Hur tänkte du nu?

Sarakechi skrev 2015-03-28 08:50:04 följande:

Förstår dock inte ens mentaliteten bakom att dricka alls om man är gravid, alkoholfritt eller ej...

• Anonym (hmm)
    Anonym (A) skrev 2015-03-28 09:57:47 följande:
    Det är väldigt viktigt att dricka och få i sig vätska, gravid eller ej. Förstår inte ditt inlägg?
    Anonym (A) skrev 2015-03-28 18:13:57 följande:
    Nej, jag hoppas du var ironisk. Att inte dricla alkohol under graviditeten. Men att man inte skulle dricka alkoholfritt???
    Jennie med ie skrev 2015-03-29 11:21:15 följande:

Hur tänkte du nu?

Det är väl i och för sig ganska uppenbart att personen glömde ett "vin" i sitt inlägg. Att människokroppen alltjämt behöver vätska, gravid eller inte, är nog bortom allt tvivel för var och en.

Svar på tråden Tycker att sambo dricker för mycket under graviditet