• Donum

Jimmie Åkesson hos Skavlan

Nu har också jag sett intervjun och lyssnat noga för att hitta det upprörande i intervjun. Minst hälften av intervjun gick åt till att prata om hur Åkesson mådde och kände sig och Åkesson fick väldigt mycket utrymme att beskriva det. Tyckte att det fanns en klar koppling mellan det "hårda klimatet" i politiken, som Åkesson höll med om, och huruvida SD har bidragit till det klimatet genom olika sätt att uttrycka sig hårt om andra människor. Så jag lyckas inte hitta det upprörande i intervjun.

I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Donum
    Gert skrev 2015-03-29 14:34:56 följande:

På vilket sätt har SD uttryckt sig hårt mot andra människor? Det är ju media och andra partier, främst vänsterpartierna som har ökat polariseringen i debattklimatet.

Jag skrev "huruvida" SD har bidragit till det "hårda klimatet" i politiken som ämnet var. Att exempelvis kalla människor för parasiter kan i allra högsta grad bidra till ett hårt klimat.

Sedan tyckte jag att Åkesson gjorde bort sig rätt ordentligt ang. frågan om SD kommer att försöka fälla varje regering som inte anpassar sin syn på invandring till SD. Han framställde både sig själv och SD som klart odemokratiska och rätt maktgalna.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Donum
    Anonym (FridaBabe) skrev 2015-03-29 14:42:52 följande:

Klart att du inte kan. Hade faktiskt blivit jätteförvånad (på ett positivt sätt) om du för en gångs skull hade insett mobbningen som enbart förekommer mot vissa personer. Så nej, det är klart att du inte kan. Men alla norrmän och svenskar som anmält programmet kan. Samt alla de som helst plötsligt registrerat SD medlemskap. Ni andra får njuta av propagandaSVT medan den finns kvar i sin nuvarande form. 

Vad tyckte du var mobbing i Skavlan?
  • Donum
    Gert skrev 2015-03-29 14:51:04 följande:

Under förra sommarens bombräder mot Paletsina var det ganska många socialdemokrater som skrev om judesvin och parasiter om judar på Stefan Löfvens facebooksida. Så tro inte att det bara är SD-sympatisörer som använder sånt språkbruk. Vänstern är ju ganska kända för att slå sönder saker, peka långfinger och skrika och bua i största allmänhet.

Varför gjorde Åkesson bort sig? Han höll med om att SD ska försöka fälla varenda regering som vill öka invandringen. Jag ser inget odemokratiskt med det. Det är vad SD:s politik handlar om och det är ju ingen hemlighet. Det är bland annat därför SD är tredje största partiet.

Ämnet var ju inte om SD ensamt är ansvarigt för det hårda klimatet utan om SD har bidragit till det hårda klimatet. Ser du inte skillnaden?

Jag ser det som både odemokratiskt och maktgalet att ha som syfte med sin politik att fälla alla regeringar som inte anpassar sig. Totalt respektlöst mot alla som i demokratiska val har röstat annorlunda än på SD.
  • Donum
    Anonym (Ramlösa) skrev 2015-03-29 15:37:12 följande:

Åkesson säger inte att att varje regering kommer att avsättas om dem inte förhandlar om invandrar frågan. Han säger att dem kommer fälla den regering som inte ens öppnar för ett samtal ang invandrar frågan och kan visa någon form av tillmötesgående. 

Du vrider på sanningen och det är det den stora skalan av folket och väljarna har genomskådat och tröttnat på och väljer att ge SD sin röst.

Icke. "Sverigedemokraterna kommer att agera för att försöka fälla varje regering som väljer att föra en ökad invandring". Åkesson svarade ja på frågan om han höll med om det.
  • Donum
    Anonym (Ramlösa) skrev 2015-03-29 16:07:28 följande:

Med tillmötesgående kan man ju inte öka invandringen 2015 jämfört med 2014 då är man ju inte alls tillmötesgående. Nej ditt resonemang håller jag inte alls med om. Tala i klar text är a och o. 

Dvs. Om ni inte gör som vi vill så fäller vi alla regeringar oaktat att de är demokratiskt valda. Du säger exakt samma sak men med försök att linda in det i bomull.
  • Donum
    Anonym (Ramlösa) skrev 2015-03-29 17:42:05 följande:

Nu är du där igen, exakt som jag beskrev. Om ni inte gör som vi vill? skrev jag så? säger dem så? nej men du säger så. Tittade du på programmet med Skavlan? gissa inte utan lyssna vad Åkesson säger. Du behöver inte alls hålla med det förstår jag, men att hitta på saker skapar inget mer än att SD får än mer väljare då folk redan tröttnat på alla påhitt.

Nej, du skrev om de andra partierna inte tillmötesgår SD, vilket innebär att de andra partierna ska göra som SD vill. Först när SD får sin vilja igenom på den punkten behagar de rätta sig efter valresultatet. Fast det tror jag inte att de skulle göra ändå.

Jag tittade och lyssnade på programmet. Jag gissar inte. Han höll med om att SD ska försöka fälla varje regering som väljer att föra en ökad invandring. Det är också exakt vad som står på SDs hemsida. "Sverigedemokraterna kommer att agera för att försöka fälla varje regering som väljer att föra en ökad invandring" (dålig svenska, jag vet, men jag citerar).
  • Donum
    Anonym (Besviken...) skrev 2015-03-29 17:50:52 följande:

Får jag fråga dig eftersom du verkar ganska vettig... Tycker du det är demokratiskt att frysa ut sd så som många gör? De är ju trots allt det tredje största partiet i landet, i demokratiska val. Ändå har de stängts ute från skolor, barn och vuxna för oväsen så att man inte kan höra vad sd säger, inte alltid inbjudna till debatter, de som öppet röstar på sd raderas från fb, de förlorar vänner och ibland jobb, folk postade filmer och bilder där man använde sds valsedlar till att plocka upp hundbajs med, med massor av likes och hejarop. Osv... Det finns säkert massor av andra exempel.

Jag röstar själv inte på sd, har aldrig gjort, kommer aldrig att göra. Jag är inte vidare förtjust i deras politik och skulle gärna se att de trillar ur riksdagen efter nästa val.

Men jag tycker den behandling som sd får utstå är väldigt obehaglig. Man skulle aldrig tillåta att någon annan grupp i samhället skulle hånas på samma sätt.

Jag tycker det är obehagligt helt enkelt :(

Tack för komplimangen.

Demokratiska rättigheter innebär inte rätten att stå oemotsagd. Där blandar SD ofta ihop det, i min mening. De påstår i parti och minut att det inte är någon som pratar med dem, ingen som tar debatten med dem och dylikt. Det har inte skett en enda gång sedan SD kom in i riksdagen att SD har anfört något i talarstolen som har bemötts med tystnad. SD verkar dock tolka att bara medhåll är att bli bemött. Jag tycker att det är obehagligt, för det bäddar för ett totalitärt styre; Om ni inte tycker som vi, så blir vi orättvist behandlade och därför är det rätt att vi struntar i demokratiska principer om de går oss emot.
  • Donum
    Anonym (Ramlösa) skrev 2015-03-29 20:09:36 följande:

Lyssna på programmet, prata med oss sluta att ignorera oss säger Åkesson.

Dem kommer att fortsätta att fälla en regering som vägrar prata med dem,och dem som inte är beredda att förhandla om invandrar politiken.

Ska man öka invandringen 2015 mot 2014 då förhandlar man inte med SD. Men man kan som ex minska invandringen 2015 gentemot 2014. Minskningen behöver inte vara stor men då har man gått SD till mötes och dem hade med största säkerhet inte röstat ner en regering?.

Varken juste eller bra att vrida på sanningen, folket har genomskådat hur smutsigt debatter kring känsliga ämne blivit. 

Jag har redan sagt till dig att jag har lyssnat på programmet. Åkesson står helt bakom det uttalande som också står på SDs hemsida "Sverigedemokraterna kommer att agera för att försöka fälla varje regering som väljer att föra en ökad invandring". Tycker du att det ställningstagandet är fel så kanske SD inte är något för dig?
  • Donum
    Kyrkby skrev 2015-03-29 20:09:03 följande:

Vad finns det för "måste" att de andra partierna bör/skall tala med satanisternas anhängare SD ?

Varje parti talar med den de vill, oavsätt var SD skriker och gormar om !!

Är det inte enklare för SD att anpassa sig och rätta sig i de demokratiska leden, då kanske SD får leka politiker och förändra Sverige till en bättre stat efter Alliansens nedgradering ?

Eftersom jag röstar borgerligt så håller jag inte med om din uppfattning ang. Alliansens "nedgradering".
Svar på tråden Jimmie Åkesson hos Skavlan