Inlägg från: Anonym (varför vin) |Visa alla inlägg
  • Anonym (varför vin)

Varför allt detta vin?

Överallt på FL läser man om hur viktigt det är att kunna unna sig ett glas vin ibland, och hur gott det ska bli med lite vin till middagen. Varför pimplar ni detta vin som om det vore vatten? Inser ni inte hur skadligt det kan vara? Jag är själv finländare, men har jobbat i Sverige och träffat många människor. Det verkar vara väldigt vanligt att ni dricker ett glas vin till maten, sedan tar ni glaset och sätter er i vardagsrummet framför TVn. Och så förstås fredagsmyset med lite vin.

När jag jobbade i Sverige hörde jag väldigt mycket om hur mycket finnarna dricker. Men svenskarna är nog inte ett dugg bättre som dricker nästan varje dag. I Finland dricker vi mjölk till maten, inget annat.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-01 14:45
    Var någon som sa att jag har en onödig attityd till Sveriges alkoholkonsumtion. Vill tillägga att så inte är fallet. Jag har märkt att Finland och Sveriges alkoholvanor skiljer sig en del åt, det var därför jag tog upp Finland.
    Vi dricker jävligt mycket här också, tyvärr. Bara kanske på ett annat sätt än vad svenskar gör.
  • Svar på tråden Varför allt detta vin?
  • Anonym (varför vin)
    Sephrenia89 skrev 2015-03-30 15:26:24 följande:

Jaha och ert till fyra glas vin en fredagskväll är farligt?

Då har man inte mycket att oroa sig över i livet.

Naturligtvis är det inte farligt att dricka lite vin en fredagskväll. Det kan däremot bli ett riskbeteende när man gör det varje vecka.

• Anonym (varför vin)
    sextiotalist skrev 2015-03-30 15:32:49 följande:

Vin är gott, nu dricker jag inte vin varje dag och ofta inte mer än ett eller två glas när jag dricker vin. Men mjölk till maten, inte en chans, hellre vatten då

Nej, det där har jag funderat på. Dricker ni lite mjölk överlag i Sverige? Jag kan säga att här dricks det i princip enbart mjölk till maten, oavsett om man äter hemma eller på restaurang. Konstigt att det skiljer sig så på en så "vardaglig" punkt.

• Anonym (varför vin)
    Sephrenia89 skrev 2015-03-30 15:44:04 följande:

Risk beteende och ett missbruk är långt ifrån varandra.

Jag har tyvärr druckit öl varje kväll i små mängder under en jobbig period och ser idag hur dumt det var men ser inte att några öl på helgen skulle skada mig idag för det är något jag unnar mig inte använder för att ta mig igenom något och måste ha.

Dricke aldrig "ren mjölk".. dricker vatten under alla vakna timmar förutom när jag äter.

Ja, det har du rätt i. Syftade egentligen mer på de som dricker på vardag+helg. Jag har fått uppfattningen av att många dricker små mängder, men ofta, utan att anse att det är något problem. 

Men nä, några öl/vinglas under fredagen tror jag inte heller är livsfarligt.

• Anonym (varför vin)
    Fjärilslarv skrev 2015-03-31 18:19:35 följande:
    öh ja jag dricker väl en 2-3 glas på fredagskvällen men vet du, det är bara 0,5% alkohol i det, alltså säljs det som alkoholfritt. 

Ja, det är ju säkert lika gott, jag vet inte, har aldrig druckit det. Och vanligt vin har jag väl druckit typ 2 gånger, jag gillar det inte. Kanske därför jag inte förstår grejen med det.

Men i min TS menade jag såklart vin med alkohol i, det tror jag nog att du förstod. :)

• Anonym (varför vin)
    fransyska skrev 2015-03-31 19:21:03 följande:

Ts, du låter som en riktigt tråkig kärring! En sån där surkärring i fotriktiga skor som alltid förstör stämningen för alla andra.

Tycker du? Jag är 23 år gammal och bär definitivt inte fotriktiga skor :)

Förstör stämningen? Trampade jag på en öm tå månntro? Jag ifrågasätter bara varför det finns ett behov  av att dricka alkohol flera gånger i veckan.

Nu dricker jag iofs alkohol, men tycker mig ana att du inte trodde jag gjorde det. Är man tråkig om man inte dricker alkohol? Det är just sådana åsikter som fick mig att starta den här tråden.

• Anonym (varför vin)
    Anonym (rådig) skrev 2015-03-31 20:05:51 följande:
    Hej. Du nappa inte på alla dessa provokationer. Folk verkar älska att visa sina sämsta sidor här. Men också. Försök att inte döma folk som vill ta ett glas vin

Det är deras sak.

Sant på alla punkter. Visst är det deras sak absolut, men man kan ju diskutera ändå :) Jag dömer ingen, men faktum är att nästan 50 % av svenskarna (har ingen källa på oss finländare, kan vara precis lika hög procent här), dricker alkohol minst en gång i veckan. Det är väldigt mycket tycker jag.

• Anonym (varför vin)
    Dixie skrev 2015-03-31 20:11:59 följande:
    mjölk till maten skulle jag aldrig välja - mjölk har jag bara i kaffet! Jag dricker alltid vatten till maten på vardagar, har dock svårt att se varför 1-2 glas vin på fre/lördag skulle vara ett riskbeteende. 

Vet inte om jag uttyckt mig dåligt i TS eller. Eller jo det ser jag att jag har gjort. Jag syftar egentligen inte på de som dricker 1-2 glas vin/helg. Mer på de som dricker 1-3 glas 5-7 dagar i veckan.

• Anonym (varför vin)
    Anonym (asta kvarts) skrev 2015-03-31 20:12:54 följande:
    Jag har lyckats missa alla "vintrådar" här på FL. Tycker absolut inte att alkohol är ngt stort diskussionsämne här (om du menade vin med alkohol?) Du kanske menade nattvardsvin.........nä det har jag inte sett ngn tråd om heller. 

www.familjeliv.se/forum/thread/75091882-vad-dricker-man-i-pask

www.familjeliv.se/forum/thread/75075230-tycker-att-sambo-dricker-for-mycket-under-graviditet

www.familjeliv.se/forum/thread/75045254-varfor-farjag-inte-dricka-ensam-nagon-som-vet

www.familjeliv.se/forum/thread/74843727-ar-han-alkoholist

Några trådar som behandlar vin från de senaste dagarna. Men det spelar egentligen ingen roll. Diskussionerna förekommer utanför FL också.

Ps. Vill inte hänga ut er nu, TS. Ville bara svara på asta kvarts inlägg.

• Anonym (varför vin)
    Anonym (Henny) skrev 2015-03-31 20:18:58 följande:
    För min del har det inget med behov att göra, jag dricker vin för att det är så förbannat gott! Och det är inte alkohol jag dricker, det är vin, som innehåller bland annat alkohol. Man säger ju till exempel inte att att man dricker laktos när man dricker mjölk? Mmm, tar en klunk, känner den kryddiga, fylliga aromen med en aning trä och torkad frukt i smaken, njuter

Nä, sant. Många dricker säkert för smaken. Dock kommer vi inte ifrån att alkohol och mjölk är en ganska dålig jämförelse. Vi vet säkert båda två vad en för kraftig alkoholkonsumtion kan leda till. Mjölk är inte lika riskfyllt, såvida man inte är laktosintolerant då.

Förresten, en aning trä och torkad frukt? Känner ni faktiskt sådana smaker? Skrattande är som sagt ingen vindrickare hehe.

• Anonym (varför vin)
    Anonym (asta kvarts) skrev 2015-03-31 20:25:03 följande:
    Fattar inte vad du är ute efter. Motbokens återkomst? eller vad är din tanke?

Nä, naturligtvis inte. Det tror jag faktiskt att du själv förstår. Tycker du det är konstigt att man ifrågasätter en allt ökande alkoholkonsumtion samtidigt som missbruket och psykisk ohälsa pga för hög alkoholkonsumtion hela tiden ökar?

Nej, man är inte missbrukare för att man dricker på helgerna. Men ett missbruk har sin början någonstans, kanske just på fredagsmyset. 

• Anonym (varför vin)

Jag vet inte om ni medvetet missförstår mig, eller om ni bara har svårt att ta till er vad jag säger.

Jag har ingenting emot folk som dricker, jag dricker själv. Det jag ifrågasätter är vår alkoholkultur. I många kretsar anses man som konstig om man inte dricker. I många kretsar dricker man vin till maten "för att det hör till". 

• Anonym (varför vin)
    Fjärilslarv skrev 2015-03-31 20:51:42 följande:
    jag förstod det mkt väl, men hur vet du att alla de du påstår dricker massor med vin, inte dricker alkoholfritt vin?

Det kan jag naturligtvis inte veta, men jag tror faktiskt inte det. Jag kan ju ha fel förstås.  I den här tråden är det bara du som uppgett att du dricker alkoholfritt. 

• Anonym (varför vin)
    Dr Nail skrev 2015-03-31 23:26:53 följande:

Har du hört talas om fransmän? Vi har inte en chans med våra svenska vinvanor. Inte en chans.

Visst har jag hört talas om de där luriga fransmännen någongång. Men nu kan jag inte franska och hänger således inte på franska forum. Får nöja mig med att diskutera med svenskar. Att någon annan gör det värre (bättre? ;) ) betyder inte att våra vinvanor är alarmerande höga.
  • Anonym (varför vin)
    Förtryckt skrev 2015-04-01 14:18:01 följande:

Hahaha håller med. 

Kan inte såna personer tala om för folk i Medelhavsländerna att ett par glas vin i veckan är för mycket och att man då troligen är alkis?

Nä, man är inte alkis för att man dricker ett par glas i veckan. Finns ingen i tråden som påstått det.

Återigen. Jag syftar på de som dricker fler än 3 ggr i veckan, och mer än "ett par glas" i veckan. Varför fortsätter ni att se förbi vad jag skrivit?

Och som sagt, bara för att folk i Medelhavsländerna dricker mera än vad vi här uppe gör betyder det inte att vi inte kan eller får diskutera vår konsumtion. Det finns alltid någon som dricker mer alkohol, äter mer skräpmat, duschar mera sällan osv. 

20% av svenskarna har en riskkonsumtion. Tyck vad ni vill om det, men jag anser att det är ganska mycket. Och jag tror faktiskt att en hel del av dessa 20% är s.k. skåpsupare.

• Anonym (varför vin)
    Anonym (fakk) skrev 2015-04-01 14:22:55 följande:

Jävla pretton. "Vadå jag dricker MINSANN bara ett glas vin om året, är jag en alkoholist för det???! är det MYCKET!? Alla som dricker mer än så är ju i RISKZONEN det är ett jävla RISKBETEENDE!!!"

Go f... er själva. Jag dricker två flaskor vin och tio öl i veckan. Jag trivs med det och är en bra människa. Fattar inte hur alla här orkar ha så jävla mycket åsikter om hur andra lever sina liv!

Du är säkert en bra människa ändå, det är inte det vi pratar om här. Faktum är dock att alkoholen har tagit så många människors liv, bl.a. en av mina familjemedlemmar, så jag anser att det finns skäl att diskutera vår alkoholkultur.

Jag har ingen särskild åsikt om hur du väljer att leva ditt liv, vill du dricka sådana mängder är det helt okej för mig. Men jag förstår fortfarande inte varför det är fel att ta upp det här till diskussion?

Faktum är att alkoholen är ett problem i många länder, såväl Finland som Sverige, och många andra länder.

• Anonym (varför vin)
    Anonym (fakk) skrev 2015-04-01 14:33:40 följande:
    Ja det kan vara livsfarligt att kröka, speciellt om man äter mediciner eller har hjärtfel osv, eller är sådan som kör bil onykter. Varför det är fel att ta upp det till diskussion är när du skriver "i Finland dricker vi mjölk till maten" som om det vore bättre än ett glas vin, och därigenom sätter du dig över oss som gillar vin mer än mjölk.
    Att dricka vin i mina mängder är inte skadligt då jag sprider ut det över veckan och jag är dessutom vegan och i övrigt renlevnadsmänniska, så satt i perspektiv är jag ändå nyttigare än en orörlig mjölkdrickande nykterist.

Kanske lite klumpigt formulerat av mig. Jag har egentligen inte sagt något om hur vi dricker i Finland, eftersom det var just det svenska vinfenomenet jag satt och funderade över när jag startade tråden.

I Finland finns extremt mycket alkohol, ofta sprit. Det är naturligtvis inte ett dugg bättre. Jag tror dock att finländarna överlag dricker enbart på lördagen, men större mängder än ett par glas vin. Månadskonsumtionen kan dock vara densamma för folk som dricker ett par vinflaskor i veckan. 

Anledning till att jag tog upp mjölken var mer en medveten provokation, eftersom jag vet att svenskarna dricker väldigt lite mjölk till maten, något som också framkommit i tråden. Många verkar tycka att det är rent äckligt att som vuxen människa dricka mjölk till maten. Det tycker jag är lite lustigt, eftersom mjölk är standarddryck här. 

• Anonym (varför vin)
    Anonym (fakk) skrev 2015-04-01 14:35:18 följande:

Det jag menar är att det är din attityd till alkoholkonsumtionen i Sverige som är problemet, inte att det är fel att ta upp till diskussion.

Ja, precis som jag sa formulerade mig lite klumpigt. Jag har haft samma diskussion med många av mina vänner och bekanta, då gällande hur finländaren dricker. Men eftersom det till största delen finns svenskar här ville jag diskutera just hur man dricker i Sverige. Var fel av mig att överhuvudtaget ta upp Finland i TS.

• Anonym (varför vin)
    Förtryckt skrev 2015-04-01 14:49:29 följande:

Detta har du säkert källa på? Man kan inte kasta ur sig procent och skit utan att kunna verifiera det.

www.alna.se/fragor-fakta
  • Anonym (varför vin)
    Anonym (abs) skrev 2015-04-01 14:58:13 följande:

Nja, det har varit lika olika bud om vad du egentligen menar, det har svängt en del, så du kan knappast förebrå andra för att inte riktigt greppa vad det egentligen är du åsyftar. I trådstarten verkar du anse att de som skriver att de unnar sig ett glas vin ibland, och hur gott det ska bli med lite vin till middagen, egentligen "pimplar vin som om det vore vatten".

Efter några inlägg är din definition av risk bruk att man dricker lite vin på fredagskvällen varje vecka.

Sen menar du i stället de som dricker både på helgen och på vardagar. Lite på helgen är okej.

Därefter handlar det om mer än en dag i veckan.

Nästa variant är att du egentligen menar de som dricker 1-3 glas 5-7 dagar i veckan.

Nånstanns där i mitten är det attityden att man är konstig som inte dricker som du är ute efter, inte alls vilket intag som innebär riskbruk, samt "det hör till"-synen.

Och nu syftar du på de som dricker fler än 3 ggr i veckan, och mer än "ett par glas" i veckan.

Ja, jag har ingen magisk gräns som någon trodde. Det jag vill diskutera är riskbruket. Om det uppstår vid 4 eller 14 glas i veckan vet jag inte och inte spelar det häller någon roll. Det är inte de som dricker x antal gånger/gglas i veckan jag vill nå ut till, utan de som dricker ppå ett sådant sätt att de uppnått ett riskbruk. Gränserna för det varierar naturligtvis.
Svar på tråden Varför allt detta vin?