Varför allt detta vin?
Jag dricker vin när jag är sugen. Oftast då nåt glas. Jag kan skippa det på en fest men känna att det passar en tisdag i badet med en bra bok.
Att försöka övertyga en som inte gillar vin att vin visst är gott om man dricker rätt sort är lika fruktlöst som att försöka övertyga mig om att whisky är gott. Visst finns det i teorin en chans att det nånstanns finns en sort jag skulle gilla men eftersom jag tyckt att all whisky jag smakat är blä (utom i Irish Coffee) så ser jag ingen anledning att smaka mig igenom alla tänkbara sorter som kan finnas i världen för att kanske kanske kanske kan det finnas någon som är okej. Det är ju inte livsviktigt med whisky direkt
Inte vin heller, så Lola m fl kan ju få ha sin dåliga smak hur mycket de vill
I alla fall, den svenska alkoholmentaliteten i stort är lite märklig. Från många håll anses det galet att dricka ett eller ett par glas mitt i veckan men helt OK med en flaska eller mer på en lördag t ex. Oavsett yttre omständigheter. Trots det upplever jag inte det alls, generellt sett, som "väldigt vanligt" att man super skallen i bitar. Inte över typ 25 i alla fall...
Jag har fått lära mig att det rent generellt är så att ju dyrare vin desto större sannolikhet att det använts gelatin eller andra animaliska klarningsmedel från t ex fiskars simblåsa eller fiskrens. Är man inte vegetarian behöver det inte vara nåt som har större betydelse, även om det kan _låta_ äckligt
Är du kvar TS eller har du dött av tristess av klarningsmedelsnacket?
Som sagt, det fanns ingen osanning i mitt inlägg.
JO för fan! Man använder komponenter av gelatin och ibland äggviteämne istället för att klara viner och det har man gjort LÄNGE ÅRTIONDEN! INTE FISKBLÅSOR,
END OF DISCUSSION!