• Förtryckt

Varför allt detta vin?

Dricker man bara ett par enskilda glas vin per vecka så är det absolut ingen fara, snälla rara. SkålHjärta

---
  • Förtryckt
    Anonym (varför vin) skrev 2015-03-31 20:23:45 följande:

Nä, sant. Många dricker säkert för smaken. Dock kommer vi inte ifrån att alkohol och mjölk är en ganska dålig jämförelse. Vi vet säkert båda två vad en för kraftig alkoholkonsumtion kan leda till. Mjölk är inte lika riskfyllt, såvida man inte är laktosintolerant då.

Förresten, en aning trä och torkad frukt? Känner ni faktiskt sådana smaker? Skrattande är som sagt ingen vindrickare hehe.

Känner skog, röda bär, typ solvärmen på trä och sten, den doften. En Rioja är mer "träig" (även om det är en god träsmak typ ekfats-smak) än t ex en Beaujolais (mer färsk druvsmak) eller en Merlot (svarta bär och örter). Medan en Syrah har en ton av utegrillad mat.
    ---
  • Förtryckt
    Anonym (asta kvarts) skrev 2015-03-31 20:30:36 följande:
    Men "yrsla" Var kommer den in?
    Nu vet jag inte vad du menar. Med mina två glas vin varje fredag och lördag så har jag inte upplevt den smaken.
    ---
  • Förtryckt
    LaLola skrev 2015-03-31 20:38:16 följande:
    Nä, jag tycker allt vin smakar surt.
    Om ni bara dricker billiga skitviner eller Vino Tinto så förstår jag sannerligen.

---
  • Förtryckt
    LaLola skrev 2015-03-31 20:42:04 följande:
    Jag har smakat på diverse o allt är lika äckligt...
    Jag garanterar dig att du aldrig suttit på restaurang i Frankrike och ostbrickan kommit in samtidigt som du har ditt hundrafemtiokronorsvin (systembolagspris) kvar i glaset. De smakhöjderna kommer du nog inte uppleva...

Ett tips: Nästa gång du dricker rödvin, lufta flaskan i FLERA timmar innan, dvs korka ur den och ställ den i rumstemp timmar innan det ska avnjutas. Jag kan nästan garantera att det kommer smaka annorlunda.
    Skål
    ---
  • Förtryckt
    Anonym (asta kvarts) skrev 2015-03-31 20:46:12 följande:
    Nej den smaken som kan kallas "yrsla" är mer subtil och det kanske krävs ett extra glas (som man sväljer!!!, nota bene) för att hitta den. Den är som en värme, som en "ja men va faan" och liksom lite av här och nu. 
    Jaha inre värme? Jovisst, men aldrig yrsel.
    ---
  • Förtryckt
    Förtryckt skrev 2015-03-31 20:47:20 följande:
    Jaha inre värme? Jovisst, men aldrig yrsel.
    Tillfredsställelse, är ett bättre ord! :)
    ---
  • Förtryckt
    MammAmma skrev 2015-03-31 22:13:34 följande:
    Och rödvin smakar jäst :P
    BILLIGT rödtjut kanske. Knappast Chateauneuf du Pape.
    ---
  • Förtryckt
    Anonym (Anonym(y-kromosom)) skrev 2015-04-01 04:17:14 följande:

du blir lika full utan att lufta flaskan. pratet om "ett glas vin" är bara för de som skäms för att de tycker om alkoholens effekt. hade brännvinsfabrikanterna varit lika duktiga på smygreklam (sälja in en livsstil)  hade "ett glas vin" människorna varit "ett glas brännvin" människor istället.

Ja men naturligtvis har du rätt kära y-kromosom. Jag dricker BARA för att bli full. Mina 2 - 4 glas rödtjut i veckan ger mig en sån härlig fylla ser du! Att jag sen väljer mitt sortiment försiktigt och har en liten samling ädla viner, det är skitsamma! Lilla vinpluntan är med i kavajens innerficka på jobbet också! Som den rasande alkoholist jag är.

Gud vad bra att vi har dig, y-kromosom. Familjeliv.se skulle vara fattigt utan dig.

---
  • Förtryckt
    sahara1989 skrev 2015-04-01 09:05:52 följande:

Jag upplever det helt annorlunda här i Sverige jämfört med andra länder. I andra länder 'är det väldigt vanligt att man dricker vin varje kväll till maten eller tar en drink efter jobbet medan det i Sverige är väldigt vanligt att man "sparar" sig till fredag eller lördag då man super skallen av sig. 

Jag har inte "supit skallen av mig" sen jag var 25 år. En gång var jag ju salongsberusad också, men det var på ett bröllop för några år sen, så jag tror jag klarar mig. :)

Som du säger, så är det, att vin är "bordsdryck" i vinländer som Portugal, Spanien, Italien, Frankrike - i dessa länder är det dessutom billigare att dricka vin till maten än läsk! Även California - som producerat vin i minst femtio år nu, har snarlik vinmentalitet.
    ---
  • Förtryckt
    DeLo skrev 2015-04-01 08:46:56 följande:

Undrar om dessa vinmänniskor vet om att en hel del vin renas i fiskars urinblåsa :D

Hahaha! Sure! Men okej, Vilket vin då? Något galet vietnamesiskt vin eller?
    ---
  • Förtryckt
    Anonym (nope) skrev 2015-04-01 12:49:19 följande:
    Vi bor på landet och jag känner nog ingen vuxen som dricker mjölk till maten.
    Jag känner folk som dricker mjölk till maten och som älskar mjölk. Men de är absolutister.
    ---
  • Förtryckt
    Anonym (abs) skrev 2015-04-01 13:09:43 följande:
    Varför är det för mycket menar du?

Hahaha håller med. 

Kan inte såna personer tala om för folk i Medelhavsländerna att ett par glas vin i veckan är för mycket och att man då troligen är alkis?

---
  • Förtryckt
    Anonym (varför vin) skrev 2015-04-01 14:25:03 följande:

Nä, man är inte alkis för att man dricker ett par glas i veckan. Finns ingen i tråden som påstått det.

Ehmm. JOO! Öppna ögonen!

När man ska lufta en flaska vin, då gör man det för "yrseln" och "bli full",
    när man dricker ett par glas i veckan då "lurar man sig själv".

Tråden är FULL med inlägg som säger att "ni pretton som påstår att ni dricker ett par glas vin i veckan är egentligen alkisar" fast kanske med andra ord, i vissa fall.
    ---
  • Förtryckt
    Anonym (fakk) skrev 2015-04-01 14:24:09 följande:

För övrigt kan väl ingen ha missat att mjölk verkligen inte är bra att dricka, så om nån dricker ett glas vin till maten och en annan ett glas mjölk så går ju det ändå på ett ut.

Varför är mjölk inte bra?
    ---
  • Förtryckt
    Anonym (varför vin) skrev 2015-04-01 14:25:03 följande:

20% av svenskarna har en riskkonsumtion. Tyck vad ni vill om det, men jag anser att det är ganska mycket. Och jag tror faktiskt att en hel del av dessa 20% är s.k. skåpsupare.

Detta har du säkert källa på? Man kan inte kasta ur sig procent och skit utan att kunna verifiera det.
    ---
  • Förtryckt
    Anonym (Anonym(y-kromosom)) skrev 2015-04-01 20:19:06 följande:
    fjant som inte törs stå för att du tycker om att bli full och gått på reklam.

Och annars då? Ska du göra något trevligt i påsk?
    ---
  • Förtryckt
    DeLo skrev 2015-04-05 23:57:01 följande:

Näpps, allmänt känt att vin renas i fiskars urinblåsa eller gelatin.

Fullkomlig lögn!

Isinglass (rudans blåsas ämne som motsvarar kollagen) återfinns i KOSHER VIN dvs vin för troende judar. Absolut inte i franska, italienska osv viner.

Vidare återfinns det som MEST i ÖL. Inte vilken sorts öl som helst, utan i "cask beer" vs öl i tunnor, "kegs" och liknande.
    Jennie med ie skrev 2015-04-06 10:45:50 följande:

Jag har fått lära mig att det rent generellt är så att ju dyrare vin desto större sannolikhet att det använts gelatin eller andra animaliska klarningsmedel från t ex fiskars simblåsa eller fiskrens. Är man inte vegetarian behöver det inte vara nåt som har större betydelse, även om det kan _låta_ äckligt

Du med - sluta fara med osanning.

Fakta:

en.m.wikipedia.org/wiki/Isinglass
    ---
  • Förtryckt
    Jennie med ie skrev 2015-04-06 12:57:05 följande:

Nej för att sluta med det måste jag först börja och det vill jag inte.

Skål!

Fel.

Jag är bara så fruktansvärt trött på det här skitsnacket om vin. Känner folk som arbetar professionellt med vin och de bara skrattar när jag berättar vad jag läst på det ack så upplysta forumet familjeliv.se
    ---
  • Förtryckt
    Jennie med ie skrev 2015-04-06 15:07:36 följande:

Nej. 

Skål! 

JO för fan! Man använder komponenter av gelatin och ibland äggviteämne istället för att klara viner och det har man gjort LÄNGE ÅRTIONDEN! INTE FISKBLÅSOR,

END OF DISCUSSION!
    ---
Svar på tråden Varför allt detta vin?