Inlägg från: SpanskaFlugan |Visa alla inlägg
  • SpanskaFlugan

Varför allt detta vin?

Påven Johanna skrev 2015-03-30 19:42:56 följande:

Jag dricker alldeles för lite vin. Jag måste bättra mig vad gäller det.

Tänk, det var min tanke med när jag såg rubriken! Vore väldigt gott med ett glas rött nu, men det får vänta tills jag är hemma igen.
  • SpanskaFlugan
    Förtryckt skrev 2015-03-31 22:33:03 följande:

BILLIGT rödtjut kanske. Knappast Chateauneuf du Pape.

MammAmma skrev 2015-03-31 22:38:24 följande:

Det spelar ingen roll vad prislappen visar eller vad dess namn är - i mitt tycke smakar allt vin surt och/eller jäst.

Ni har båda rätt. Vi har olika många och olika sorters smaklökar och vi är olika känsliga för olika smaker. Det som för mig bara smakar bittert och surt kan smaka ljuvligt för en annan. Vissa människor är till och med så kallade "supertasters" och ör extremt känsliga gentemot olika smaker. Väldigt intressant fenomen.

Det betyder även att vissas ovilja mot att dricka vin inte har något med att de smakar "fel" eller har barnsliga smaker, de är helt enkelt bara genetiskt predespostionerade till att känna smaker intensivare än andra.
  • SpanskaFlugan
    DeLo skrev 2015-04-05 23:57:01 följande:

Näpps, allmänt känt att vin renas i fiskars urinblåsa eller gelatin.

Så vitt jag vet används isinglass främst för att göra mörkt brittiskt öl klarare. Inte så vanligt för vin även om jag hört att det används en del vid produktion av koscher viner. "Allmänt känt" är en överdrift.
  • SpanskaFlugan
    Förtryckt skrev 2015-04-06 12:19:48 följande:

Fullkomlig lögn!

Isinglass (rudans blåsas ämne som motsvarar kollagen) återfinns i KOSHER VIN dvs vin för troende judar. Absolut inte i franska, italienska osv viner.

Vidare återfinns det som MEST i ÖL. Inte vilken sorts öl som helst, utan i "cask beer" vs öl i tunnor, "kegs" och liknande.Du med - sluta fara med osanning.

Fakta:

en.m.wikipedia.org/wiki/Isinglass

Fick du inget påskägg eller? Så jävla trött på din sura mästrande ton i varje inlägg på forumet. Gå ät en pepparkaka eller nåt.
Svar på tråden Varför allt detta vin?