SpanskaFlugan skrev 2015-03-31 22:45:41 följande:
MammAmma skrev 2015-03-31 22:38:24 följande:Det spelar ingen roll vad prislappen visar eller vad dess namn är - i mitt tycke smakar allt vin surt och/eller jäst.
Ni har båda rätt. Vi har olika många och olika sorters smaklökar och vi är olika känsliga för olika smaker. Det som för mig bara smakar bittert och surt kan smaka ljuvligt för en annan. Vissa människor är till och med så kallade "supertasters" och ör extremt känsliga gentemot olika smaker. Väldigt intressant fenomen.
Det betyder även att vissas ovilja mot att dricka vin inte har något med att de smakar "fel" eller har barnsliga smaker, de är helt enkelt bara genetiskt predespostionerade till att känna smaker intensivare än andra.
Vin kräver som så mycket annat träning, det är per definition surt(pH under 3) och rödvin oftast också astringent(tannin) så i början behöver man söta och mjuka viner för att vänja sig.... Svårt att hoppa rätt på Châteauneuf-du-Pape liksom....
Ca 5% är supersmakare, de flesta kvinnor. Jag är en sån... Inte alltid kul. Mycket petig!