Inlägg från: sportpappa |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hjälp har glömt mitt lösenord till mobilen!

    Toffzan skrev 2015-04-03 09:00:50 följande:

    kan man inte fabriksåterställa mobilen på något vis?
    har en samsung s4


    Skilj på koder för SIM-kortet (pin och puk) och på koder till mobilen.
    Du glömde alltså alla koder? Både till SIM-kort och mobil. Det låter lite skumt, men det kan ju faktiskt hända.

    För SIM-kortet så använder du PUK-koden för att sätta en ny PIN-kod.
    För mobilen så kan du göra en fabriksåterställning för att ta bort den PIN-koden. All data försvinner.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Toffzan skrev 2015-04-03 09:00:50 följande:

    kan man inte fabriksåterställa mobilen på något vis?
    har en samsung s4


    Googla hur du gör en factory reset.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Birgitta02 skrev 2015-04-03 09:59:52 följande:
    Om du gör det så försvinner allt du har. Fast du kan tanka över allting till ett program i datorn. När du är klar med återställningen så tankar du tillbaka. Fast jag vet inte hur du skall göra det när du inte ens kommer in i mobilen?
    Jag blev faktiskt själv tvungen till att göra en factory reset igår eftersom min telefon strulade efter en uppdatering. Jätteskönt att börja med en tom telefon igen och lägga in just det jag behöver. Det blir ju lätt att man bara lägger in fler och fler saker utan att rensa upp ordentligt.

    Det är också då man märker om ens backuprutiner fungerar som de ska. Än så länge saknar jag inte något. De flesta tjänster idag använder ju molnlagring så det är inte så mycket man behöver tänka på längre. Mail, kontakter, kalender, todo m.fl. sköter sig helt automatiskt.
    Det som kan vara värt att tänka till lite extra på är SMS och bilder. Det finns bra tjänster som automatiskt tar backup upp på dem också.

    Manuella backup tycker jag inte är en bra väg att gå eftersom det krävs just manuellt arbete. Det är lätt att glömma och man gör det inte tillräckligt ofta.
Svar på tråden Hjälp har glömt mitt lösenord till mobilen!