Inlägg från: Anonym (Bill) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bill)

Förslag om att slopa maxtaxa i barnomsorgen.

Vilket parti representerar du, Kd eller Sd? vilket som kan du säkert få med några partikamrater på detta, men du får nog inte så stort gehör bland allmänheten. 

• Anonym (Bill)
    Anonym (PK) skrev 2015-04-04 12:57:32 följande:
    Den största fördelen är friskare barn och senare friskare ungdomar och vuxna. En annan är att det kommer in mer pengar.
    Hur kan ökade utgifter för familjer göra barn friskare? 
    Om de pengar som kom in var tänkta att användas till att förbättra förskolan hade en slopad maxtaxa kanske varit en möjlig väg, men de flesta som förespråkar detta brukar dock vilja att pengarna ska gå till hemmafruar istället. 
  • Anonym (Bill)
    Anonym (PK) skrev 2015-04-04 12:58:09 följande:
    Varför tror du inte det?
    Både den politiska och folkliga majoriteten är för maxtaxa. 
  • Anonym (Bill)
    Anonym (PK) skrev 2015-04-04 13:08:39 följande:
    De som bara går hemma kommer givetvis att ha sina barn hemma och de som arbetar deltid kommer att göra detsamma.

Det kommer att ge en bättre förskola med färre barn i grupperna, friskare barn och personal samt ge mer pengar.
    Mer pengar till vad? Jag delar inte din utopiska vision där, det finns inget som visar att en slopad maxtaxa skulle leda till något av det du beskriver. Det troligaste scenariot är att förskolan försämras eftersom pengarna läggs på annat istället. 
  • Anonym (Bill)

Fortfarande intresserad av vilket parti du tillhör samt på vilken politisk nivå du befinner dig. 

• Anonym (Bill)
    Anonym (PK) skrev 2015-04-04 13:28:45 följande:
    Det fungerade utmärkt innan maxtaxan och skulle fungera utmärkt igen. Färre barn per personal, mindre grupper = vinst.
    Jag och många med mig håller inte alls med dig. Igen, pengar till vad? Vinst som ska gå till vad? 
  • Anonym (Bill)
    Anonym (PK) skrev 2015-04-04 13:37:57 följande:
    För att? Till barnomsorg, ökade löner mm. Vinst som går till samhället bl.a i form av minskade utgifter för psykisk och fysisk ohälsa.
    Det finns inga undersökningar som visar att detta skulle bli utfallet, det är rent önsketänkande och rena floskler. Såvida du inte sitter på någon pinfärsk undersökning som visar en glasklar koppling mellan slopad maxtaxa och minskad psykisk och fysisk ohälsa? 

Jag är fortfarande intresserad av vilket parti du representerar, på vilken nivå du arbetar politiskt samt även vilken bakgrund du har som gör att du så tvärsäkert kan uttala dig om vad en slopad maxtaxa skulle innebära. 
Svar på tråden Förslag om att slopa maxtaxa i barnomsorgen.