• Anonym (PK)

Förslag om att slopa maxtaxa i barnomsorgen.

Jag har en tanke om att lämna in en motion om slopad maxtaxa i barnomsorgen och att föräldrar börjar betala för tiden som barnen är i barnomsorgen samt procentuellt utifrån hushållets inkomster. Det skulle kunna generera många fördelar för samhället men främst för barnen.

Vad tycker du om min tanke?

• Svar på tråden Förslag om att slopa maxtaxa i barnomsorgen.
  • Anonym (Bill)
    Anonym (PK) skrev 2015-04-04 13:08:39 följande:
    De som bara går hemma kommer givetvis att ha sina barn hemma och de som arbetar deltid kommer att göra detsamma.

Det kommer att ge en bättre förskola med färre barn i grupperna, friskare barn och personal samt ge mer pengar.
    Mer pengar till vad? Jag delar inte din utopiska vision där, det finns inget som visar att en slopad maxtaxa skulle leda till något av det du beskriver. Det troligaste scenariot är att förskolan försämras eftersom pengarna läggs på annat istället. 
  • Anonym (Bill)

Fortfarande intresserad av vilket parti du tillhör samt på vilken politisk nivå du befinner dig. 

• Anonym (hem igen)

Och för oss som tjänar lite (ex vården) får bli hemmaföräldrar för vi inte har råd till fs. Vad händer med pension osv. Tar tre steg bak i samhället igen.

• Anonym (hem igen)

Dessutom kommer ju personal minskas på och pengarna kommer ju självklart gå till annat.

• Anonym (ikaros)
    Anonym (PK) skrev 2015-04-04 12:30:26 följande:
    Det stämmer nog inte. Men tack.
    Vilket är det vanligaste problemet hos politiker..
    De lever i en fantasivärld och lyssnar inte på ett gott råd.
  • Anonym (PK)
    Anonym (Bill) skrev 2015-04-04 13:19:22 följande:
    Mer pengar till vad? Jag delar inte din utopiska vision där, det finns inget som visar att en slopad maxtaxa skulle leda till något av det du beskriver. Det troligaste scenariot är att förskolan försämras eftersom pengarna läggs på annat istället. 
    Det fungerade utmärkt innan maxtaxan och skulle fungera utmärkt igen. Färre barn per personal, mindre grupper = vinst.

• Anonym (PK)
    Anonym (hem igen) skrev 2015-04-04 13:23:30 följande:

Och för oss som tjänar lite (ex vården) får bli hemmaföräldrar för vi inte har råd till fs. Vad händer med pension osv. Tar tre steg bak i samhället igen.

Då man har en procentuell kostnad så betalar låginkomsttagare mindre än vad en höginkomsttagare gör så det blir inget problem.
  • Anonym (Bill)
    Anonym (PK) skrev 2015-04-04 13:28:45 följande:
    Det fungerade utmärkt innan maxtaxan och skulle fungera utmärkt igen. Färre barn per personal, mindre grupper = vinst.
    Jag och många med mig håller inte alls med dig. Igen, pengar till vad? Vinst som ska gå till vad? 
  • Anonym (PK)
    Anonym (Bill) skrev 2015-04-04 13:34:30 följande:
    Jag och många med mig håller inte alls med dig. Igen, pengar till vad? Vinst som ska gå till vad? 
    För att? Till barnomsorg, ökade löner mm. Vinst som går till samhället bl.a i form av minskade utgifter för psykisk och fysisk ohälsa.
  • Anonym (Fakta)
    Anonym (PK) skrev 2015-04-04 13:28:45 följande:

Antalet barn per anställd har inte ökat på grund av maxtaxan. Sedan maxtaxan infördes har antalet barn per anställd minskat.
Svar på tråden Förslag om att slopa maxtaxa i barnomsorgen.