• Anonym (PK)

Förslag om att slopa maxtaxa i barnomsorgen.

Jag har en tanke om att lämna in en motion om slopad maxtaxa i barnomsorgen och att föräldrar börjar betala för tiden som barnen är i barnomsorgen samt procentuellt utifrån hushållets inkomster. Det skulle kunna generera många fördelar för samhället men främst för barnen.

Vad tycker du om min tanke?

• Svar på tråden Förslag om att slopa maxtaxa i barnomsorgen.
  • nevermind

Jag håller med om att man ska slopa maxtaxan men anser att alla ska betala lika mycket.

• Anonym (ikaros)
    Anonym (PK) skrev 2015-04-04 13:58:45 följande:
    Förtydligar att  antalet barn per kvinna är samma idag som alldeles i början av 70-talet innan barnomsorgen byggdes ut. Man är latare idag och inte villig att få fler barn.
    o du tror inte att man byggde ut barnomsorgen för att fler kvinnor skulle kunna komma ut i arbetslivet?

Fast jag kan hålla med om att 70talet var Sveriges stora reform tid.

Allt från barnomsorg till arbetsrättslagar och agan. O man byggde som aldrig tidigare...

Tro mig.. Du vill inte ha det som Sverige såg ut på 60talet.. De lägenheterna hade du inte velat bo i.
    Jag har bott i ett hus. där man fick bada i vasken och mossan kokade vatten på spisen för det fanns inte varmvatten. Man eldade med fotogenkaminer inomhus och hämtade fotogen på gården i en cistern. O bak på TV fanns en automat att lägga pengar i för att titta på TV,n och lika så till gasen.

Om man nu är latare, så får man stimulera och du menar på att om vi slopar maxtaxan så blir folk mindre lata och skaffar barn... you crazy

• Vinterankan

De som har högre inkomst betalar redan mer genom att man betalar högre skatt där en stor del går till förskolan. Var ska man dra gränsen för vad man ska betala procentuellt baserat på inkomst? Läkarbesök 1% av en månadsinkomst, bygglov 100% av en månadsinkomst. Och sedan tar vi det vidare till besök på kommunala badhuset, förseningsavgift på biblioteksböcker osv och till slut så har vi ett helt jämställt samhälle där precis alla har lika lite kvar efter skatter och avgifter till myndigheter och kommunal verksamhet.

• Anonym (PK)
    nevermind skrev 2015-04-04 14:34:48 följande:

Jag håller med om att man ska slopa maxtaxan men anser att alla ska betala lika mycket.

Varför?
  • Anonym (PK)
    Anonym (ikaros) skrev 2015-04-04 14:35:46 följande:
    o du tror inte att man byggde ut barnomsorgen för att fler kvinnor skulle kunna komma ut i arbetslivet?

Fast jag kan hålla med om att 70talet var Sveriges stora reform tid.

Allt från barnomsorg till arbetsrättslagar och agan. O man byggde som aldrig tidigare...

Tro mig.. Du vill inte ha det som Sverige såg ut på 60talet.. De lägenheterna hade du inte velat bo i.
    Jag har bott i ett hus. där man fick bada i vasken och mossan kokade vatten på spisen för det fanns inte varmvatten. Man eldade med fotogenkaminer inomhus och hämtade fotogen på gården i en cistern. O bak på TV fanns en automat att lägga pengar i för att titta på TV,n och lika så till gasen.

Om man nu är latare, så får man stimulera och du menar på att om vi slopar maxtaxan så blir folk mindre lata och skaffar barn... you crazy
    Intressant nog är siffrorna inte enormt stora. Många använder förskola som barnvakt. Jag bodde så och många har det sämre dag.
  • hammarhajen
    Anonym (ikaros) skrev 2015-04-04 13:50:43 följande:
    Vilket i förlängningen kommer att innebära att viljan till att producera barn kommer att minska.

Hade där emot sagt.. sänk maxtaxan, bygg ut föräldraförsäkringen och höj barnbidraget med en 100lapp.
    Då jäklar skulle du få se på babyboom.

Vad tror du det kostar om befolkningen blir äldre och äldre och allt förre ska torka baken på gamla som bara blir fler och fler?

Absolut stäng all skit och lägg ner allt omedelbart, Idag hade vi fått en omedelbart kassa överskott.
    Men saker och ting är längre än din nybörjar politiska näsa som inte är direkt lång och jag skulle antagligen äta upp dig på mindre än en kvart i politiken...

Se så, snyt dig om nosen och bli torr bakom öronen.
    Eller så får vi bara fler som skaffar barn som de inte riktigt har råd med och inte riktigt förstår att de själva ansvarar för. Barn är ett enormt ANSVAR och inser man inte det utan kräver ännu billigare barnomsorg, ännu högre barnbidrag, ännu mer gratis och ännu fler rättigheter, så undrar jag hur det står till med den egna mognaden och insikten om det egna vuxenansvaret i förhållande till barnen och samhället, 

Mycket bättre att "tvinga" vuxna att inse att det är fullständigt naturligt att ett barn kostar några tusenlappar i månaden, att föräldraskap KRÄVER omprioriteringar av både tid och ekonomi, så att samhället kan lägga sina pengar på att erbjuda barnen en BRA barnomsorg och TRYGG och KVALITATIV skolgång. 

Ska vi kunna ta hand om en åldrande befolkning behöver vi stabila och välutbildade ungdomar, inte ungdomar som farit illa i en skola och förskola som kostat för lite eftersom föräldrar kräver att allt ska vara gratis och familjers "rätt" till Ipads åt femåringar är större än 10-åringars rätt till datorer i skolundervisningen.
  • Anonym (ikaros)
    Anonym (PK) skrev 2015-04-05 02:03:02 följande:
    Intressant nog är siffrorna inte enormt stora. Många använder förskola som barnvakt. Jag bodde så och många har det sämre dag.
    Om dom som är exempelvis arbetssökande eller helt enkelt bara går hemma som hemma fru/man har också rätt att ha sina barn på förskolan 3timmar/dag o under vilka tider bestäms lokalt av varje kommun(oftast så tiden inte övelappar måltid av besparingsskäl). Dels för att arbetssökande ska kunna söka de arbeten de mer eller mindre är tvingade till.

Men vi har också något som kallas för social stimulans för barn i grupp eller gruppträning för barn. Samt att arbetslivet är föränderligt och vuxna kan bli av med sitt arbete och då är det inte meningen att barn ska förlora kontakten med sina kompisar helt för detta. Därför finns den möjligheten.

Sen har vi också den sociala övervakningen. Så det är rätt bra om barn kommer regelbundet till förskolan. För att lättare upptäcka om ban far illa.

Givetvis finns det dem som fuskar och bedrar i vårt socialförsäkringssystem. Använder förskolan till som du kallar det "barnvakt" .

Bara kostnaden för att ändra maxtaxan är enormare än vad man skulle tjäna in på att ändra den. Ganska mycket som flätas in i detta.
    Det skulle exempelvis innebära större belastning på transfersystemet. O det vet du säkert som politiker vad en 100 lapp där kostar att betala ut? (kuggfråga)

Ur en ren rättvise synpunkt så ja vist. Men ibland är kostnader för rättvisa mer än det smakar. O ibland är det värt det för att exempelvis kvinnor också ska få möjlighet att få delta i arbetslivet och allt vad det innebär att få vara självständiga och delta i det sociala som arbetsliv innebär.

Men jag ger upp..
    Givetvis kan du och ska skriva en motion om maxtaxan. Du är inte den första och inte den sista som gör det. Men du blir inte den första och inte den sista som blir betraktad som ett skratt objekt hos dina partikolleger...

När du ändå är igång så kan du skriva en motion om inkomstprövat barnbidrag också. För att göra det än roligare.

Lycka till

• Anonym (ikaros)
    hammarhajen skrev 2015-04-05 07:46:19 följande:
    Eller så får vi bara fler som skaffar barn som de inte riktigt har råd med och inte riktigt förstår att de själva ansvarar för. Barn är ett enormt ANSVAR och inser man inte det utan kräver ännu billigare barnomsorg, ännu högre barnbidrag, ännu mer gratis och ännu fler rättigheter, så undrar jag hur det står till med den egna mognaden och insikten om det egna vuxenansvaret i förhållande till barnen och samhället, 

Mycket bättre att "tvinga" vuxna att inse att det är fullständigt naturligt att ett barn kostar några tusenlappar i månaden, att föräldraskap KRÄVER omprioriteringar av både tid och ekonomi, så att samhället kan lägga sina pengar på att erbjuda barnen en BRA barnomsorg och TRYGG och KVALITATIV skolgång. 

Ska vi kunna ta hand om en åldrande befolkning behöver vi stabila och välutbildade ungdomar, inte ungdomar som farit illa i en skola och förskola som kostat för lite eftersom föräldrar kräver att allt ska vara gratis och familjers "rätt" till Ipads åt femåringar är större än 10-åringars rätt till datorer i skolundervisningen.
    Finns väl inte mycket att svara dig mer än

Det är väldigt lätt att ha åsikter om andras föräldraförmåga.

Precis som att det är alltid lättare att fostra andras barn än sina egnaFlört

Ja skolan... Men inte många som klagar på skatteomläggningen och ett lättare skattetryck som genomfördes av den förra borgerliga regeringen.

Det blir lite som, alla vill ha och ingen vill vara med och betala.

Du får helt enkelt starta ett skatteuppror  som går på andra hållet och se till att få folket att kräva högre skatt..
    Samt att lärare kan få syssla med sin kärnverksamhet att utbilda barn. O inte sitta och lägga in samma uppgifter i tre olika datasystem. Samt hålla på med sånt som ska ligga hos socialförvaltningen.

De som skriker mest om andras brister, har oftast mest att dölja själva.
    Så är det väl inte?
  • Anonym (PK)
    Anonym (ikaros) skrev 2015-04-05 08:57:53 följande:
    Om dom som är exempelvis arbetssökande eller helt enkelt bara går hemma som hemma fru/man har också rätt att ha sina barn på förskolan 3timmar/dag o under vilka tider bestäms lokalt av varje kommun(oftast så tiden inte övelappar måltid av besparingsskäl). Dels för att arbetssökande ska kunna söka de arbeten de mer eller mindre är tvingade till.

Men vi har också något som kallas för social stimulans för barn i grupp eller gruppträning för barn. Samt att arbetslivet är föränderligt och vuxna kan bli av med sitt arbete och då är det inte meningen att barn ska förlora kontakten med sina kompisar helt för detta. Därför finns den möjligheten.

Sen har vi också den sociala övervakningen. Så det är rätt bra om barn kommer regelbundet till förskolan. För att lättare upptäcka om ban far illa.

Givetvis finns det dem som fuskar och bedrar i vårt socialförsäkringssystem. Använder förskolan till som du kallar det "barnvakt" .

Bara kostnaden för att ändra maxtaxan är enormare än vad man skulle tjäna in på att ändra den. Ganska mycket som flätas in i detta.
    Det skulle exempelvis innebära större belastning på transfersystemet. O det vet du säkert som politiker vad en 100 lapp där kostar att betala ut? (kuggfråga)

Ur en ren rättvise synpunkt så ja vist. Men ibland är kostnader för rättvisa mer än det smakar. O ibland är det värt det för att exempelvis kvinnor också ska få möjlighet att få delta i arbetslivet och allt vad det innebär att få vara självständiga och delta i det sociala som arbetsliv innebär.

Men jag ger upp..
    Givetvis kan du och ska skriva en motion om maxtaxan. Du är inte den första och inte den sista som gör det. Men du blir inte den första och inte den sista som blir betraktad som ett skratt objekt hos dina partikolleger...

När du ändå är igång så kan du skriva en motion om inkomstprövat barnbidrag också. För att göra det än roligare.

Lycka till
    Taket i a-kassan ska höjas. Det kostar enorma summor. Att man som arbetssökande får ha barnomsorg 3 timmar per dag är humoristiskt. Finns inte många som lägger 3 timmar per dag att söka arbete utan de handlar, fikar, vilar, klipper håret, träffar vänner mm. 

Menar du verkligen att föräldrar inte klarar av att ge sina barn social stimulans i grupp utan förskolan?

Sociala övervakningen? Barn for inte mer illa innan barnomsorg för alla infördes 2001. Idag råder snarare en anmälningshysteri.

Väldigt många gör det och fick man betala för det så skulle det minska vilket skulle vara bra för både förskolan och familjerna.

Där håller jag verkligen inte med dig. Det skulle verkligen inte kosta mer än man tjänar. Glöm inte bort vad ohälsan kostar samhället.

Vissa säger dubbelt upp andra har en annan åsikt.

Behovsprövat barnbidrag skulle inte vara ett problem om man kopplade barnbidraget till socialförsäkringens försörjningsstöd samt bostadsbidrag.
  • Anonym (PK)
    hammarhajen skrev 2015-04-05 07:46:19 följande:

Bra synpunkter!
Svar på tråden Förslag om att slopa maxtaxa i barnomsorgen.