• Anonym (PK)

Förslag om att slopa maxtaxa i barnomsorgen.

Jag har en tanke om att lämna in en motion om slopad maxtaxa i barnomsorgen och att föräldrar börjar betala för tiden som barnen är i barnomsorgen samt procentuellt utifrån hushållets inkomster. Det skulle kunna generera många fördelar för samhället men främst för barnen.

Vad tycker du om min tanke?

• Svar på tråden Förslag om att slopa maxtaxa i barnomsorgen.
  • hammarhajen
    Anonym (ikaros) skrev 2015-04-05 09:19:36 följande:
    Finns väl inte mycket att svara dig mer än

Det är väldigt lätt att ha åsikter om andras föräldraförmåga.

Precis som att det är alltid lättare att fostra andras barn än sina egnaFlört

Ja skolan... Men inte många som klagar på skatteomläggningen och ett lättare skattetryck som genomfördes av den förra borgerliga regeringen.

Det blir lite som, alla vill ha och ingen vill vara med och betala.

Du får helt enkelt starta ett skatteuppror  som går på andra hållet och se till att få folket att kräva högre skatt..
    Samt att lärare kan få syssla med sin kärnverksamhet att utbilda barn. O inte sitta och lägga in samma uppgifter i tre olika datasystem. Samt hålla på med sånt som ska ligga hos socialförvaltningen.

De som skriker mest om andras brister, har oftast mest att dölja själva.
    Så är det väl inte?
    Förstår inte vart du vill komma? 

Jag tycker inte att det ska vara gratis att ha barn, men det behöver inte kosta hur mycket som helst heller. Däremot vill jag att folk ska tänka till ett varv innan de skaffar barn, vilket de allra flesta också gör. Men skulle det vara helt gratis att ha barn skulle nog en och annan extra bli på smällen i en mindre stabil situation och det känns inte schysst mot barnen i fråga. 

Skatteuppror vill jag inte ha, vart har du fått det ifrån? 

Men jag TYCKER att det är konstigt att maxtaxan är lika låg nu som för många år sedan, när alla andra avgifter höjs i takt med inflationen. För min del ser det rätt okej ut i samhället idag, men det behöver inte bli ÄNNU billigare för föräldrar generellt. De mest utsatta kanske behöver mer stöd, men medelsvensson BEHÖVER inte 200 kr mer i barnbidrag. Och då kanske det är bättre att 200 kr/extra i månaden per barn kan få gå rakt in i skolverksamhet eller till BUP, och att maxtaxan höjs med 300 kr och att de pengarna avsätts till att anställa fler kompetenta vuxna i förskolan (=minska grupperna). Behövs inga höjda skatter för att fördela skattemedlen på effektivare sätt. 

För övrigt är det ofta de ekonomiskt mest utsatta som drar störst fördelar av en väl fungerande förskola och skola. 200 i höjt barnbidrag gör inte att en ensamstående mamma kan jobba mindre, men däremot gör 200 per skolelev och månad att man kanske kan anställa en fritidspedagog till som ger extra tid och trygghet på eftermiddagarna för de barn som måste vara kvar till sist.
  • Anonym (Fia)

Håller med om att maxtaxan ska slopas. Det är väl självklart att föräldrar som har råd borde betala mer för sina barn. Innan maxtaxan infördes betalade föräldrar med normalinkomster dubbelt så mycket som maxtaxan för ett barn på dagis. Så hade man råd då har man råd idag när lönerna dessutom är högre. Bort med maxtaxan!

• Vinterankan
    Anonym (Fia) skrev 2015-04-05 15:49:54 följande:

Håller med om att maxtaxan ska slopas. Det är väl självklart att föräldrar som har råd borde betala mer för sina barn. Innan maxtaxan infördes betalade föräldrar med normalinkomster dubbelt så mycket som maxtaxan för ett barn på dagis. Så hade man råd då har man råd idag när lönerna dessutom är högre. Bort med maxtaxan!

De som tjänar mer betalar redan mycket mer genom skattesedeln. Maxtaxan kanske ska höjas, men det ska i så fall vara för alla inte att man betalar i procent av sin inkomst.
  • Anonym (Bull)
    Vinterankan skrev 2015-04-05 16:53:13 följande:
    De som tjänar mer betalar redan mycket mer genom skattesedeln. Maxtaxan kanske ska höjas, men det ska i så fall vara för alla inte att man betalar i procent av sin inkomst.
    Då anser du att även löneökningar och skattesänkningar ska vara samma i kronor och inte räknas i %?
  • Anonym (ikaros)
    Anonym (PK) skrev 2015-04-05 14:44:48 följande:
    Taket i a-kassan ska höjas. Det kostar enorma summor. Att man som arbetssökande får ha barnomsorg 3 timmar per dag är humoristiskt. Finns inte många som lägger 3 timmar per dag att söka arbete utan de handlar, fikar, vilar, klipper håret, träffar vänner mm. 

Menar du verkligen att föräldrar inte klarar av att ge sina barn social stimulans i grupp utan förskolan?

Sociala övervakningen? Barn for inte mer illa innan barnomsorg för alla infördes 2001. Idag råder snarare en anmälningshysteri.

Väldigt många gör det och fick man betala för det så skulle det minska vilket skulle vara bra för både förskolan och familjerna.

Där håller jag verkligen inte med dig. Det skulle verkligen inte kosta mer än man tjänar. Glöm inte bort vad ohälsan kostar samhället.

Vissa säger dubbelt upp andra har en annan åsikt.

Behovsprövat barnbidrag skulle inte vara ett problem om man kopplade barnbidraget till socialförsäkringens försörjningsstöd samt bostadsbidrag.
    Kostnaden för att behovsprövat barnbidrag finns det beräkningar på.
    Det är faktiskt billigare idag att dela ut barnbidrag utan någon som helst prövning. Den kostnad i administration för behovsprövat skulle kosta nästan lika mycket som själva kostanden är för barnbidrag.

Summan av kardemumman är att vi skulle få nästan den dubbla kostanden för att ha ett behovsprövat barnbidrag.

De gäller i princip allt som ska igenom transfersystemet. För varje hundralapp som betalas ut så kostar det en hundralapp i administration. När det är fråga om behovsprövat bidrag.

Hur du än vänder och vrider på saker, så kommer det alltid finnas en minoritet som missbrukar socialförsäkringssystemet. Det ska väl knappast en majoritet straffas för?

Rätten till 3timmar är en möjlighet att använda sig av. Det betyder inte att man är tvingad. O nej det säger jag inte att föräldrar är oförmögna till att ge stimulans i grupp. Du förstod nog saker helt fel.

Anmälnings hysteri
    Om det vore så. Då hade säkert många barn fortfarande levt idag.
    Det finns ju nåt som heter lex bobby.  (kallas så i folkmun)

Den absolut vanligaste anmälningsformen för oro för barn får vi in i samband med separationer. Oftast då från mor eller far föräldrar och inte helt sällan i samband med svåra separationer.
    Det är betydligt vanligare att Polisen anmäler oro än skolan. Oftast då för att de varigt ute på ett ärende och det funnits barn där. Exempelvis anmälan om relationsvåld eller rena gripande. Vanligt är också vid husrannsakan. Det senare är nästan rutin från polisen.
    Så varken skola eller förskola ligger direkt i topp. Snarare under anmäler de och försöker föra en dialog med föräldrarna först.

En av de absolut vanligaste orsakerna till ohälsa i samhället är kopplat till ekonomi. Att göra det då svårare för människor förstår inte jag hur det skulle öka folkhälsan?

Men det är klart att om man exempelvis satsade på friskvård för alla. Inte bara dem som har någon form av anställning. Så kanske den biten av folkhälsa skulle bli bättre och i förlängningen innebära mindre belastning på sjukvården. Långsiktigt då.  Det skulle kosta en hel del. Men kostnaderna kanske går att hämta hem om 20-30år... Framför allt då via friskare pensionärer.

Jag tycker ändå att du ska skriva din motion om maxtaxan. Även om jag kan svara dig vad resultatet blir.  Om inget annat så blir det en bra lärdom om att skriva motioner och hur viktigt det är att underbygga dem.

Det roliga är att maxtaxan höjs från och med 1juli 2015 och du vill skriva en motion om att höja ytterligare på det.Flört

• Anonym (Så sant!)

Håller verkligen med!

Slopa maxtaxan, det fungerade förut, så varför inte nu?
  • Anonym (Högavlönad)

Som vanligt är det någon annan som ska betala.
  • Ascendere

Det skulle ju förhoppningsvis föra det positiva med sig att fler började stanna hemma mer med barnen istället för att jobba vilket jag tror skulle vara mycket bra för samhället.

• Vinterankan
    Anonym (Bull) skrev 2015-04-05 17:00:05 följande:

Då anser du att även löneökningar och skattesänkningar ska vara samma i kronor och inte räknas i %?

Det finns ingenting utom skatter som man betalar i %, varför skulle man betala dagisavgiften i %?

Jag citerar mig själv som svar:
    Vinterankan skrev 2015-04-04 18:30:57 följande:

De som har högre inkomst betalar redan mer genom att man betalar högre skatt där en stor del går till förskolan. Var ska man dra gränsen för vad man ska betala procentuellt baserat på inkomst? Läkarbesök 1% av en månadsinkomst, bygglov 100% av en månadsinkomst. Och sedan tar vi det vidare till besök på kommunala badhuset, förseningsavgift på biblioteksböcker osv och till slut så har vi ett helt jämställt samhälle där precis alla har lika lite kvar efter skatter och avgifter till myndigheter och kommunal verksamhet.

• Anonym (Barnfientligt)

Vi har världens bästa barnomsorg. Liten grupp och trygga, stabila pedagoger. Vår dotter älskar att vara där. Hon är ett av de barnen som trots att hon är under tre har stort utbyte av sin tid där. Så blev hon storasyster och "borde" då alltså vara hemma antar jag. Bara det att om vi säger upp platsen kommer vi ju inte tillbaka dit sen. Då är den förlorad.inte heller får hon leka med de barn hon känner och tycker om. Deras päron jobbar ju. Då är det öppna förskolan som gäller och dit vill vi inte ta ett spädbarn och där finns ingen kontinuitet i barngruppen. Så barn till föräldralediga eller arbetslösa ska sluta sina platser vid varje förändring? Kul för barnen. Jättebetryggande för dem. Förstår inte varför barnomsorgen sticker i ögonen på folk. Hade ni det själva när ni var små har ni kostat sh ca 2,5 milj kr fram till 21-års dagen med förlossning och skolgång inräknat. Var ni hemma med mamma eller pappa ännu mer då de isf inte jobbade och betalade skatt under de åren. Ett 40-årigt arbetsliv är ju tänkt att betala för det vi kostade och kommer att kosta. Alla kommer inte kosta lika mkt. Alla bidrar efter sin förmåga. Det är ok eftersom vi vill ha allt från lokalvårdare till läkare i sh. Rikta irritationen och tankeverksamheten till att få ut människor i arbete istället. Se till att alla människor i sh mår bra ( är sjuka så lite som möjligt, inte är fö feta och äter för dåligt, vill skaffa barn( vem ska annars torka dig i häcken när du inte kan själv) och har råd med det basala plus lite krydda om d jobbar). Sluta gnälla om barnomsorg.

Svar på tråden Förslag om att slopa maxtaxa i barnomsorgen.