Anonym (PK) skrev 2015-04-05 14:44:48 följande:
Taket i a-kassan ska höjas. Det kostar enorma summor. Att man som arbetssökande får ha barnomsorg 3 timmar per dag är humoristiskt. Finns inte många som lägger 3 timmar per dag att söka arbete utan de handlar, fikar, vilar, klipper håret, träffar vänner mm.
Menar du verkligen att föräldrar inte klarar av att ge sina barn social stimulans i grupp utan förskolan?
Sociala övervakningen? Barn for inte mer illa innan barnomsorg för alla infördes 2001. Idag råder snarare en anmälningshysteri.
Väldigt många gör det och fick man betala för det så skulle det minska vilket skulle vara bra för både förskolan och familjerna.
Där håller jag verkligen inte med dig. Det skulle verkligen inte kosta mer än man tjänar. Glöm inte bort vad ohälsan kostar samhället.
Vissa säger dubbelt upp andra har en annan åsikt.
Behovsprövat barnbidrag skulle inte vara ett problem om man kopplade barnbidraget till socialförsäkringens försörjningsstöd samt bostadsbidrag.
Kostnaden för att behovsprövat barnbidrag finns det beräkningar på.
Det är faktiskt billigare idag att dela ut barnbidrag utan någon som helst prövning. Den kostnad i administration för behovsprövat skulle kosta nästan lika mycket som själva kostanden är för barnbidrag.
Summan av kardemumman är att vi skulle få nästan den dubbla kostanden för att ha ett behovsprövat barnbidrag.
De gäller i princip allt som ska igenom transfersystemet. För varje hundralapp som betalas ut så kostar det en hundralapp i administration. När det är fråga om behovsprövat bidrag.
Hur du än vänder och vrider på saker, så kommer det alltid finnas en minoritet som missbrukar socialförsäkringssystemet. Det ska väl knappast en majoritet straffas för?
Rätten till 3timmar är en möjlighet att använda sig av. Det betyder inte att man är tvingad. O nej det säger jag inte att föräldrar är oförmögna till att ge stimulans i grupp. Du förstod nog saker helt fel.
Anmälnings hysteri
Om det vore så. Då hade säkert många barn fortfarande levt idag.
Det finns ju nåt som heter lex bobby. (kallas så i folkmun)
Den absolut vanligaste anmälningsformen för oro för barn får vi in i samband med separationer. Oftast då från mor eller far föräldrar och inte helt sällan i samband med svåra separationer.
Det är betydligt vanligare att Polisen anmäler oro än skolan. Oftast då för att de varigt ute på ett ärende och det funnits barn där. Exempelvis anmälan om relationsvåld eller rena gripande. Vanligt är också vid husrannsakan. Det senare är nästan rutin från polisen.
Så varken skola eller förskola ligger direkt i topp. Snarare under anmäler de och försöker föra en dialog med föräldrarna först.
En av de absolut vanligaste orsakerna till ohälsa i samhället är kopplat till ekonomi. Att göra det då svårare för människor förstår inte jag hur det skulle öka folkhälsan?
Men det är klart att om man exempelvis satsade på friskvård för alla. Inte bara dem som har någon form av anställning. Så kanske den biten av folkhälsa skulle bli bättre och i förlängningen innebära mindre belastning på sjukvården. Långsiktigt då. Det skulle kosta en hel del. Men kostnaderna kanske går att hämta hem om 20-30år... Framför allt då via friskare pensionärer.
Jag tycker ändå att du ska skriva din motion om maxtaxan. Även om jag kan svara dig vad resultatet blir. Om inget annat så blir det en bra lärdom om att skriva motioner och hur viktigt det är att underbygga dem.
Det roliga är att maxtaxan höjs från och med 1juli 2015 och du vill skriva en motion om att höja ytterligare på det.