• Anonym (trampdynan..)

Aj. Trampade på en humla i förrgår. Blev stucken.

Aj. I förrgår trampade jag på en humla. Fick gadden rätt in under fotvalvet. Foten svullnade upp. Hade antihistamintabletter hemma och panodil.
    Men idag gör det ont när jag ska gå. Ondare än igår. Och ett stort område under foten är rött. och kliar och är lite varmt.
    Brukar det bli så här efter ett humlestick. Eller bör jag gå till läkaren och kolla upp foten? 

• Svar på tråden Aj. Trampade på en humla i förrgår. Blev stucken.
  • Anonym (u)

Tror inte du behöver gå till läkare. Fick ett stick på lilltån en gång och det blev svullet och värkte några dagar och jag kunde inte gå på foten men det gick över.

• Harmagedon

Det är så olika hur sticken träffar och om de har mycket eller lite gift i gadden. De humlor som är vakna nu är drottningar som övervintrat. De har nog sparat ihop till ett rejält stick. Sätt foten i ett fotbad och smörj med något kylande efteråt. Det borde ge sig snart men tror inte det finns någon anledning att gå till läkaren.

• Anonym (trampdynan..)
    Harmagedon skrev 2015-04-05 11:55:24 följande:

Det är så olika hur sticken träffar och om de har mycket eller lite gift i gadden. De humlor som är vakna nu är drottningar som övervintrat. De har nog sparat ihop till ett rejält stick. Sätt foten i ett fotbad och smörj med något kylande efteråt. Det borde ge sig snart men tror inte det finns någon anledning att gå till läkaren.

Ok. Sticket gjorde jätteont. Bara skrek och grät här hemma i säkert 10 minuter. Råkade skrämma upp min son rejält. Gadden gick rätt upp där skinnet är mjukt. Rätt upp under fotvalvet. Fick inte ut gadden.
    Tycker bara att det är konstigt att det gör ondare idag än vad det gjorde igår. Det borde ju avta. Har gått 2 dagar.
    Igår gjorde det inte alls lika ont. Och så är foten rödare och varmare idag.Och kliar mycket. 
  • Anonym (Malin)

Om du inte fått ut gadden så har du säkert fått en infektion. Gå till doktorn, du kan behöva antibiotika.

• Harmagedon

Har du taggen kvar i foten?!

Då är det väl klart det gör ont. Kroppen reagerar och försöker ut den med en infektion. Blöt upp foten och försök pressa ut den.

• Anonym (En elak jävel)

Men humlor sticks väl inte?!?!

• hondendärtjejen
    Anonym (En elak jävel) skrev 2015-04-05 18:16:35 följande:

Funderar också på det!?
  • Anonym (jorå)
    Anonym (En elak jävel) skrev 2015-04-05 18:16:35 följande:

Jo, humlor sticks, de har också en gadd. Men de sticker bara i självförsvar och går aldrig till attack, så det händer typiskt när man råkar trampa på en.

I april är det inte så himla vanligt att det händer, men det är väl i ett sydligt landskap...
  • Anonym (jorå)
    radwanska skrev 2015-04-05 18:22:44 följande:

Humlor bräns!

Bara rent språkligt.
Svar på tråden Aj. Trampade på en humla i förrgår. Blev stucken.