• Anonym­01
    Äldre 7 Apr 10:24
    2282 visningar
    9 svar
    9
    2282

    går det att internetdejta på ett BRA sätt?

    Jag har varit singel ett tag och varit ganska nöjd med det. Men på sista tiden har jag verkligen börjat längta efter att träffa en ny man. Så jag fick för mig att lägga upp en profil på en dejtingsida. I början tyckte jag det var riktigt roligt!
    Fick ganska många meddelanden från olika män. Jag är en social person och har lätt för att träffa nya människor och tycker det är roligt också. I början la jag ganska mycket tid på att svara ordentligt och personligt på alla meddelanden och jag gick också på ett par dejter...pratade med några män på telefon. Visst var det en och annan som visade sig vara fruktansvärt oseriös (tex ljög om att han var gift) men de allra flesta verkar ändå vara seriösa män. Men ändå...jag vet inte vad det är med mig. Det känns helt enkelt bara så hopplöst. Så många fina människor men ingen verkar vara den rätta för just mig. Så efter ett tag började jag liksom utveckla nåt sorts opersonligt effektivitetstänk, jag klarade inte av att engagera mig på riktigt i de jag hade kontakt med. 

    Nu känner jag mig helt tom och bedrövad. Kanske jag har gått in i detta på lite fel sätt? Ska man bara ha kontakt med en enda i taget? Det känns ju egentligen som det vettiga att man lär känna en person ordentligt i taget, men om man har fått tio meddelanden vill man ju vara trevlig och svara på dem. Och sen är det ju det där...när magkänslan säger efter en dejt att det inte känns bra så ska man ju säga det till personen, och det har jag gjort. Men jag vet inte, jag börjar känna mig som en ytlig och usel person som bara dömer ut folk.

    Är det någon som känner igen sig? Hur ska man hantera det? Jag vill verkligen försöka träffa någon ny och jag kan inte riktigt se vilka andra sätt jag skulle kunna göra det heller...

  • Svar på tråden går det att internetdejta på ett BRA sätt?
  • Äldre 7 Apr 10:50
    #1

    Gå på singeltillställningar/resor som anordnas.

    En vän till mig skulle träffa en tjej på en sådan sommarfest men det klickade inte mellan dem men han träffade en annan där som han blev tillsammans med lite senare.

  • Anonym­01 Trådstartaren
    Äldre 7 Apr 11:29
    #2

    Tack för ditt tips. Jag har inte tänkt på att gå på några mer allmänna träffar, har bara testat att dejta en person i taget. Men det kanske är ett bättre alternativ. Får kolla upp om det finns nåt i närheten av mig. 

  • Äldre 7 Apr 13:29
    #3

    Då kan man ju liksom ändå kolla in någon på lite avstånd i smyg :)

  • Äldre 7 Apr 14:28
    #4

    Klart det går bra att nätdejta. Jag träffade min nuvarande man så.

    Men du vara noga med att bara ta kontakt med de som motsvarar dina krav på en partner. Resten får du faktiskt avvisa på ett snyggt sätt. Du har ingen skyldighet att besvara 10-12 mail med hela din historia bara för att de skriver till dig.

    Jag tror helt enkelt att det blivit för mycket för dig. Banta ner det till en hanterbar nivå.

  • Anonym­01 Trådstartaren
    Äldre 7 Apr 14:49
    #5

    Tack för ditt svar! Och så roligt att höra att det gick bra för dig. :)

    När du säger det så tror jag att det blivit för mycket för mig...men jag tycker det är så svårt. De flesta har ju så allmän information att det är väldigt svårt att säga om de motsvarar mina "krav" på en partner eller inte. Så därför måste man ju börja skriva lite först...och sen när jag pratat lite med dem så tycker jag liksom att det är svårt att bara klippa av. När jag har gjort det så har de flesta frågat varför och jag känner mig skyldig att svara något. Och då känner jag mig ganska taskig...kanske är bättre att bara helt kort svara att personen inte är något för mig. Att inte svara alls när man skrivit ett tag känns inte som jag. Jag måste nog avsluta det ändå. Och har man hörts på telefon eller varit på dejt då måste man ju verkligen se till att avsluta det på ett tydligt sätt. Väldigt jobbigt tycker jag.

    Men som du säger, man kanske kan dra ner det till en mer hanterbar nivå...absolut inte svara mer än de som verkar superintressanta kanske. Får fundera lite mer och se om jag orkar ge det en ny chans. Vill ju verkligen, verkligen ta chansen att träffa nån.

  • Äldre 7 Apr 18:02
    #6
    Anonym01 skrev 2015-04-07 14:49:40 följande:

    Tack för ditt svar! Och så roligt att höra att det gick bra för dig. :)

    När du säger det så tror jag att det blivit för mycket för mig...men jag tycker det är så svårt. De flesta har ju så allmän information att det är väldigt svårt att säga om de motsvarar mina "krav" på en partner eller inte. Så därför måste man ju börja skriva lite först...och sen när jag pratat lite med dem så tycker jag liksom att det är svårt att bara klippa av. När jag har gjort det så har de flesta frågat varför och jag känner mig skyldig att svara något. Och då känner jag mig ganska taskig...kanske är bättre att bara helt kort svara att personen inte är något för mig. Att inte svara alls när man skrivit ett tag känns inte som jag. Jag måste nog avsluta det ändå. Och har man hörts på telefon eller varit på dejt då måste man ju verkligen se till att avsluta det på ett tydligt sätt. Väldigt jobbigt tycker jag.

    Men som du säger, man kanske kan dra ner det till en mer hanterbar nivå...absolut inte svara mer än de som verkar superintressanta kanske. Får fundera lite mer och se om jag orkar ge det en ny chans. Vill ju verkligen, verkligen ta chansen att träffa nån.


    Jag lärde mig sortera killarna och jag tror att du också behöver ett sätt att kategorisera och sortera dom. 

    Om jag såg 10 intressanta killar så gjorde jag så här: 

    2 av killarna hade klockrena presentationer och fick varsitt mer detaljerat mail där jag kunde återkoppla till deras presentationer och skriva mer på djupet. 
    Dom var prio 1 båda två. Och låg högst upp i svarslistan och fick alltid svar först när dom skrev antingen i chatt eller via mail - oavsett om jag pratade med andra. 

    2 andra killar hade fördelaktigt utseende och jag blev nyfiken på om det kunde finnas mer som stämde än bara utseendet, skickade iväg mail.  Prio 2 på dessa killar. , här var det bara attraktion och utseende som tilltalade mig såvida inte det fanns annat att hitta hos dessa killar.  Dom här kunde gott få vänta ett tag på sina svar. Jag hade därmed tid på mig att tänka ut svar på mail som jag fick. 

    3 killar hade ofullständiga presentationer, halvtaskiga bilder men i mail och chatt sa dom kloka saker jag skrattade åt och jag kände mig fnittrig. Noll flirtfaktor men oj så roliga dom var! Dessa var icke dejtbara och jag sa tidigt till att dom inte var något för mig men jag satt gärna uppe halva nätterna och fnittrade mig igenom knasiga chattmeddelanden. Dessa var potentiella goda vänner man slängde käft med. 

    3 killar som alla var snälla, trevliga, roliga men absolut inget för mig. Fick ett kort artigt svar och tack för mail och visat intresse men bad dom leta vidare. Dom ströks direkt från min lista och jag ödslade inte mer tid med dom. 

    Prio 1 och prio 2 blev här dom mest intressanta killarna och dom jag kunde tänka mig att dejta. Övriga ströks helt enkelt vartefter. 

    Jag hade aldrig mer än ca 8-10 kontakter igång samtidigt. Andra som försökte ta kontakt fick antingen aldrig svar eller bara ett kortfattat tack för intresse men jag dejtar just nu.  

    När jag sen blev utbjuden på dejt så dejtade jag bara en i taget. Och jag dejtade tillräckligt länge för att ta reda på om det kunde vara något för mig.  Jag var ärlig med övriga kontakter att jag dejtade och det gjorde ju dom också förstås. Vissa potentiella killar backade ifrån mig när dom själva hittat en intressant tjej och vissa killar blev det aldrig något av med. 

    I slutändan kanske jag bara hade två dejter kvar att välja mellan. Och noll kontakt med övriga på sajten. När jag dejtade var jag inte ens inloggad på sajten för då fanns det mobilnummer, vanliga mailkonton, MSN-chattar och hemnummer. Då behövdes inte sajten.

    När jag sedan konstaterat att ingen av dessa killar var något att ha var det då dags att göra en djupdykning igen i skörden på sajten och se om jag kunde hitta nya intressanta killar. 

    Något jag lärde mig tidigt var att inte ödsla tid på killar som jag inte klickade med på presentationen. Hade dom skrivit konstigt, ofullständigt eller inte hade bild eller liknande så var det samma sak som totalt ointressant. Då var han inget för mig punkt och slut.  Annars hade jag inte fått göra annat än att sitta och maila och maila och maila och försöka lära känna alla till höger o vänster.  Kan man inte skriva en vettig presenation på en dejtingsida så sorry då får man inte napp helt enkelt. 
  • Anonym­01 Trådstartaren
    Äldre 7 Apr 18:51
    #7

    Tack snälla för att du delar med dig! Jag har ju verkligen inte haft en så där genomtänkt strategi. Faktum är att nu när jag tänkt på det lite och när jag läst svaren här så inser jag hur stressad jag blivit av den här situationen...! Men jag får nog inse att det är lite andra "regler" eller vad man ska säga som gäller. Man kan inte vara så tillmötesgående mot folk som jag har varit. Jag kan inte det i alla fall.

  • Anonym­01 Trådstartaren
    Äldre 7 Apr 18:51
    #7

    Tack snälla för att du delar med dig! Jag har ju verkligen inte haft en så där genomtänkt strategi. Faktum är att nu när jag tänkt på det lite och när jag läst svaren här så inser jag hur stressad jag blivit av den här situationen...! Men jag får nog inse att det är lite andra "regler" eller vad man ska säga som gäller. Man kan inte vara så tillmötesgående mot folk som jag har varit. Jag kan inte det i alla fall.

  • Anonym­01 Trådstartaren
    Äldre 8 Apr 11:52
    #8

    Vore intressant att höra om fler har samma upplevelse av internetdejting som jag? 

  • Äldre 8 Apr 20:31
    #9

    Ingen aning... Först tycker man att alla är oseriös och när dom väl frågar vad man söker, vem man är osv så ränkernas bara "äh, vem orkar sitta och svara på det"
    Blir ju galet fel... Jag har nog fått för mig att det inte finns någon vettig människa som dessutom bör finnas inom en rimlig radie. Sen får han gärna ha utseendet med sig eftersom det trots allt handlar lite om fysisk kemi

Svar på tråden går det att internetdejta på ett BRA sätt?