• Anonym (Kanske snål?)

    Hur blir jag mindre snål?

    Jag tror att jag uppfattas som snål och kanske är jag det också till en viss del, jag vet inte.

    Jag har det väldigt gott ställt ekonomiskt men tycker att få saker är värda sitt pris så därför köper jag inte så mycket saker. Jag handlar även gärna med kuponger om jag kan eller på extrapris. Jag köper absolut inte det billigaste av allt och kläder och sånt köper jag på typ MQ och ibland dyrare märken som Ralph Lauren t ex. Maten är oftast ekologisk.

    Men i alla fall, jag tror att många tycker att jag är snål och jag vet inte om jag är det. Hur ska jag veta om jag är det? Jag har inga problem att lägga pengar på en semester utomlands men en spa-helg i landet för flera tusen tycker jag är helt bortkastat t ex.

    Jag svamlar men hur vet jag om jag är snål?

  • Svar på tråden Hur blir jag mindre snål?
  • Anonym (Nej)

    I mina ögon låter du inte snål. Du låter ekonomisk och smart. Varför i hela friden ska du lägga pengar på saker du inte tycker är värda sitt pris? De som skulle kalla dig snål tror jag är avundsjuka för att du har bättre karaktär när det kommer till din privatekonomi. Snål är man om man försöker snylta på andras bekostnad. En gång för många år sen betalade jag 199kr för en kompis i en butik. När hen betalade tillbaka kom hen med 199kr i kontanter.... Inget fel men det kan jag också känna är lite dumsnålt :) känns liksom värre att komma med exakta kronor än att bara säga "jag köper dig nåt nästa gång, det jämnar ut sig" på nåt sätt :)

  • rosa banan

    Tycker inte heller du verkar snål. Det är väl självklart att man betalar för de man själv anser är värt priset


    Du är lika anonym som en anonym sålänge din profil är anonym..tönt
  • BCH52

    Hur man uppfattas av omgivningen beror ofta på vilka värderingar de har. De är kanske själva ekonomiskt lättsinniga och anser därför att du, som tänker efter och planerar din ekonomi, är snål.
    Utifrån din beskrivning tänker du ungefär som jag, jag uppfattas inte som snål av min omgivning. Såvitt jag vet i alla fall. 
    De är kanske avundsjuka och vill ge dig lite nålstick på grund av det?

  • Anonym (lorry)
    Anonym (Kanske snål?) skrev 2015-04-08 15:18:26 följande:

    Jag tror att jag uppfattas som snål och kanske är jag det också till en viss del, jag vet inte.

    Jag har det väldigt gott ställt ekonomiskt men tycker att få saker är värda sitt pris så därför köper jag inte så mycket saker. Jag handlar även gärna med kuponger om jag kan eller på extrapris. Jag köper absolut inte det billigaste av allt och kläder och sånt köper jag på typ MQ och ibland dyrare märken som Ralph Lauren t ex. Maten är oftast ekologisk.

    Men i alla fall, jag tror att många tycker att jag är snål och jag vet inte om jag är det. Hur ska jag veta om jag är det? Jag har inga problem att lägga pengar på en semester utomlands men en spa-helg i landet för flera tusen tycker jag är helt bortkastat t ex.

    Jag svamlar men hur vet jag om jag är snål?


    Det är bara du som vet vad din ekonomi tillåter,vad du vill ha och behöver.
    Vill du köpa billigt så gör du det,vill du köpa dyrt gör du det.
    Kuponger använder jag aldrig, men gärna nersatta varor/ på extrapris.
    Vissa saker köper jag lite dyrare.
    Jag blandar.
  • Anonym (Kanske snål?)

    Kul att ni inte tycker att jag verkar vara snål för jag själv tycker inte jag är det. Dom jag tänker på i första hand är såna som spenderar pengar som vatten. Dom säger att det är så tråkigt att ha pengar på banken. Inte så att dom har dålig ekonomi och lever över sina tillgångar men pengarna rinner mellan fingrarna på dom och dom ska alltid ha allt vare sig dom behöver det eller inte.

    Dom kallar mig snål t ex för att jag inte skaffar internet till mitt sommarhus för flera hundra i månaden när jag säger att det räcker med min mobils internet den lilla tiden jag är där. Dom kallar mig snål för att jag inte skaffar fler kanaler än grundutbudet till mitt sommarhus när jag nästan aldrig tittar på tv och sällan är där. Dom kallar mig snål för att jag inte betalar 350 kr för en souvenir t-shirt när jag vet att ingen kommer att gå med den. Dom kallar mig snål när jag inte köper en dyr väska jag varken behöver eller vill ha. Det är inte så att jag inte skulle ha råd med allt det här men jag tycker bara inte det är värt det. Låter det som om jag är snål?

  • Anonym (lorry)
    Anonym (Kanske snål?) skrev 2015-04-08 16:32:07 följande:

    Kul att ni inte tycker att jag verkar vara snål för jag själv tycker inte jag är det. Dom jag tänker på i första hand är såna som spenderar pengar som vatten. Dom säger att det är så tråkigt att ha pengar på banken. Inte så att dom har dålig ekonomi och lever över sina tillgångar men pengarna rinner mellan fingrarna på dom och dom ska alltid ha allt vare sig dom behöver det eller inte.

    Dom kallar mig snål t ex för att jag inte skaffar internet till mitt sommarhus för flera hundra i månaden när jag säger att det räcker med min mobils internet den lilla tiden jag är där. Dom kallar mig snål för att jag inte skaffar fler kanaler än grundutbudet till mitt sommarhus när jag nästan aldrig tittar på tv och sällan är där. Dom kallar mig snål för att jag inte betalar 350 kr för en souvenir t-shirt när jag vet att ingen kommer att gå med den. Dom kallar mig snål när jag inte köper en dyr väska jag varken behöver eller vill ha. Det är inte så att jag inte skulle ha råd med allt det här men jag tycker bara inte det är värt det. Låter det som om jag är snål?


    Haha,bry dig inte om vad de tycker,du lever som du vill och trivs med :)
     själv har jag ingen tv utan bara en surfplatta,om du visste hur många gånger jag har fått höra "va har du ingen tv?!?"
    Mitt svar: nej vill ingen tv ha, går bra att titta gratis på min datorplatta om det är nåt jag vill se på. Dessutom slipper jag ju tv avgift efter den lagen trädde ikraft!
    Jag skaffar inte tv för att andra tycker att jag ska ha en ;)
     
  • AnnaZL

    Vilka är "dom"?

    Partner, barn, släkt, kompisar? Drabbas de personligen av din "snålhet"?

  • Anonym (Jaha)

    Man kan vara snål mot andra. Men inte mot sig själv. Alltså generös mot sig själv. Men mycket snål mot andra. Det är nog den värsta snålheten.

  • Lesnin

    Snål är man väl mer mot andra. Tex om dina kompisar bjuder dig på krogen och du aldrig bjuder tillbaka trotts att du har en massa pengar, t.ex.

Svar på tråden Hur blir jag mindre snål?