Inlägg från: Giovanna |Visa alla inlägg
  • Giovanna

ADHD/ADD som vuxen

iphonecracker skrev 2015-04-12 17:59:12 följande:

Vadå hjälp att få? Att äta amfetamin? :)

Det fins en rad olika hjälpmedel att tillgå vid ADHD. Du kan också få hjälp av tex arbetsterapeut för att bli stöttad till en bättre fungerande vardag. Själv har jag genomgått en gruppterapi för vuxna med ADHD. En del har god hjälp av medicin men många medicinerar inte alls. Amfetamin används visserligen men det är sällsynt! Först när alla andra mediciner provats utan effekt kan amfetaminbehandling komma på tal. Dosen är då så låg att den inte ger något rus. Möjligen förväxlar du amfetamin med metylfenidat som är den vanligaste substansen som används vid ADHD-besvär, ingår i tex Concerta och Ritalin. För en del är dessa medicinet helt avgörande för ett något sånär fungerande liv. Själv äter jag Strattera (atomoxetin) som inte alls är centralstimulerande som ovan nämnda preparat.

Summa sumarum: Alla med ADHD medicinerar inte. Det finns annan hjälp att få än bara mediciner. För en del är medicin livsavgörande. Alla ADHD-mediciner är inte centralstimulerande och de centralstimulerande som används vid ADHD är inte = knark.
  • Giovanna

TS, självklart kan du begära en utredning om du tror dig kunna bli hjälpt av det. Jag gjorde själv en utredning i vuxen ålder och önskar att jag hade haft de kunskaper och den självinsikt jag nu har, tidigare.

• Giovanna
    Tokfrans skrev 2015-04-14 08:50:46 följande:

Ja klart, min sambo gick på utredning för 2 år sedan och hittills har han inte fått medicinen än!, bara pengarna av bas summan (tycker de borde va tvärt om).

Men efter han gick till psykiatrin och allt sånt tjosan så vart han helt 360, tog hand om våran son (hade inge tålamod förr, och fick ångest och panik över de = utbrott)

diska tvätta städa fanns inte på listan, men nu försöker han nästan dagligen och börjat träna vilket han inte hade motivation till förr heller, då alla "glor" på han..

Även om han inte fått medicinerna än, vilket han är totalt emot f.ö pga amfetaminet, men han för detta för oss, så har de redan blivit en markant skillnad över han bara av att få prata av sig och få hjälp med att bearbeta känslor och tankarna.

Vad bra att din sambo fått hjälp och vad skönt att ni verkar få lite rätsida på tillvaron. Din sambo (och du) behöver få bättre information om ADHD-mediciner. Amfetamin används sällan och är aldrig förstahandsvalet. De vanligaste ADHD-medicinerna är centralstimulerande men innehåller inte amfetamin. Det finns också medel som inte är centralstimulerande som tex Strattera som innehåller atomoxetin som omvandlas till noradrenalin i kroppen.

Vad menar du med "pengar av bassumman"? Pratar du försäkring?
  • Giovanna
    Tokfrans skrev 2015-04-14 09:13:45 följande:

De är säkert så nu, ingen aning om dessa mediciner. Ända jag vet eller hört va förr att de innehöll de iaf, och har inte blivit rättad om de fören nu då :)

försäkring ja från hans livförsäkring, har jag för mig, va de minsta han kunde få av "bassumman" 89 tusen fick han iaf. Men tycker ändå medicinen bör få först sen pengarna.

Mena pengarna kom in rätt snabbt efter 3-4 månader, men sitter här än idag 2 år senare för medicinerna. De är dem man behöver ju.

Försäkringspengarna får han pga diagnosen. Det har ju inget med mediciner att göra. Var glad att ni fått pengarna i alla fall!

Har han diskuterat medicinering med läkaren? Att han fått diagnos betyder ju inte per automatik att han ska börja medicinera, långt ifrån alla gör det. Att vänta 2 år på att få medicin låter otroligt. Vad säger läkaren om varför det tar tid?
  • Giovanna
    Tokfrans skrev 2015-04-14 10:07:48 följande:

Har inte sagt att jag inte är glad? tycker bara de är i fel ordning.,.

Enligt läkaren så skulle han få mediciner efter 1 år från utredningen, men inget har hänt, han går på möten men inget händer, men de kan bero på denna orten med. vad vet jag.

Vad bra om ni är glada över försäkringspengarna, jag har aldrig påstått annat utan bara påpekat att det är två saker som inte har mycket med varandra att göra.

Varför skulle det ta 1år att få medicin? Vad är anledningen till det? Finns det några särskila skäl till att vänta? För mig tog det ca 2,5 mån från diagnos till att jag fick börja med Strattera. Tyvärr är det ju så att en ibland behöver ringa och påminna.
  • Giovanna
    Tokfrans skrev 2015-04-14 10:33:35 följande:

Eller så beror de från olika kommuner. Tro mig vi har ringt och ringt, och ibland så svarar dom inte. 

Jag förstår att det är frustrerande! Jobbigt. Det kan skilja sig en hel del mellan olika landstig. Enligt vårdgarantin borde ni kunna vända er till ett annat landsting när det tar så lång tid fast det är ju inte särskilt smidigt när en äter mediciner och går på kontroller. Jag undrar om det finns någon särskild anledning till att läkaren vill vänta med medicin, tex. att det skulle störa annan behandling? Det låter inte klokt att det bara skulle handla kötid. Hoppas det löser sig för er!
Svar på tråden ADHD/ADD som vuxen