Inlägg från: Anonym (***) |Visa alla inlägg
  • Anonym (***)

Hålla inne på umgänget

Hej TS,

Tolkar fråndet du skriver att du har enskild vårdnad och inget fastställt umgänge.

Ditt primära ansvar är ditt barn. Jag vet inte vad ditt barn lider av, alltid tråkigt oavsett, men uppenbarligen finns det tydliga rekommendationer. Säg att barnet hade varit hos mig och jag inte hade följt rekommendationerna då hade du aldrig låtit ditt barn vara hos mig igen.
    Du ska tänka på samma sätt om pappan. Indirekt så är du medskyldig till bristande vård (kan vara på snudd till misshandel) av barnet. Så måste du tänka.

Jag hade bokat ett enkilt möte med socialförvaltningen eller FR. Jag hade förberätt mig sakligt med läkarrekommendationer, vilka försök som du har gjort för att nå fram till pappan, bokade möten han ej medverkat i etc etc.
    Sen hade jag sakt att som enskild vårdnadshavare måste jag sätta barnets hälsa före barnets rätt till pappan i och med att pappan inte följer vad som är sagt.
    Jag hade också sagt att du INTE motsätter dig att barnet träffar pappan under dagtid utan övernattning under övervakning om socialen kan tillhandahåll det för att inte riskera barnets hälsa.
    Tills dess att det är ordnat kommer barnet inte att få åka till sin pappa men att pappan är välkommen hem till er för att träffa barnet under en fika samt gärna kan ringa.

Så hade jag gjort...

• Anonym (***)

Hej TS,

Tråkig sits du är i. Jag har lästa inläggen från dig igen och en sak slår mig när jag läser.

Det finns 2, så att säga, sakfrågor...
    1. Ditt ex beteende mot dig. Du behöver inte acceptera ett kränkande beteende och att bli kallad det ena och det andra. Sätt dig över det, låtsas att du inte hör. Drar han igång så svara bara lugnt: "Nu går jag/lägger på. Du är välkommen att höra av dig när du tilltalar mig på ett lugnt sätt igen.

2. Ditt barns välfärd.
    Det spelar ingen roll om pappan inte tycker att det ska vara övervakat umgänge OM det blir beslut på det.
    Jag tror att du måste sluta försöka diskutera med honom. TYVÄRR måste jag tillägga för i alla sammanhang är det givetvis bäst för barnet om föräldrarna kan samarbeta.

Du vänder dig till de samhällsresurser som finns för att stödja dig i detta. Barnets läkare, socialen, familjerätten, advokat etc. Du ska extremt sakligt presentera barnets behov (styrkt av läkaren), information du gett till pappan, pappans svar, pappans brist på engagemang tex vid läkarbesök. När du dokumentera, skriv som om du skriver det åt någon okänd. Lämna ALLA känslor "utanför dörren", skriv INGET om hur han beter sig emot dig. Sätt focus på barnet så att det inte kan tolkas som om du är bitter för att ni inte är tillsammans eller att du bara försöker smutskasta honom.

Be om hjälp att nå fram till honom. Be att dom kallar honom till möten. Om han inte kommer, ställ frågan hur du ska agera när han riskerar barnets hälsa med sin brist på förståelse för barnets behov.

• Anonym (***)
    Anonym (......) skrev 2015-08-20 10:45:34 följande:
    Enbart domstol kan besluta om umgängesstöd. Om Ts stämmer honom finns risken att han vänder allt emot henne.
    Absolut stämmer det att endast domstol kan besluta men man kan få stöd "på vägen" som gör det lättare att få igenom. Rekommenderar soc och fr umgängesstöd ska det extremt mycket till för att en domstol ska döma emot.
    Därför är det bra att börja i "rätt ända" så att saga...
Svar på tråden Hålla inne på umgänget