• Anonym (Åsa)

    Vill inte ha varannan vecka!

    Jag väntar barn med min sambo. Han har två barn sedan ett tidigare förhållande.

    Redan mycket tidigt i vårat förhållande så kom barnen hem till oss varannan helg. Det var otroligt jobbigt i början och det är fortfarande svårt. Vi har varit ett par i ca ett år kan tilläggas.

    Nu när vi väntar barn säger han att han vill ha sina barn varannan vecka. Jag vill inte att de ska vara här så mycket.

    Hur kan jag säga detta till honom på ett oegoistiskt sätt?

  • Svar på tråden Vill inte ha varannan vecka!
  • Anonym (.)

    Ha varannan helg med barnet som kommer nu när du blir ensamstående mamma.
    Begär aldrig något av någon annan som inte begär av dig själv.

  • Annica71

    Blir oerhört ledsen av din tråd. Stackars barn. De känner säkert av att du inte vill ha dom hos er och jag kan bara tänka mig hur de stackars barnen mår.

    Hans barn tillhör er familj också.

    Du borde vara tacksam att han valt att du ska få föda hans barn. Att han är en pappa som vill ha sina barn så mycket som möjligt.

    Barn är mirakel.


    Annica med Tiffany 2005-07-10 och Melanie 2007-04-10
  • LFF

    Varför startade du en relation med en man som redan har barn om du tyckte att hans barn var jobbiga?

  • hsh
    Anonym (Åsa) skrev 2015-04-13 21:42:24 följande:

    Att han inte skulle kräva det av mig.

    Känns så jobbigt med barnen bara


    Inte ens säker på om den här tråden är seriös. Hur gammal är du TS? Låter helt ärligt som att du inte är en dag över fjorton. Självklart känns det lite jobbigt med barnen, men med ditt resonemang skulle du inte blivit tillsammans med en man som har barn sen tidigare alls. Ibland önskar jag att mannen jag älskar inte hade två små sen tidigare. För att, ja. Det är så jävla jobbigt ibland. Men jag har ingen som helst bestämmanderätt gällande hans barn. Och det som gör han lycklig gör mig detsamma - och det är att han får vara med sina barn!! Att du ens tänker tanken att era barn inte är syskon är ett mysterium för mig. Överväg ett annat förhållande om du inte kan leva med hans barn. Lycka till.
  • Ess
    Pescetarian skrev 2015-04-14 07:32:33 följande:
    Då kan hon säga ifrån att hon inte vill ta hand om hans barn. Men hon kan aldrig neka barnen att bo hos sin pappa, varesig på halvtid eller heltid. Deras pappas hem är även deras hem.
    Så länge man är två vuxna som delar bostaden, så får man ta hänsyn till vad den andra tycker. Men jag förutsätter att man har sakliga argument om man inte vill att hans barn ska bo där mer.
    Det är viktigt att man säger ifrån om man inte vill det, för då kanske man kan lösa vissa befarade problem. Eller så är han åtminstone inte oförberedd på en separation och allt det drar med sig, med ev husförsäljningar osv.
  • DickRex
    Anonym (Åsa) skrev 2015-04-13 20:18:58 följande:

    Jag väntar barn med min sambo. Han har två barn sedan ett tidigare förhållande.

    Redan mycket tidigt i vårat förhållande så kom barnen hem till oss varannan helg. Det var otroligt jobbigt i början och det är fortfarande svårt. Vi har varit ett par i ca ett år kan tilläggas.

    Nu när vi väntar barn säger han att han vill ha sina barn varannan vecka. Jag vill inte att de ska vara här så mycket.

    Hur kan jag säga detta till honom på ett oegoistiskt sätt?


    Vill inte vara ohövlig mot dig Åsa, men det finns nog inget sätt att säga det oegoistiskt på, för det är precis vad det är. Har läst dina svar, och du framstår som en snäll men väldigt omogen tjej. Bara det att du anser att det barn ni väntar och hans tidigare barn inte blir syskon säger en del. Föräldrar är i Svensk lag och i 99% av alla Svenskars medvetande likställda, så i den uppfattningen har du i någon mån objektivt fel även om du har din rätt att känna som du gör. Räkna dock ej med att du kommer att få stöd eller förståelse från varken vänner, familj eller samhälle om du vill driva den linjen hårt. Du måste nog vänja dig vid tanken på att hans tidigare barn är en del av din familj då du valt en man med barn i en tidigare familj.
    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • Anonym (styvmor)
    Fånga dagen skrev 2015-04-13 22:52:33 följande:
    "Redan mycket tidigt i vårat förhållande så kom barnen hem till oss varannan helg. Det var otroligt jobbigt i början och det är fortfarande svårt."

    Vad är det som är så otroligt svårt och jobbigt med barnen? Är det att din sambo överlåter åt dig att ta hand om dem?  Eller är det för att de öht existerar? 
    Tyckte också den meningen var väldigt konstig.  Om en förälder har sina barn regelbundet så ändras inte det schemat så fort föräldern får nya vänner och bekanta!
  • Anonym (?)
    LFF skrev 2015-04-14 08:01:26 följande:

    Varför startade du en relation med en man som redan har barn om du tyckte att hans barn var jobbiga?


    Framför allt fattar jag inte varför hon skaffar barn med mannen om nu hans barn är så hemska. Varför utsätta sitt eget barn för en sån situation?
  • Pescetarian
    Ess skrev 2015-04-14 09:34:58 följande:

    Så länge man är två vuxna som delar bostaden, så får man ta hänsyn till vad den andra tycker. Men jag förutsätter att man har sakliga argument om man inte vill att hans barn ska bo där mer.

    Det är viktigt att man säger ifrån om man inte vill det, för då kanske man kan lösa vissa befarade problem. Eller så är han åtminstone inte oförberedd på en separation och allt det drar med sig, med ev husförsäljningar osv.


    Nämn ETT godtagbart argument, för att pappans barn inte ska få bo i sitt andra hem bäst de vill?
  • BioBonus

    Din sambo tillhör självklart barnens familj, även om inte du vill ingå i den. Ditt barn kommer att ingå i pappans familj, och därigenom även i sina halvsyskons familj, även om inte du vill ingå i den. Det som kommer hända om du framhåller den här synvinkeln är att du alienerar ditt barn från sin pappa och sina syskon och det tror jag inte är särskilt sunt om ni ska kunna fortsätta leva tillsammans.
    Att din sambo vill ha alla sina barn samlade varannan vecka tycker jag låter som en fantastiskt bra idé från hans sida. Så länge han inte förväntar sig att du ska ta ansvaret. Var tydlig med att han får ta fullt ansvar för sina äldre barn, utan att för den skull lämna allt ansvar på dig för det yngsta.

Svar på tråden Vill inte ha varannan vecka!