Inlägg från: Anonym (M40) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M40)

Min man får inte skiljas från mig enligt mig!!

Anonym (Inte skiljas) skrev 2015-04-14 08:53:23 följande:

Man får inte alls skilja sig hur som helst. Ni fattar ingenting så seriöst va bara tyst o gå iväg eller nåt. Man ska ha uppsåt osv gör att skiljas och allt. Min väninna läste lite kurser i juridik och ekonomi så jag lyssnas mer på henne än er. Väx upp.

Hur gammal är din vännina för isåfall måste hon ha läst de kurserna senast våren 1969 för fom den 1 juli 1969 kan inte längre ena partnern längre motsätta sig skilsmässa. Iofs var parterna tvungna att gå med på medling fram till 1 januari 1974 för att få skilja sig men efter det finns inget du kan göra för att hindra din man från att skilja sig från dig.
  • Anonym (M40)
    Anonym (Inte skiljas) skrev 2015-04-16 00:59:22 följande:

Jag har läst era svar. Jag tycker ni är patetiska och att ni ska hålla flabben. Ni vet ingenting. Min väninna har läst juridikkurser och vet mer än er. Ni är lekmän, inte jurister. Ni hänvisar till enskilda paragrafer i lagen och påstår att så är gällande rätt. Nej, det är inte så man studerar juridik. När man löser juridiska problem ska man se lagen, förarbeten, praxis och doktrin i ett sammanhang...inte genom att plocka ut enskilda paragrafer. Paragrafer säger ytterst lite om gällande rätt! Men det vet ju i och för sig inte ni eftersom ni är lekmän och inte jurister.

Vidare tycker jag många av er verkar väldigt avundsjuka eftersom ni säkert bedragit era partner och er partner lyckades skilja sig från er. Nu vill ni med ert svarta öga att min man också ska lyckas skilja sig från mig...bara för att ni fick gå igenom det.

Då kan din vän som är insatt i juridik säkert berätta hur många svenska par som nekats skillsmässa sen 1 juli 1969 för att den ena parten inte vill.
  • Anonym (M40)
    Anonym (M40) skrev 2015-04-16 07:24:06 följande:
    Då kan din vän som är insatt i juridik säkert berätta hur många svenska par som nekats skillsmässa sen 1 juli 1969 för att den ena parten inte vill.
    Dock antar jag att den partnern som inte ville kunde trilskas fram till den 1 januari 1974 genom att inte dyka upp på medlingstillfällena och på sätt skjuta fram skilsmässan men det är fullt möjligt att  att så inte var fallet också. Så jag ställer om frågan till din "juridikinsatta vän". Hur många svenska par har nekats skilsmässa sen 1 januari 1974?
  • Anonym (M40)
    Anonym (Inte skiljas) skrev 2015-04-16 15:12:55 följande:
    Domstolen vill inte att man skiljer sig hej vilt, sa min väninna. Det kostar pengar för staten. Och därför har domstolen en "hemlig" lag som inte är öppen för alla.
    Jag har "vissa tvivel" på om du verkligen tror på det du själv skriver men om vi låtsas att så är fallet så driver din väninna med dig hejvilt och jag börjar förstå varför .
Svar på tråden Min man får inte skiljas från mig enligt mig!!