• Anonym (Inte skiljas)

Min man får inte skiljas från mig enligt mig!!

Min man och jag har hamnat i en konflikt. Han vill skiljas eftersom han påpekat att jag varit otrogen mot honom. Jag har nämligen råkat ha lite sex med män. Jag anser inte att det är otrohet och därför får han inte ta ut skiljsmässa med mig. Otrohet blir det om den partnern som har sex med annan än sin partner själv anser att det är otrohet. Således måste jag själv anse att det jag har gjort är otrohet, annars blir det inte otrohet utan enbart culpa (vårdslöshet)...jag har för mig att det står i någon lag. Att det ska krävas uppsåt från min sida och att detta uppsåt syftar till att ge mig medvetenhet att bedra min partner. Annars kan jag inte bli skiljad av man. Min väninna berättade för mig om att hon hört att denna lag finns och jag tror jag har hört något liknande förut också.

Det händer i alla (eller många) äktenskap att någon partner har sex med någon annan. Betyder det otrohet då? -nej, det är bara sex som man kanske bara råkade ha, att det var en olycka eller att man var förvirrad eller ledsen. Detta har jag försökt förklara för min man...att han inte ska se hårt på händelsen. Jag ska aldrig mer ha sex med någon mer om han verkligen inte vill det. Det har jag sagt till honom men han vägrar lyssna. Vet inte riktigt vad jag ska göra. Jag vill inte skiljas.

• Svar på tråden Min man får inte skiljas från mig enligt mig!!
  • Anonym (haha!)
    Anonym (Inte skiljas) skrev 2015-04-16 00:59:22 följande:

Jag har läst era svar. Jag tycker ni är patetiska och att ni ska hålla flabben. Ni vet ingenting. Min väninna har läst juridikkurser och vet mer än er. Ni är lekmän, inte jurister. Ni hänvisar till enskilda paragrafer i lagen och påstår att så är gällande rätt. Nej, det är inte så man studerar juridik. När man löser juridiska problem ska man se lagen, förarbeten, praxis och doktrin i ett sammanhang...inte genom att plocka ut enskilda paragrafer. Paragrafer säger ytterst lite om gällande rätt! Men det vet ju i och för sig inte ni eftersom ni är lekmän och inte jurister.

Vidare tycker jag många av er verkar väldigt avundsjuka eftersom ni säkert bedragit era partner och er partner lyckades skilja sig från er. Nu vill ni med ert svarta öga att min man också ska lyckas skilja sig från mig...bara för att ni fick gå igenom det.

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Jag hoppas verkligen att du skojar!

Åh du kan inte hindra din man från att ta ut papperna. Det är bara för honom att göra det, ensam. Vill du inte skriva under så krävs bara hans underskrift. Ingen blir i sverige tvingad att vara gift. Det är helt frivilligt. Och även om man behöver giltigt skäl så han har ju det. Du har vart otrogen!
  • Jennie med ie

Nej hon har bara råkat ha sex med andra!!!

Anonym (haha!) skrev 2015-04-16 08:47:49 följande:

Och även om man behöver giltigt skäl så han har ju det. Du har vart otrogen!

• Anonym (M40)
    Anonym (M40) skrev 2015-04-16 07:24:06 följande:
    Då kan din vän som är insatt i juridik säkert berätta hur många svenska par som nekats skillsmässa sen 1 juli 1969 för att den ena parten inte vill.
    Dock antar jag att den partnern som inte ville kunde trilskas fram till den 1 januari 1974 genom att inte dyka upp på medlingstillfällena och på sätt skjuta fram skilsmässan men det är fullt möjligt att  att så inte var fallet också. Så jag ställer om frågan till din "juridikinsatta vän". Hur många svenska par har nekats skilsmässa sen 1 januari 1974?
  • Anonym (Inte skiljas)

Jag ska be min väninna sammanställa den den rättsfakta hon grundar sin information på. Sen återkommer jag. Så ska ni få se!

• Svartsmurfan
    Anonym (Inte skiljas) skrev 2015-04-16 09:46:30 följande:

Jag ska be min väninna sammanställa den den rättsfakta hon grundar sin information på. Sen återkommer jag. Så ska ni få se!

Tack den informationen ser vi fram mot.
  • Anonym (Crazy Cat)

Gör så. Jag har ju bara studerat rättskunskap så jag fattar väl ingenting.

• Anonym (Trollmataren)

Vet inte vilka som framstår som största puckona- vi som kommenterar dina dumheter eller du med dina dumheter,

Din man kanske kan hävda att han råkade gifta sig...eller så kan han ju säga att du tvingade honom. Du skriver själv att du hindrar honom från att få tag i papper för att skiljas, så du kanske tvingade på honom giftermålet. Olaga hot regleras i 

Brottsbalk (1962:700)
    4:e kap:

4 § Den som genom misshandel eller eljest med våld eller genom hot om brottslig gärning tvingar annan att göra, tåla eller underlåta något, dömes för olaga tvång till böter eller fängelse i högst två år. Om någon med sådan verkan övar tvång genom hot att åtala eller angiva annan för brott eller att om annan lämna menligt meddelande, dömes ock för olaga tvång, såframt tvånget är otillbörligt.

• sextiotalist

Ska bli väldigt intressant eftersom just skilsmässa är något man inte kan förhindra i Sverige.
  • Anonym (Trollmataren)
    sextiotalist skrev 2015-04-16 11:16:11 följande:
    Ska bli väldigt intressant eftersom just skilsmässa är något man inte kan förhindra i Sverige.
    Och så kan man säkert "råka" skilja sig också...
  • Anonym (Inte skiljas)

Här kommer min väninnas svar. För er som är så envisa och vägrar fatta.
    Hennes svar:

Hej gumman. Jag sammanställer lag och lite praxis. Saken är den att dessa regler som jag nu skriver ner inte riktigt har kommit ut till allmänheten. Men domstolen känner till dessa regler men de talar inte om det för någon. Det är interna regler som domstolen tillämpar i smyg.

LAG
    Lag (2009:459) om att man inte får skilja sig hur man vill
    1§ Denna lag syftar till att motverka uppenbart obehövliga skilsmässor.

--
    --
    5§ För att handling ska räknas som otrohet fordras direkt uppsåt från den handlande parten. Oaktsamhet grundar inte otrohet.

6§ Handlande part har rätten att ge begreppet otrohet sin egentliga definition. Icke handlande part har inte rätt att definiera varför passivitet inte grundar sådan behörighet eller befogenhet.

7§ Paragraf 8 ersätter all annan lag eller paragraf som säger emot.

8§ Vill inte ena parten skilja sig kan denna part hindra den vilje-skiljande parten att utta skilsmässa. Skilsmässa ska även ses som försvårande omständighet om makarna har barn.

9§ Denna lag gäller inte homosexuella.

PRAXIS
    I HD: s rättsfall från 2012 erkände domstolen att lagen syftar till att bibehålla äktenskapsinstitutet.

I HD: s rättsfall från 2013 kan den part som vill skiljas mot den andra partens vilja erhålla böter eller villkorlig dom.

Svar på tråden Min man får inte skiljas från mig enligt mig!!