• Svelin

Tråden för oss som använder NaturalCycles

Hej. Slutade med mina minipiller i onsdags och tog första tempen idag. Är helt ny i detta och smått förvirrad. Det jag undrar är om det har någon betydelse vilket märke det är på ägglossningstesten? Detta kanske är en mycket dum fråga, men jag blev lite fundersam. ;) Det var ju med ett ältest ihop med termometern. Tack på förhand!

• Svelin

Jag är lite orolig att jag har för kort lutealfas. Denna cykel kom mensen på den 9:e dagen efter äl. Jag hade en tempdipp på den 6:e dagen och sen steg tempen den 7:e dagen för att sen sjunka ännu lägre på den 8:e dagen och sen kom mensen. Kan den första dippen ha varit när ägget fäste, men sen stöttes det bort två dagar senare? Kan det funka så? Jag hoppas det för jag trodde att jag iallafall hade ca 11-12 dagar lång lutealfas.

• Svelin
    Redoförnytt skrev 2016-05-12 18:24:56 följande:

Tillfälliga dippar kan vara dålig sömn, varit uppe sent eller vinglas som påverkar. Kan även vara att ägg fäster, det brukar vara ca en vecka efter ÄL.

Ang kort lutealfas så jag jag lyckats bli gravid två gånger trots fas på 9-10 dagar. :)

Håller tummarna för dig!

Jag har två barn sen innan, men då hade jag ingen koll på äl, temp mm. Så jag vet ju inte om min lutealfas var kort då med eller om den är annorlunda nu när jag är äldre och har ätit cerazette i 6 år. Det jag funderade på var också om ett ägg kan fästa för att sedan stötas bort efter 2 dagar och att det gör att "mensen" kommer tidigare? Har bara tempat ordentligt denna cykeln så jag har ju inget mer att jämföra med.
  • Svelin
    Bell13 skrev 2016-05-22 07:13:07 följande:

Tog ett test och tycker det blev ett supersvagt streck, justerar jag bilden lite så syns det tydligare.

Ska vänta 2 dagar och om mensen inte kommit gör jag ett digitalt

Vet inte ens om det är ett streck kanske bara inbillning

Jag tycker jag ser ett svagt streck. Håller tummarna att det blir starkare. När har du bim?
  • Svelin

Nu kommer en sån där intim och lite småäcklig fråga. ;) Jag hade igår en rejäl flytning som såg ut som äggvita. Lite gulaktig i färgen. Varken vanligt ältest eller clearblues med dubbelindikator visar nåt. Gick tillbaka och läste mina anteckningar under de två cykler jag haft sen pillerstopp och insåg att jag haft något liknande de gångerna också som inträffar ca en vecka innan äl. Är det någon mer som har så??

• Svelin
    Bell13 skrev 2016-05-25 06:42:28 följande:

Jag har så där 5 dagar innan ägglossning, det är nog fertilt sekret. Vad säger appen om när din ägglossning ska inträffa?

Den säger att min äl är i helgen, men det är nästan en vecka tidigare än de två cyklerna jag haft nu. Tidigare har jag haft väldigt oregelbunden mens så det är inget konstigt att äl är tidigare. Men jag kan inte lita på appen pga det + att jag har inte använt NC mer än 2,5 månader. Så jag litar mer på testen och tempen.
  • Svelin

Jag behöver er hjälp. Denna månad har allt blivit rörigt. Jag använder cb:s digitala äl test och har fått blinkande gubbe sen i torsdags, men ingen fast gubbe än. Igår gjorde min temp en dipp och idag hade den ökat. Problemet är att min termometer från NC har börjat krångla vid mätning. Ibland piper den inte. Detta gjorde att idag tog jag tempen typ 6 ggr och sen använde jag en vanlig muntermometer. Det var den som visade 36,2. NC:s visade på typ 3:e mätningen 36,30 och sen 36,07. Det jag undrar är dels: när inträffar/inträffade äl och är det någon mer som haft problem med sin termometer?

• Svelin
    Guffy78 skrev 2016-09-20 23:25:22 följande:

Förra cykel hade jag ÄL men ingen fast gubbe, bara blinkande då stegring var så kort att CB test har missat den. För det andra rekommenderar att gå efter flytningar när det svårt att avläsa temp med förutsättning att du märker skillnad när de blir rikliga, vattniga eller bara plötsligt du blir blötare än vanligt i några dagar. När flytningar tar slut / alt.blir tjockare då ÄL har inträffat. ( vet att jag tjätat om det i tråden men det är bästa sättet) Har aldrig haft problem med termometer men kolla om du kan ske behöver byta batteri. Man kan inte avgöra på 2 dagars mätningar om ÄL har varit. Ägget kan lika gärna inte släppt än. Jag skulle vänta 2 dagar till och kolla på tempen hur den ska bete sig och under tiden mys på.

Eftersom termometern krånglade igår så har jag inaktiverat det värdet och idag var tempen lägre än i förrgår så NC flyttade min äl tills på fredag. Det är inte omöjligt att det stämmer för jag brukar ha äl på dag 20 eller 24 i cykeln och idag är det dag 21. Jag har inte heller fått ömma bröst som jag alltid får efter äl. Men om tempen visar tempdipp och sedan en rejäl höjning i flera dagar, kan man vara säker på att äl skett då? Jag vet att man inte ska förlita sig på ältest. Det är inte säkert att de visar rätt. Så typiskt bara att ältesten visar blinkande så tidigt denna månad för jag ska använda mig av progesterall i denna cykel och behöver veta när äl varit så jag kan börja smörja i rätt tid. Jag Tack för hjälpen!
  • Svelin
    Guffy78 skrev 2016-09-21 08:20:26 följande:

Hade samma problem som dig förra vändan dock jag skulle ta Progesteron vagitorier. Bättre vänta 2 dagar extra för att vara på säkra sidan. Det hände förra sommar att jag började med krämen för tidigt och sabbade ÄL. Vänta 3 dagar med hög temp och börja på tredje dag.

Tänkte att det är bättre att vänta, men samtidigtär min lutealfas bara 7 dagar lång så jag behöver börja så fort som möjligt.

Nu när jag kom hem tog jag ett äl test och det var den fär förbannade blinkgubben igen!!! Gaaah! Men tempen var ju låg idag så kanske att äl är på intågande. Har oftast äl på dag 24 och det är ju på lördag så det är ju egentligen inte konstigt att den inte kommit än. Det är bara det att jag har aldrig haft blinkande gubbe så länge förut, men det är ju inte alltid jag har testat varje dag så tidigt i cykeln som jag gjort nu. Det gjorde jag bara för att jag äter munkpeppar denna cykeln. Sååå jobbigt detta!!!
  • Svelin

Nu äääntligen kom den fasta gubben på ältestet och tempen var ännu lägre idag. Har nog aldrig haft riktigt så lågt. Hoppas att det betyder att äl blir riktigt bra denna gången och att jag snart får ett pluss. :)

• Svelin

Kan man ha hög temp även om man har/haft ett missfall? Borde inte tempen sjunka då?
  • Svelin
    Zora skrev 2016-10-10 12:04:14 följande:

Ja, för tidigt att spekulera, eller spekulera kan man ju alltid göra men inte förrän du passerat BIM med fortsatt hög temp kan man säga något om ev graviditet.

Nej den behöver inte vara högre för att man ska vara gravid. Men den ska hålla sig över coverline förbi BIM.

Ja jag har ett missfall nu. Började i förra veckan och nu småblöder jag bara. Plussade efter jag börjat blöda. Men idag sjönk tempen med 0,4 så nu är tempen där den ska vara.
  • Svelin

Ni som tempat länge, hur brukar eran temp bete sig när ni är förkylda? I söndags och i måndags visade min temp runt 36,4. (Jag har i vanliga fall mellan 36 och 36,2) Sen i tisdags var den ca 36 och ons och tors var den ca 36,2 och idag ca 36. Det verkar ju bara vara de första två dagarna som tempen ballade ur, men hur har det varit för er? Brukar ni inaktivera tempen så länge ni känner er rejält förkylda eller bara se första dagarna?

Svar på tråden Tråden för oss som använder NaturalCycles