• Eloons

Tråden för oss som använder NaturalCycles

Olivia1995 skrev 2017-07-26 22:35:39 följande:

Nej den kan omöjligt komma isf för har mens 3 augusti... :/

För att få mens så måste du ha ägglossning, så den kan ju antingen vara så att du får en cykel utan ägglossning (kan ske 2 gånger om året) och att den kommer senare eller så sätts den ut snart mäter du med äl-stickor? Brukar du ha en regelbunden cykel?
  • Eloons
    CinnamonGirl skrev 2017-08-12 10:49:13 följande:

Hur gör ni med tempen? Jag har mätt nu på morgonen, 15 olika värden, alltifrån 36,55 till 36,85. Jag gick upp, spelar det in mycket? Ska jag ta nåt snitt värde eller där värdena ligger mest (runt 36,65)?

Tycker det är jättesvårt! Tycker jag lägger termometern på samma ställe under tungan.

Jag blir tokig på NC! Hittills har den visat att jag ska ha ÄL idag (dag 26), men idag när jag fört in tempen kommer ett meddelande att logaritmen uträknat att jag hade ÄL dag 21. Men jag fick en blinkande glad gubbe på Clearblues teststicka. Känns som Clearblue är mer att lita på, eller hur?

Det handlar om att din vilotemperatur är som lägst när du sover och därför ska du ta din temperatur så fort du vaknat innan du gör något annat, för annars blir den felaktig. När det kommer till äl-test så är dem inte alltid att lita på. Ibland kan ett ägglossningstest vara positivt men då kan det vara så att kroppen inte kan släppa ägget av någon anledning. För vissa så händer det att man aldrig får ett positivt äl-test! Däremot kan man lita på temperaturen, för när ägget släpps frigörs progesteron och då höjs din basaltemperatur med cirka 0.3 grader och kommer vara förhöjd, antingen fram till mens eller fortsätta vara förhöjd vid graviditet.
  • Eloons
    FrökenJ90 skrev 2017-08-12 10:53:58 följande:

Måste kolla med er vad ni tror. Nc har markerat ut att jag hade äl på cd 17 (Är idag på cd 20). Men hade sega flytningar igår och vattniga idag. Vad tror ni kring äl? Var den igår/idag eller dag 17? Fattar ingenting.

Lust att visa din graf?
  • Eloons
    Moodie skrev 2017-08-12 10:54:33 följande:

Jag tar tempen innan jag kliver upp från sängen, enligt NC's rekommendation. Varför man ska göra det vet jag inte... Jag hade litat mer på clearblues sticka, för denna månad räknade den ut att ÄL skulle vara 1/8, hade även positivt ÄL-test då. Några dagar senare ändrade den sig och stod att ÄL var 31/7 (negativt ÄL-test den dagen). Och nu visar den att ÄL var 5/8, men jag hade ju positivt ÄL-test så jag utgår från testet istället...

När det kommer till äl-test så är dem inte alltid att lita på. Ibland kan ett ägglossningstest vara positivt men då kan det vara så att kroppen inte kan släppa ägget av någon anledning. För vissa så händer det att man aldrig får ett positivt äl-test! Däremot kan man lita på temperaturen, för när ägget släpps frigörs progesteron och då höjs din basaltemperatur med cirka 0.3 grader och kommer vara förhöjd, antingen fram till mens eller fortsätta vara förhöjd vid graviditet.

Har du någon graf att bifoga som man kan analysera?
  • Eloons
    Moodie skrev 2017-08-12 12:29:06 följande:

Aha, då förstår jag! Konstigt bara att jag som alltid annars varit så regelbunden inte är det nu enligt NC. Men allt kan ju hända! Här är grafen för denna månad, analysera på du!

Tycker verkligen att NC prickat din ägglossning rätt!
  • Eloons
    FrökenJ90 skrev 2017-08-12 13:14:55 följande:

Såhär ser min graf ut

Tycker också även här att NC satt ut ägglossningen rätt, ni har ju prickat in den jättebra
  • Eloons
    FrökenJ90 skrev 2017-08-13 10:05:13 följande:

Hej, nu har jag en ny fråga. Mätte som vanligt idag, tempen var ytterst lite lägre än innan, men den hamnade under det mörkgråa strecket. Då väljer Nc att använda det som avvikande värde. Jag kan inte ändra det och jag har sovit som jag ska, inte druckit och är inte sjuk. Vad händer egentligen?

Det har hänt mig också förut men då var det ett väldigt högt värde istället... jag skulle nog avvakta till imorgon och se vad morgondagens temp ligger på!
  • Eloons
    Lillafisfia skrev 2017-08-13 15:23:45 följande:

hade vart så tacksam om någon kunde titta lite snabbt. 

Graf förra månaden överst, Då gick tempen upp mer efter äl, men studsa lite upp och ner. Denna månadens kurva så har tempen gått upp och NC hittat äl. Men inte lika högt och den är mer jämn. Bra eller dåligt? Eller betyder det ens något?? Blir fundersam!

Jättesvårt att säga... min kurva var tex jättehoppig när jag var gravid. Finns nog ingen speciell gravidkurva, är tempen hög efter bim är det ju lovande
  • Eloons
    Lillafisfia skrev 2017-08-14 12:15:13 följande:

Nä det är ju individuellt.. hade vart bra om man kunde stänga av hjärnan ibland... haha!! Man funderar och analyserar alldeles för mycket!!

Men verkligen haha, det är så jäkla svårt att slappna av
  • Eloons
    Moodie skrev 2017-08-15 12:54:57 följande:

Jag skulle haft ÄL den 1/8 men enligt NC så var den inte förrän den 5/8. NC beräknade då om min BIM till 19e, men mensen kom idag, lika regelbundet som alltid. Kan man ha ÄL senare i cykeln utan att mensen skjuts upp?

Lutealfasen brukar oftast vara densamma vid varje cykel... säker på att det är mens? Har temperaturen sjunkit? Finns ju de som får blödningar trots graviditet!
Svar på tråden Tråden för oss som använder NaturalCycles