• Moodie

Tråden för oss som använder NaturalCycles

Enligt NC hade jag ÄL på CD24 vilket även stämmer överens med äggviteflytningarna och ÄL-testen. Även haft ömma bröst sen dess som jag brukar få. Jag undrar bara varför tempen går upp såå sakta? Vanligtvis brukar den skjuta i höjden efter ÄL, men nu har den bara gått upp pyttelite varje dag. Nån som vet vad detta kan bero på?? Man blir ju såklart orolig att ÄL inte kom ändå...

• Moodie
    Ceep skrev 2017-09-12 16:56:37 följande:

Jag tror inte du behöver oroa dig. Låter som du verkligen har oddsen på din sida! Brukar den skjuta i höjden? För mig har det varit rätt små marginaler, som din graf visar nu.

Jag håller tummarna för dig! (:

Har iofs bara använt NC i några månader men hittills har den ökat 0,5 grad direkt efter ÄL, förutom denna månad då det går vääldigt långsamt. Men jag antar att det kan variera... Jag är glad bara tempen stigen iaf haha :D tack för ditt svar, är lite lugnare nu!
  • Moodie

Fick en dipp idag på ÄL+7. Vad tror ni, ser min kurva lovande ut än så länge?

• Moodie
    Pacific skrev 2017-09-14 17:32:47 följande:

Jäklar vad ni ligger, bra jobbat! ;D

"Bara" försök 2 än, så vi har gått all in på liggandet haha!
  • Moodie

Nu är vi inne på försök 5 (månad 6) och mina förhoppningar börjar bli mindre oxh mindre. Har svårt att tro att det tar sig denna månad heller. Har dessutom ganska långa cykler och ibland korta lutealfaser. Någon annan som känner igen sig i det? Jag har tempat i ett halvår, så här har det sett ut hittills:

Försök 1: Cykel 32 dagar, lutealfas 13 dagar (ÄL på CD19).

Försök 2: Cykel 31 dagar, lutealfas 9 dagar (ÄL på CD22).

Månad 3: Cykel 36 dagar, lutealfas 12 dagar (ÄL på CD24).

Månad 4: Cykel 42 dagar, lutealfas 8 dagar (ÄL på CD34).

Månad 5: Cykel 38 dagar, lutealfas 13 dagar (ÄL på CD25).

Månad 6: Cykel (hittills 30 dagar, ingen ÄL i sikte).

Det som är konstigt med denna månad är att ÄL-testerna började stegra kring CD22-CD23 , nästan positiva. Men inget hände, jag fick varken temphöjning eller ömma bröstvårtor och nu sjunker tempen för varje dag som går. Fattar ingenting.. Kan kroppen hoppa över ÄL? Får man mens som vanligt ändå?

• Moodie
    Billieblue skrev 2018-01-07 11:01:39 följande:

Hej!

Hade kunnat vara min cykelstatistik det där. Jag har väldigt långa cykler. Ibland ligger de på runt 30 dagar några månader i sträck och då får jag upp hoppet om att ha fått en mer stabil cykel, men sen månaden efter kan den vara 12 dgr längre igen.Lutealfasen brukar dock vara hyfsat jämn på ca 11 dgr. Har även hypotyreos så förmodligen spelar det in. Men det är ju såå drygt att aldrig veta när ÄL kommer. Går åt en hel del äl-test.. jag testar med clearblue, de som visar rund ring(ingen LH stegring) blinkande smiley (hög fertilitet) och fast smiley (maximal fertilitet). Markerar bara positivt äl-test i NC den/de dagar jag har en fast smiley på äl-testet. Tycker dessa test är enklare, än att analysera stickor. Vilken tid på dygnet testar du? Jag får aldrig stegring på morgonen, endast em/kväll så nu testar jag alltid på eftermiddagar. Sen när jag får en blinkande smiley så testar jag även på morgonen för att inte missa höjningen. Vissa har ett väldigt kort ?fönster? där man har maximal fertilitet.

Sen är det helt normalt att äl uteblir ett par ggr per år har jag läst.. men om du är på dag 30 nu så kan ju äl fortf vara på g, om man tittar på din historik..

Hej, och tack för ditt svar! :) Ja det är jobbigt att inte veta när man har ÄL, jag brukar börja testa kring dag 20, då testar jag på eftermiddagen (eftersom jag alltid brukar ha stegring på em/kväll) och när jag börjar märka att strecket blir starkare så testar jag flera gånger om dagen för att inte missa stegringen. Denna månad fick jag däremot NÄSTAN positivt kring dag 23 men sen avtog det igen utan att jag fick ÄL. Märkligt.. Dom vanliga stickorna tog slut för ett par dagar sen och sen dess har jag använt samma som du, men inte positivt än heller.

Är iallafall glad över att jag märker på min kropp om jag haft ÄL eller inte, annars hade jag nog börjat tvivla på det här med NC. Men direkt efter ÄL blir mina bröstvårtor jätteömma i ca 1 vecka, och ibland kan jag känna lite värk i äggstockarna. Men inget sådant än, så jag får ha tålamod och hålla tummarna för att ägglossningen kommer snart.
  • Moodie
    MissKelli skrev 2018-01-07 19:21:51 följande:

Egentligen ska inte lutealfasen kunna variera mer än en dag hit och dit för en och samma kvinna. Hur ser kurvorna ut när du har haft 8 och 9 dagar? Håller du med om NCs bedömning? Ibland tycker jag inte deras algoritm är helt korrekt... Eller har du fått positivt ÄL-test dagen innan de säger så att du kan vara rätt säker på att det stämmer?

Ja jag håller faktiskt med, det har stämt med ÄL-tester som blivit positiva 1-2 dagar innan, oxh mina bröst som blir superömma efter ÄL. Vet inte varför det varierar så mycket... Här är en kurva där lutealfasen var 9 dagar.

• Moodie
    MissKelli skrev 2018-01-07 23:52:50 följande:

Ja där finns ju inga oklarheter. Men vad sjukt! Är det lika tydlig höjning när du haft lång lutealfas eller finns det oklarheter där? Det kan vara en idé att smörja med progesteronkräm efter ÄL så att inga lutealfaser blir så där korta. Finns ju stor risk att ägget inte hinner fästa när de är under 10 dagar.

Ja, det är lika tydligt vid lång lutealfas... Tempen stiger och håller sig över linjen ända fram till mens, lika tydligt varje månad. Beställde progesteronkräm igår, hoppas den kan hjälpa!
  • Moodie
    MissKelli skrev 2018-01-09 11:07:46 följande:

Okej, det är nog väldigt unikt! Men bra att du är medveten om det så att det kan fixas :) Verkar vara många som är nöjda med krämen! Hoppas den funkar för dig :)

Ja hoppas :D
  • Moodie

CD37 idag och ingen ÄL än. Har blivit lite dåligt med sex sista tiden då man tappat lusten lite när ens cykler tjorvar så mycket. Har 2 ÄL-test kvar, ska ta ett i eftermiddag så får vi se vad det visar. Den här månaden blir min längsta cykel någonsin... Dom blir bara längre och längre för varje gång. Man kan ju inte låta bli att undra om det är något fel som orsakar detta. Har i alla fall köpt progesteronkräm nu som jag kan använda när jag väl får ÄL, så lutealfasen förhoppningsvis blir lite längre.

Ibland känns det som att det kvittar om det tar lång tid att bli gravid, och ibland så blir man rejält orolig. Har bara försökt i ett halvår så det känns inte oroande, det är dom långa cyklarna och korta lutealfaserna som börjar bli jobbiga..

• Moodie
    Feliziah skrev 2018-01-15 09:30:34 följande:
    Såhär ser kurvan ut nu, BIM på torsdag. Förstår ingenting, först världens dipp, sen högre temp än någonsin? Mäter samma tid varje dag :)
    Kanske är en implantationsdipp? Hoppas att tempen håller sig sådär hög! :) 
  • Moodie
    Nathaliee93 skrev 2018-01-16 20:36:04 följande:

Hur går det för alla ?? :)

CD39 idag, väntar fortfarande på ÄL... Hur går det själv? :)
  • Moodie
    Nathaliee93 skrev 2018-01-16 21:30:49 följande:

Har du tagit nå ägglossningstest? :) Jag har bim imorgon, har ingen aning om den är påväg eller inte.. vågar inte hoppas på nått!

Jo, dom blev väldigt starka (nästan helt positiva) kring CD 23, men tempen steg inte och mina bröstvårtor blev inte ömma som dom alltid blir efter ÄL. Så jag väntar fortfarande...

Jag hoppas din mens håller sig borta, du får uppdatera om hur det går!
  • Moodie

CD52 idag, ingen ÄL och ingen mens... Låg temp som pendlar lite upp och ner, fattar ingenting. 

• Moodie

CD58 idag, igen ÄL och ingen mens i sikte. Funderar på om jag har en ÄL-fri cykel, men har ingen erfarenhet av dessa. Någon annan som varit med om nåt liknande? Har tagit flera gravtest för säkerhetsskull så jag är inte gravid iallafall. 

• Moodie

Nu har NC satt ut ÄL på CD58, är idag på CD62. Jag tvivlar dock på att det stämmer. Min temp har verkligen pendlat upp och ner hela månaden, och mina bröst är inte ömma (brukar knappt kunna röra brösten efter ÄL pga ömhet). Så vi får väl se vad som händer... 

• Moodie
    Antog skrev 2018-02-08 21:15:11 följande:

Det var en lång cirkel. Kan man inte korta ner det på något sätt?

Jag vet faktiskt inte, det här är den längsta cykeln jag haft. Slutade med p-piller i maj förra året efter att ha ätit dom i 6 år, och två första månaderna var cykeln ca 30 dagar och regelbunden. Sen har den blivit längre och längre för varje gång... Jättejobbigt :/
Svar på tråden Tråden för oss som använder NaturalCycles