Billieblue skrev 2018-01-07 11:01:39 följande:
Hej!
Hade kunnat vara min cykelstatistik det där. Jag har väldigt långa cykler. Ibland ligger de på runt 30 dagar några månader i sträck och då får jag upp hoppet om att ha fått en mer stabil cykel, men sen månaden efter kan den vara 12 dgr längre igen.Lutealfasen brukar dock vara hyfsat jämn på ca 11 dgr. Har även hypotyreos så förmodligen spelar det in. Men det är ju såå drygt att aldrig veta när ÄL kommer. Går åt en hel del äl-test.. jag testar med clearblue, de som visar rund ring(ingen LH stegring) blinkande smiley (hög fertilitet) och fast smiley (maximal fertilitet). Markerar bara positivt äl-test i NC den/de dagar jag har en fast smiley på äl-testet. Tycker dessa test är enklare, än att analysera stickor. Vilken tid på dygnet testar du? Jag får aldrig stegring på morgonen, endast em/kväll så nu testar jag alltid på eftermiddagar. Sen när jag får en blinkande smiley så testar jag även på morgonen för att inte missa höjningen. Vissa har ett väldigt kort ?fönster? där man har maximal fertilitet.
Sen är det helt normalt att äl uteblir ett par ggr per år har jag läst.. men om du är på dag 30 nu så kan ju äl fortf vara på g, om man tittar på din historik..
Hej, och tack för ditt svar! :) Ja det är jobbigt att inte veta när man har ÄL, jag brukar börja testa kring dag 20, då testar jag på eftermiddagen (eftersom jag alltid brukar ha stegring på em/kväll) och när jag börjar märka att strecket blir starkare så testar jag flera gånger om dagen för att inte missa stegringen. Denna månad fick jag däremot NÄSTAN positivt kring dag 23 men sen avtog det igen utan att jag fick ÄL. Märkligt.. Dom vanliga stickorna tog slut för ett par dagar sen och sen dess har jag använt samma som du, men inte positivt än heller.
Är iallafall glad över att jag märker på min kropp om jag haft ÄL eller inte, annars hade jag nog börjat tvivla på det här med NC. Men direkt efter ÄL blir mina bröstvårtor jätteömma i ca 1 vecka, och ibland kan jag känna lite värk i äggstockarna. Men inget sådant än, så jag får ha tålamod och hålla tummarna för att ägglossningen kommer snart.