• Eloons

Tråden för oss som använder NaturalCycles

Meej skrev 2018-01-29 09:11:36 följande:

Jag har gått två dagar över tiden enligt NC, men har dock oregelbunden cykel, och undrar samma sak.. Men jag börjar känna att det är kört för den här månaden. Något borde väl synas på ett test vid det här laget? Och om det inte gör det och det och jag ändå på något vis skulle vara gravid, borde inte det tyda på att något är fel då..? Om Hcg-nivåerna inte stiger menar jag..? ÄL var enligt stickor och temp för 14 dagar sedan idag. Då borde väl nivåerna ha stigit vid det här laget? Känns inte alls som att mensen är på gång, men jag känner mig inte heller gravid.. Någon med erfarenhet?

Ahllex skrev 2018-01-29 09:37:23 följande:

Jo det känns kört här med! Känna också som att mensen ska komma när som. :(

Har ni några tempkurvor att lägga upp? Hur långa är era lutealfaser? Det kan ju hända att ägget fäst sent och Hcg-nivåerna inte är tillräckligt höga ännu.
  • Eloons
    Meej skrev 2018-01-29 10:03:59 följande:

Jag ligger fortfarande en bit över mitt medelstreck i temp.. Och jag vet faktiskt inte hur lång min lutealfas är då jag kör första månaden med NC och bara har matat in mina föregående menstruationer för att få en uppskattning av cykeln. Men jag trodde att den alltid var ca 14 dagar? Det är också vad NC räknat med, men den kan alltså vara längre? Skulle det ge en senare HCG-stegring?

Det är verkligen en hel vetenskap det här..! :)

Den är individuell för varje kvinna, min är till exempel på 13 dagar, vissa har 16 etc. Eftersom det fortfarande är första månaden så är det svårt att veta och det är svårt att säga när man inte ser grafen heller... då kan jag typ bara säga att det bara är fortsätta tempa och avvakta

NC säger nog 14 dagar för att det är det mest ?normala?. Ett ägg kan fästa allt från 6-10 dagar tror jag.

Vid min första graviditet så plussade jag redan äl+8 och då är min lutealfas som sagt 13 dagar. Alltså fäste ägget antagligen ganska tidigt!
  • Eloons
    Ahllex skrev 2018-01-29 10:21:05 följande:

Här är min tempkurva. Har inte lagt in temp idag då jag bara sov 6 timmar (brukar sova 8 timmar)

Då är du på äl+10? Det är tidigt för att plussa, skulle säga att ha is i magen och testa om två dagar igen eftersom hcg dubblas varannan/var tredje dag
  • Eloons
    Meej skrev 2018-01-29 11:14:06 följande:

Tråkigt nog så inser jag ju att du har fullkomligt rätt; det är bara att avvakta och se..! :) Jag är bara frustrerad och förvirrad och trodde att allting skulle bli enklare när jag började tempa och få koll på ÄL etc, men den här månaden är ju jobbigare än någon tidigare..! Men ett stort tack för att du tagit dig tid att svara. Det är verkligen skönt att få bolla sin tankar när man känner att man håller på att bli smått galen..

Jag vet, man blir istället helt manisk haha... håller tummarna för oss alla här! skönt att prata med andra som är i samma sits för lite guidning och råd.
  • Eloons
    Ahllex skrev 2018-01-30 19:14:07 följande:

Tempen har gått ner från 36,87 till 36,75. Mens på väg :( eller vad tror ni? Har molvärk i "mensmagen" sedan en vecka tillbaka och har varit väldigt trött igår och idag.

Tycker fortfarande tempen är högt över medellinjen håller tummarna!
  • Eloons
    angelica123 skrev 2018-01-31 08:58:16 följande:

Någon som vet varför grafen tagit bort ÄL-symbolen? Tycker den inte att temphöjningen idag är tillräcklig? Fick pos på Clearblue digital ÄL-test mån kväll och igår (starkare igår på stickan). Har lagt in det i appen.

Men för idag CD14 när man väljer att visa dagen, då syns den där ÄL-markeringen, ägget. Varför då inte på grafen?

Hade högst fertilitet igår på CD13 enl NC.

Vad tror ni ang grafen? Kommer de sätta ut ÄL efter jag lagt in morgondagens temp kanske?

NC behöver tre temperaturer över medellinjen för att vara säker på att äl har skett.
  • Eloons
    Ahllex skrev 2018-01-31 07:59:01 följande:

Nu blir jag ju väldigt besviken... 36,70 idag. Den bara sjunker.

Min sjönk TOTALT imorse och mensen kom. Så jäkla besviken
  • Eloons
    XAHHA92 skrev 2018-02-01 12:45:51 följande:

Ska man räkna ägglossning från positivt äl-test eller från när NC sätter ut att ägget släpper?

Från när NC sätter ut. Ett ägglossningstest kan visa positivt trots att ett äggs inte släpps, det enda säkra sättet att veta att man har haft ägglossning är att man ser att det skett en temperaturstigning.
  • Eloons
    Estrella81 skrev 2018-02-02 19:39:33 följande:

Hejsan! Jag ställde precis en fråga i FF tråden men inser att jag borde ha ställt den här! :)

En fråga ifrån en nybörjare. Det är första månaden jag tempar med Natural Cycles. Cykeldag 13 fick jag utslag på Äl-test på morgonen. Samma dag dippar min temp till 36.10 grader för att dagen efter skjuta upp till 36.51. NC placerade ut min Äl på cykeldag 14.

Som jag förstått det så ökar temperaturen efter Äl.

Så enligt NC och Äl-test Äl cd 14 och enligt temperaturen Äl cd 13.

Nu spelar det väl ingen roll riktigt, men hur ska man tänka. Vilken dag var Äl egentligen?

Bifogar bild på men kurva.

Tack på förhand!

Gå efter NC, äl cd14 som det är utsatt... förstår inte riktigt vad du menar med att ?enligt temperaturen är äl cd13? för att enligt kurvan så säger ju alla (temp, NC & test) äl cd14. Det behöver inte alltid droppa i temp dagen innan/äldagen för att indikera ägglossning. Kör på cd14.
  • Eloons
    Emselie skrev 2018-02-02 22:06:45 följande:

Tror dock att du har rätt. Tempen höjs direkt efter ägglossning vad jag har lärt mig. Så äl borde vara på cd13 i ditt fall.. men NC har gjort samma för mig i vissa fall, satt ägglossningen på "fel" dag. Men egentligen spelar det ju inte så stor roll egentligen :)

Det är inte alltid så, det är det jag menar. Finns inget ?facit? att: så här är det, utan ibland blir det så och ibland inte. Alla kvinnokroppar fungerar olika och alla mina cyklar ser olika ut.

Ex:

Här sattes äl ut två dagar efter temphöjning.
Svar på tråden Tråden för oss som använder NaturalCycles