• Eloons

Tråden för oss som använder NaturalCycles

Estrella81 skrev 2018-02-02 22:25:09 följande:

Intressant, finns mycket att lära! :)

Jag testar lite den här månaden så får jag se om jag fortsätter.

Ja gör det! Det tar NC ungefär 3 cykler för att lära känna din kropp. Det är så coolt att få lära känna sin kropp!
  • Eloons
    Ahllex skrev 2018-02-04 13:29:55 följande:

Nu har jag haft en lindrig mens i tre dagar och tempen ligger kvar över medellinjen, brukar ligga på 36,2 men ligger över 36,5. Tog ett negativt gravtest innan bim, bör jag ta ett till test för säkerhets skull?

Skadar nog inte
  • Eloons
    Annaalexandra95 skrev 2018-02-10 10:12:40 följande:

Jag hoppar in här idag :) Fick hem min termometer igår, ÄL+3. Försöker bli gravid med första barnet. Hur lång tid har det tagit för er innan NC lyckats hitta ÄL? :)

Tog ett tag innan NC hittade, slutade med minipiller i samma veva och första cykeln var väldigt lång. Det tar cirka 3 cykler för NC att lära känna din kropp
  • Eloons
    Strawberrybrud skrev 2018-02-13 08:01:56 följande:

Hallå allihopa! Har lite funderingar...

Jag trodde jag inte skulle få någon äl denna månaden (se kurva), den verkar vara lite sen eller uteblivit.... igår dock tyckte jag att jag hade äl-flytningar!

Nu till saken, jag tempar mellan 4-7 på morgonen. Har en son som dricker välling på natten och han vaknar allt mellan 4 och 7 och ska ha så jag mäter första ggn jag vaknar!

Idag mätte jag kl 4, då hade jag 36.06, sedan gjorde jag välling och gick och la mig igen, vaknade igen vid 6:00 och mätte då igen (för skojs skull), tempen var då 36,19? Har den höjts så mkt för att jag inte sovit så länge tror ni eller kan det vara pga äl?

Det är antagligen pga att du redan gått upp vid 4 och sen bara sovit två timmar. Det kan bli en stor skillnad när man inte mäter korrekt, alltså efter 4 timmars sammanhängande sömn osv.
  • Eloons
    Plantlady skrev 2018-02-14 08:03:48 följande:

Vad är det som händer denna månad egentligen? Hade positiva ÄL test 8/2 och 9/2, har känt vad jag trodde var ägget som släppte något jag alltid brukar känna men nu vill tempen inte gå upp... Ska jag tolka min graf som att det ändå inte vart någon ägglossning denna månad?

Den kanske kommer lite senare än vad den brukar göra
  • Eloons

[quote=78467419][quote-nick]Livetsgång skrev 2018-02-14 09:25:55 följande:[/quote-nick][/quote]

Så söt! Stort grattis

• Eloons
    nonamenofame skrev 2018-02-14 20:19:31 följande:

Hej! Jag bekräftade ägglossning, med både LH-test och NC, tisdagen den 23 januari (CD 19) och jag brukar ha en lutealfas på 14 dagar. Det betyder att min BIM var tisdag förra veckan, 7 februari. Grejen är att jag inte har fått mens än!

I söndags BIM+5 fick jag en liten blödning på morgonen och sen har jag fått rosa/rött på pappret och någon enstaka fläck på trosskyddet sedan dess. Idag, BIM+8 har jag bara fått lite rostfärgat på pappret. Har inte behövt använda tampong eller ens byta trosskydd. Har inte haft någon mensvärk heller.

Under mensen behöver jag alltid använda tampong och/eller byta binda relativt ofta. Blöder ganska så lätt, men mycket mycket mer än dessa småfläckarna. Har alltid väldigt kraftig mensvärk på CD 1. Min mens brukar komma runt CD 35 och jag är idag på CD 41.

Jag har aldrig varit gravid förr, men har fått för mig att jag upplevt relevanta symtom under senaste veckan eller två. Känner mig kissnödig heeela tiden, även om jag inte alltid kan få ut mer än ett par droppar. Har blivit plötsligt illamående så att jag behövt lägga mig ner. Trött hela tiden. Mina bröst är svullna och är ömma från och till. Sug/besatthet av specifik mat.

Allt jag skrivit här låter som att jag hade kunnat vara gravid. Men jag har tagit massor av graviditetstest och de har alla varit negativa. Och min temperatur har gått rakt neråt de senaste fem dagarna. Lägger in en bild på min kurva också.

Någon som har upplevt något liknande eller har något råd?

Ser ut som att du hade äl cd22
  • Eloons
    maria1992 skrev 2018-02-15 13:42:57 följande:

Hej tjejer!

Är man säker på att ägglossning alltid sker när tempen går upp? 

Kolla min tempkurva nedan. Har ägglossning verkligen skett? Hur vet jag de med all säkerhet?

Temperaturen stiger direkt efter du har haft din ägglossning. Temperaturen stiger med med 0,2 ? 0,45 grader och beror på den ökade halten av hormonet progesteron. Temperaturökningen håller i sig ända till nästa mens eller är fortsatt hög vid graviditet.
  • Eloons
    maria1992 skrev 2018-02-15 15:48:32 följande:

Tack! 

Men om du kollar på min kurva, då har jag haft ägglossning då antar jag? 

Och om tempen inte stiger alls, då har äl inte inträffat? 

Men om tempen stiger efter positivt äl-test och sen dippar efter några dagar. Då har de misslyckats? 

Haha mycket frågor nu...

Tror absolut att du haft ägglossning din temperatur har legat över medellinjen så länge så jag tror garanterat att du har haft äl. Precis, ligger temperaturen under medellinjen så har inte äl skett.

Angående äl-test så kan ju tempen dippa efter några dagar av olika skäl, t.ex implantationsdipp, hormoner osv, men är det så att den går upp tex två dagar och sen ner igen under medellinjen och håller sig där så har antagligen äl inte skett hoppas du förstår, blev lite virrigt haha!
  • Eloons
    Meej skrev 2018-02-25 06:21:28 följande:

Jag vet inte vad jag tror om det här med implantationsdip; är det vetenskapligt bevisat eller bara en myt? Men jag kan ju bara hoppas när min kurva plötsligt gjorde så här. Aldrig hänt innan..

Det kan också ske en sådan dip pga östrogen som har en sänkande effekt på temperaturen medan progesteron har en höjande effekt. Så antingen implantationsdipp eller hormoner
Svar på tråden Tråden för oss som använder NaturalCycles