• aomj

Tråden för oss som använder NaturalCycles

Tänkte att vi kunde starta en tråd för oss som använder NaturalCycles Plan, dvs. i syfte att lyckas bli gravida :)

Jag har tagit tempen i ca. en månad nu, hoppas såklart att det tog sig direkt men antagligen är det önsketänkande, haha. Dock så ändrades ägglossningen i appen efter hand och sköts fram nån dag, men det är väl så i början.

Nån annan som använder NaturalCycles? Eller nån som använt det och blivit gravida? :) Är nyfiken på hur det funkat för andra! :) 

• Svar på tråden Tråden för oss som använder NaturalCycles
  • Svelin

Jag behöver er hjälp. Denna månad har allt blivit rörigt. Jag använder cb:s digitala äl test och har fått blinkande gubbe sen i torsdags, men ingen fast gubbe än. Igår gjorde min temp en dipp och idag hade den ökat. Problemet är att min termometer från NC har börjat krångla vid mätning. Ibland piper den inte. Detta gjorde att idag tog jag tempen typ 6 ggr och sen använde jag en vanlig muntermometer. Det var den som visade 36,2. NC:s visade på typ 3:e mätningen 36,30 och sen 36,07. Det jag undrar är dels: när inträffar/inträffade äl och är det någon mer som haft problem med sin termometer?

• Guffy78
    Svelin skrev 2016-09-20 22:31:07 följande:

Jag behöver er hjälp. Denna månad har allt blivit rörigt. Jag använder cb:s digitala äl test och har fått blinkande gubbe sen i torsdags, men ingen fast gubbe än. Igår gjorde min temp en dipp och idag hade den ökat. Problemet är att min termometer från NC har börjat krångla vid mätning. Ibland piper den inte. Detta gjorde att idag tog jag tempen typ 6 ggr och sen använde jag en vanlig muntermometer. Det var den som visade 36,2. NC:s visade på typ 3:e mätningen 36,30 och sen 36,07. Det jag undrar är dels: när inträffar/inträffade äl och är det någon mer som haft problem med sin termometer?

Förra cykel hade jag ÄL men ingen fast gubbe, bara blinkande då stegring var så kort att CB test har missat den. För det andra rekommenderar att gå efter flytningar när det svårt att avläsa temp med förutsättning att du märker skillnad när de blir rikliga, vattniga eller bara plötsligt du blir blötare än vanligt i några dagar. När flytningar tar slut / alt.blir tjockare då ÄL har inträffat. ( vet att jag tjätat om det i tråden men det är bästa sättet) Har aldrig haft problem med termometer men kolla om du kan ske behöver byta batteri. Man kan inte avgöra på 2 dagars mätningar om ÄL har varit. Ägget kan lika gärna inte släppt än. Jag skulle vänta 2 dagar till och kolla på tempen hur den ska bete sig och under tiden mys på.
  • Svelin
    Guffy78 skrev 2016-09-20 23:25:22 följande:

Förra cykel hade jag ÄL men ingen fast gubbe, bara blinkande då stegring var så kort att CB test har missat den. För det andra rekommenderar att gå efter flytningar när det svårt att avläsa temp med förutsättning att du märker skillnad när de blir rikliga, vattniga eller bara plötsligt du blir blötare än vanligt i några dagar. När flytningar tar slut / alt.blir tjockare då ÄL har inträffat. ( vet att jag tjätat om det i tråden men det är bästa sättet) Har aldrig haft problem med termometer men kolla om du kan ske behöver byta batteri. Man kan inte avgöra på 2 dagars mätningar om ÄL har varit. Ägget kan lika gärna inte släppt än. Jag skulle vänta 2 dagar till och kolla på tempen hur den ska bete sig och under tiden mys på.

Eftersom termometern krånglade igår så har jag inaktiverat det värdet och idag var tempen lägre än i förrgår så NC flyttade min äl tills på fredag. Det är inte omöjligt att det stämmer för jag brukar ha äl på dag 20 eller 24 i cykeln och idag är det dag 21. Jag har inte heller fått ömma bröst som jag alltid får efter äl. Men om tempen visar tempdipp och sedan en rejäl höjning i flera dagar, kan man vara säker på att äl skett då? Jag vet att man inte ska förlita sig på ältest. Det är inte säkert att de visar rätt. Så typiskt bara att ältesten visar blinkande så tidigt denna månad för jag ska använda mig av progesterall i denna cykel och behöver veta när äl varit så jag kan börja smörja i rätt tid. Jag Tack för hjälpen!
  • Guffy78
    Svelin skrev 2016-09-21 04:45:06 följande:

Eftersom termometern krånglade igår så har jag inaktiverat det värdet och idag var tempen lägre än i förrgår så NC flyttade min äl tills på fredag. Det är inte omöjligt att det stämmer för jag brukar ha äl på dag 20 eller 24 i cykeln och idag är det dag 21. Jag har inte heller fått ömma bröst som jag alltid får efter äl. Men om tempen visar tempdipp och sedan en rejäl höjning i flera dagar, kan man vara säker på att äl skett då? Jag vet att man inte ska förlita sig på ältest. Det är inte säkert att de visar rätt. Så typiskt bara att ältesten visar blinkande så tidigt denna månad för jag ska använda mig av progesterall i denna cykel och behöver veta när äl varit så jag kan börja smörja i rätt tid. Jag Tack för hjälpen!

Hade samma problem som dig förra vändan dock jag skulle ta Progesteron vagitorier. Bättre vänta 2 dagar extra för att vara på säkra sidan. Det hände förra sommar att jag började med krämen för tidigt och sabbade ÄL. Vänta 3 dagar med hög temp och börja på tredje dag.
  • sofie9191
    Emmissara skrev 2016-09-20 20:53:07 följande:
    jag åt rosenrot och munkpeppar den här cykeln när jag blev gravid nu :) tror absolut att de gjorde att jag blev gravid. 
    Äter man rosenrot och Munkpeppar samtidigt då? Fram till Äl? Glad
  • Milie

Knäppaste tempkurvan fick jag den här cykeln. Jag brukar aldrig ha temperaturer som hoppar på fel sida strecket. Den går över strecket vid ÄL och ner vid mens, inte sånt här hopp och far!

Jag har varit förkyld utan feber den senaste veckan så den enda rimliga förklaringen är att kurvan egentligen skulle ha stannat under strecket och ÄL uteblev men förkylningen gav toppar som feltolkas som ÄL. Kan det vara så? Känns konstigt att ha typ 0.3 graders feber. Haha. Jag hade mycket ägglossningssymtom framtill CD 15 typ.

• Emmissara
    sofie9191 skrev 2016-09-21 10:15:51 följande:
    Äter man rosenrot och Munkpeppar samtidigt då? Fram till Äl? Glad
    jag gjorde de iaf :) 
  • FrökenMp

Den brukar ta bort ÄL om den blir osäker. Den kommer sättas ut igen om några dagar. Förmodligen när sin temp höjts ytterligare:)

Starletz skrev 2016-09-21 12:31:10 följande:

Någon som vet varför NC tig bort min ÄL?

Svar på tråden Tråden för oss som använder NaturalCycles