Svelin skrev 2016-09-20 22:31:07 följande:
Jag behöver er hjälp. Denna månad har allt blivit rörigt. Jag använder cb:s digitala äl test och har fått blinkande gubbe sen i torsdags, men ingen fast gubbe än. Igår gjorde min temp en dipp och idag hade den ökat. Problemet är att min termometer från NC har börjat krångla vid mätning. Ibland piper den inte. Detta gjorde att idag tog jag tempen typ 6 ggr och sen använde jag en vanlig muntermometer. Det var den som visade 36,2. NC:s visade på typ 3:e mätningen 36,30 och sen 36,07. Det jag undrar är dels: när inträffar/inträffade äl och är det någon mer som haft problem med sin termometer?
Förra cykel hade jag ÄL men ingen fast gubbe, bara blinkande då stegring var så kort att CB test har missat den. För det andra rekommenderar att gå efter flytningar när det svårt att avläsa temp med förutsättning att du märker skillnad när de blir rikliga, vattniga eller bara plötsligt du blir blötare än vanligt i några dagar. När flytningar tar slut / alt.blir tjockare då ÄL har inträffat. ( vet att jag tjätat om det i tråden men det är bästa sättet) Har aldrig haft problem med termometer men kolla om du kan ske behöver byta batteri. Man kan inte avgöra på 2 dagars mätningar om ÄL har varit. Ägget kan lika gärna inte släppt än. Jag skulle vänta 2 dagar till och kolla på tempen hur den ska bete sig och under tiden mys på.