• Anonym (Kaffedraken)

    Gosigt genomgoda människor

    Har vänner som inte kan hata utan bara blir ledsna om någon gör dom illa, dom ställer alltid upp och hjälper så mycket dom kan. Jag gillar gosigt genomgoda människor, det är trevligt att vara i deras närhet, känner positiv energi. Hur är det med er, är ni gosigt genomgoda, känner ni sådana människor och vad tycker ni om dom?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gosigt genomgoda människor
  • Anonym (Kaffedraken)

    Föredrar människor som är lite kärva, jag skulle nog känna mig väldigt kvävd med sådana omkring.

  • Anonym (Kaffedraken)
    sextiotalist skrev 2015-04-21 15:34:20 följande:

    Föredrar människor som är lite kärva, jag skulle nog känna mig väldigt kvävd med sådana omkring.


    Ogillar kärva människor, känner inte positiv energi från sådana. Det är verkligen något speciellt med gosigt genomgoda människor.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Alla är vi väl både lite onda och lite goda. För mycket av det ena eller det andra blir inte bra. Det är underbart med sk goda människor som ändå kan sätta ner foten och säga ifrån, gärna lite bitskt. Det är charmigt.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Om man inte själv är så puttenuttig vad har man i sådan sällskap att göra?


    Gå och dö. Ärligt talat jag bryr mig inte (Ta det inte personligt)
  • Anonym (Kaffedraken)

    "Saliga äro de saktmodiga, ty de skola vara glada om de få behålla skiten under fingernaglarna"

    Nej, jag föredrar nog folk som det är lite mer riv i, även om de också har vita hattar rent generellt. Det hjälper inte mycket att börja lipa och fly sin väg om någon beter sig som ett äkta arsel, då är det bra att ha lite egna kanoner att ta till.


    Det är många det är synd om, men inte alltid p.g.a. det de själva tror. /Themis
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag är tjej som inte är sådär genomgod, men min absolut bästa kompis är precis så och jag tycker att han är världens snällaste och trevligaste. Däremot så blir det ju lite jobbigt ibland just för att han inte kan säga nej... han ställer upp för alla (även när han inte bör), vilket för mig är ganska oförståeligt. Jag skulle aldrig kunna vara tillsammans med en sådan människa som en pojkvän, men en vän går bra!

  • Anonym (Kaffedraken)
    Zerc skrev 2015-04-24 21:48:53 följande:

    Jag är tjej som inte är sådär genomgod, men min absolut bästa kompis är precis så och jag tycker att han är världens snällaste och trevligaste. Däremot så blir det ju lite jobbigt ibland just för att han inte kan säga nej... han ställer upp för alla (även när han inte bör), vilket för mig är ganska oförståeligt. Jag skulle aldrig kunna vara tillsammans med en sådan människa som en pojkvän, men en vän går bra!


    Precis. Jag blir arg på idiotsnälla människor.

    Den som aldrig tillåter sig att sätta sina egna behov främst blir tyvärr ofta ett utnyttjat vrak som varken kan hjälpa sig själv eller andra. Den som sätter gränser kan i alla fall rädda sig själv, och därmed fortsätta hjälpa andra.

    Man kan vara ett skyddsnät ibland, men man kan inte vara allas studsmatta hela tiden.
    Det är många det är synd om, men inte alltid p.g.a. det de själva tror. /Themis
  • Anonym (Kaffedraken)
    Themis skrev 2015-04-24 21:54:27 följande:
    Precis. Jag blir arg på idiotsnälla människor.

    Den som aldrig tillåter sig att sätta sina egna behov främst blir tyvärr ofta ett utnyttjat vrak som varken kan hjälpa sig själv eller andra. Den som sätter gränser kan i alla fall rädda sig själv, och därmed fortsätta hjälpa andra.

    Man kan vara ett skyddsnät ibland, men man kan inte vara allas studsmatta hela tiden.

    Men precis, det är ju just det han också blir. Så fort hans kompisar frågar om de ska ut och käka på typ McDonalds eller MAX eller vart som helst så bjuder han.


    Sitter de hemma hos honom och hans kompis säger: "MAX hade varit gott nu, synd att jag inte har pengar..." så åker de till MAX och han bjuder. Hans kompisar utnyttjar ju honom just därför.


    Det är därför jag inte skulle kunna vara tillsammans med någon sådan. Vill ha en pojkvän som kan säga nej och kan visa vad han vill och tycker utan att vara rädd för att göra någon upprörd.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Zerc skrev 2015-04-24 21:58:33 följande:

    Men precis, det är ju just det han också blir. Så fort hans kompisar frågar om de ska ut och käka på typ McDonalds eller MAX eller vart som helst så bjuder han.


    Sitter de hemma hos honom och hans kompis säger: "MAX hade varit gott nu, synd att jag inte har pengar..." så åker de till MAX och han bjuder. Hans kompisar utnyttjar ju honom just därför.


    Det är därför jag inte skulle kunna vara tillsammans med någon sådan. Vill ha en pojkvän som kan säga nej och kan visa vad han vill och tycker utan att vara rädd för att göra någon upprörd.


    Vara genomgod är inte samma sak som du beskriver. En genomgod människa kan sätta gränser, det är bara att den inte kan känna hat utan blir ledsen men givetvis går vidare, betyder inte att den genomgoda människan är ett vrak av sorg. Din vän  är inte bara genomgod utan agerar korkat, om det verkligen är din bästa vän borde du ta tag i med hårdhandskarna och läxa upp honom rejält, börjar han ta till gråten eller valpblicken så säg att det du gör är inte för att såra honom utan han sårar sig själv och gör sig själv till åtlöje. Sen finns det människor som vill framstå som genomgoda men är falska och manipulativa.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Gosig skrev 2015-04-27 11:01:17 följande:
    Vara genomgod är inte samma sak som du beskriver. En genomgod människa kan sätta gränser, det är bara att den inte kan känna hat utan blir ledsen men givetvis går vidare, betyder inte att den genomgoda människan är ett vrak av sorg. Din vän  är inte bara genomgod utan agerar korkat, om det verkligen är din bästa vän borde du ta tag i med hårdhandskarna och läxa upp honom rejält, börjar han ta till gråten eller valpblicken så säg att det du gör är inte för att såra honom utan han sårar sig själv och gör sig själv till åtlöje. Sen finns det människor som vill framstå som genomgoda men är falska och manipulativa.
    För mig är en genomgod person någon som verkligen inte kan sätta gränser utan blöder och blir nertrampad utan att göra motstånd, om de hamnar i en fientlig miljö.

    Vitsippa möter ångvält ungefär.

    Det är många det är synd om, men inte alltid p.g.a. det de själva tror. /Themis
  • Anonym (Kaffedraken)
    Themis skrev 2015-04-27 18:48:00 följande:
    För mig är en genomgod person någon som verkligen inte kan sätta gränser utan blöder och blir nertrampad utan att göra motstånd, om de hamnar i en fientlig miljö.

    Vitsippa möter ångvält ungefär.
    Nej, en genomgod människa kan försvara sig men aldrig tänka sig att ljuga, manipulera eller hata. Just manipulation, lögn och hat är tyvärr dom flesta inom media och politiker fulla av och det är allt annat än positivt.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Gosig skrev 2015-05-09 05:40:49 följande:

    Nej, en genomgod människa kan försvara sig men aldrig tänka sig att ljuga, manipulera eller hata. Just manipulation, lögn och hat är tyvärr dom flesta inom media och politiker fulla av och det är allt annat än positivt.


    Då måste jag omges av genomgoda människor. För jag vet inte nästan några som varken är manipulativa, hatar och ljuger. Men många är tuffa och står upp för sig. De kan även ta plats och inte alltid backa för andra

    De är justa men inte alltid snälla
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag känner igen mig i TS beskrivning. Som denne även skriver i kommentarerna så kan jag sätta gränser och tar inte skit från folk. Men jag ljuger aldrig för folk, bättre att alltid tala sanning och välja de vänner som kan hantera den du är. Det handlar om integritet och pålitlighet.

    Men jag finns alltid där för folk när de behöver hjälp och behöver prata med någon. Inte när det är lite sugna på en burgare.

    Klart det händer man bjuder på mat men det är ju något man får tillbaka en annan gång. Inte skulle jag klara av att bara ge. Jag behöver ju få något tillbaka också. Jag har även svårt att hata människor, gör de mig illa så blir jag snarare ledsen och besviken på personen och går vidare istället.

    För får jag ingen respekt av någon så förtjänar de inte att jag ska gå runt och älta på dem.

  • Anonym (Kaffedraken)

    En god person låter ju väldigt bra. Vad som avses med "gosig" vet jag inte.

    Jag ser inga motsättningar mellan att vara god och ha gränser eller likhetstecken mellan godhet och inte ha egna åsikter.

    Tvärtom anser jag att en god person just sätter gränser, och sätter när foten när fel begås. En god person är en person med civilkurage. Att inte kunna säga nej, eller att inte kunna säga ifrån har inget med godhet att göra.

Svar på tråden Gosigt genomgoda människor