Inlägg från: Anonym (OCD, GAD, DEP) |Visa alla inlägg
  • Anonym (OCD, GAD, DEP)

Men varför är alla så sjuka helt plötsligt?!?!

Jag har lider av OCD(tvångssyndrom), GAD(Generaliserat ångestsyndrom) och fallit ut och in i depressioner under hela mitt liv. Mitt första minne av tvång var när jag gick på dagis. Mina föräldrar minns att jag började bete mig udda redan när jag började prata. Jag är nu 22 år gammal och har en son som är snart 2 år.
    Om man är sjukskriven för (och då diagnostiserad med) depression så är man inte lat. Jag blir så grymt trött på att se hur du skriver din trådstart. Det finns en enkel anledning till att de här människorna går med dessa problem: fruktansvärd psykvård.

Jag sattes på en alldeles för hög dos av ett läkemedel. Detta gjorde att jag fick kraftiga symptom på något som kallas för "serotonergt syndrom" (överdos). Trots detta så hade läkaren tidigare velat att jag skulle kombinera detta läkemedel med andra läkemedel (vilka var farliga kombinationer). Jag har träffat EN (ja, EN) psykolog som faktiskt kunnat hjälpa mig. Jag träffade henne några gånger när jag var 11 år gammal. Efter det har jag i princip fått behandla mig själv för psykologerna har efter detta inte kunnat hjälpa mig.
    Det finns ingenting som är så dåligt som svensk psykvård.  Efter att jag gått med mina problem i 20 år så blev jag ÄNTLIGEN diagnostiserad. Jag var ett vrak under perioder i min barndom. Gick inte i skolan på ett helt år när jag var 11-12 år gammal (under den här perioden var jag så nedstämd att jag knappt minns alls vad som hände). I tonåren gick mina tvång över till att handla om mat och jag gick ned ca 20 kilo trots att jag låg på normalvikt.

Jag har lärt mig att vara en stark människa. Jag lever ett normalt liv i dag och klarar av vardagen med mitt barn. Han märker inte av att jag ens har problem. Jag finns här och jag lever normalt för att jag aldrig gav upp - inte på grund av svensk psykvård, utan på grund av mig själv. Men, många av de som lider av någon av dessa sjukdomar tappas bort och några väljer det fruktansvärda alternativet - vissa redan som barn.

Det finns de som du kan hacka på, de som faktiskt utnyttjar systemet i Sverige. Men sparka inte på de som redan ligger ned.

Svar på tråden Men varför är alla så sjuka helt plötsligt?!?!