Anonym (Jenny) skrev 2015-04-24 09:27:03 följande:
Jag som själv varit utsatt för mobbning, depressioner osv pga mitt jobb(23 år gammal kan tilläggas), håller ändå med alliansen att det ska löna sig att jobba.
Varför ska någon som går hemma få samma peng som någon som arbetar? Det går inte ihop. Tillslut lär alla sluta arbeta och börja gå på bidrag och vad har vi då för samhälle?
Jag tror knappast att det har något med politiken att göra, isåfall snarare oss vanliga knegare. Det är vi själva som bygger upp bilder på hur vi ska vara perfekta. Perfekta betyg, perfekta arbetet, perfekta kompisar, perfekta kroppar, perfekta kläder, senaste tekniken, snyggaste inredningen, perfekta föräldern som ska hinna med ALLT!
Sen ser vi ner och klagar på dem som inte lyckas. DET tror jag är anledningen till att många inte pallar trycket. Inte att alliansen tycker det ska löna sig att arbeta.
Klart det ska löna sig att arbeta, det är nog inte många som inte skulle hålla med om det.
Men det alliansen gjorde var att öka klyftorna orimligt mycket, och samtidigt montera ner välfärden, vilket lämnade människor utan skydd, och då blir människor rädda och rädda människor skyddar det lilla dom har, dom blir mer misstänksamma och mindre empatiska, för man har nog med sitt eget.
Och man längtar tillbaka till den tid då man kände sig trygg.
Det är ingen slump att mörka högerkrafter och främlingsfientlighet och rasism sprider sig som en löpeld nu.
Det är inte bara alliansens fel förstås, men dom har definitivt en del i det.