Men varför är alla så sjuka helt plötsligt?!?!
modsey skrev 2015-04-23 23:35:37 följande:
För att vi kan.
Vi har inga krig, torka av skörd, epidemier av bibliska mått osv att brottas med
Vi är så otroligt inbäddade av trygghet, rättvisa och godhet och vi har förmodligen jordens lyckligaste barn.
Sen kommer kraven som en käftstmäll mot oss någonstans där i tonåren/ unga vuxna och vi fixar det inte,....
TS: Jag tror att det finns många förklaringar till varför det är så här, det finns med andra ord inte en sanning. Det som modsey hävdar känns som en ganska förlegad syn men jag kan inte heller sticka under stolen med att det troligtvis är en del människor som lever upp till stereotypen. Jag vågar dock hävda att det är långt från en majoritet.
Det hårdnade samhällsklimatet kan vara en faktor, om man ser till arbetsmarknaden så har vi dels de ökande kraven på de som är i arbete, parallellt med det destruktiva i att vara långtidsarbetslös. Vid sidan av detta har vi dessutom bemanningsproblematiken. Med en grabb i familjen som ligger runt hörnet till tonåren kan jag enkelt konstatera att det är ett hårdare klimat för de unga; dels allt man ska ha och inte vara, allt man ska vara och inte ha. Men så även pressen i skolan, åtminstone i de skolor där man har konstaterat fallande resultat.
Utifrån vad jag har läst så har jag förstått att det är många inom just arbetslivet som far illa - en diskussion som är så oerhört viktig att ta! Å ena sidan så talar man gärna om invandrare som kommer hit och tar jobb, svartarbete och lathet. Å andra sidan är det få som ifrågasätter på det sätt som arbetsgivare agerar genom t.ex. att säga upp folk för att ta in bemanningsföretag på exakt samma arbetsuppgifter, man avvecklar och flyttar utomlands för att i bästa fall utnyttja billigare arbetskraft i fattiga länder. Eller så skär man ner inom företagen för att sedan låta de som arbetar kvar arbeta under slavlika förhållanden.
En annan viktig faktor är att man vågar tala om det på ett annat sätt idag. Att lida av psykisk ohälsa är inte tabu, inte något man är ensam om. Dock är jag medveten om att det finns en stor grupp som skäms p.g.a. den inställning som somliga visar i denna tråd, att man lider i tysthet för att slippa möta skepticismen.
Om man sätter detta i relation till hur det var förr så är väl egentligen en skillnad ganska central; numera lever vi än mer utpräglat i ett "sköt dig själv och skit i andra" - samhälle, det skapar ensamma och trasiga människor.
/Linda
.