Inlägg från: Anonym (Jenny) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jenny)

Men varför är alla så sjuka helt plötsligt?!?!

Daniel12 skrev 2015-04-24 07:31:33 följande:
    Men det är ju det jag säger! Tack vare att alliansen kom till makten 2006 påverkade de gemene man att känna förakt mot arbetslösa och sjuka, med mantrat "Det ska löna sig bättre att arbeta än att gå på bidrag". Folk påverkas tyvärr i hög grad av politiska trender och folk som arbetar och gör rätt för sig blir naturligtvis glada när det finns ett parti som går deras ärenden. Under sossarnas regeringsmakt var föraktet mot sjukskrivna och arbetslösa inte på långa vägar så stort som det blev efter alliansens maktövertagande. Folk är lättpåverkade och i lika hög grad som människor i nazityskland lät sig manipuleras av maktelitens förakt mot judar, så låter sig svenskar manipuleras av elitens förakt mot de "odugliga" i samhället. Vi har inte lärt oss något av historien trots att vi gärna tror eller inbillar oss det. Folk är lika ruttna och lättmanipulerade nu som de var då. En tragisk sanning.
    Jag som själv varit utsatt för mobbning, depressioner osv pga mitt jobb(23 år gammal kan tilläggas), håller ändå med alliansen att det ska löna sig att jobba.
    Varför ska någon som går hemma få samma peng som någon som arbetar? Det går inte ihop. Tillslut lär alla sluta arbeta och börja gå på bidrag och vad har vi då för samhälle? 

Jag tror knappast att det har något med politiken att göra, isåfall snarare oss vanliga knegare. Det är vi själva som bygger upp bilder på hur vi ska vara perfekta. Perfekta betyg,  perfekta arbetet, perfekta kompisar, perfekta kroppar, perfekta kläder, senaste tekniken, snyggaste inredningen, perfekta föräldern som ska hinna med ALLT!
    Sen ser vi ner och klagar på dem som inte lyckas. DET tror jag är anledningen till att många inte pallar trycket. Inte att alliansen tycker det ska löna sig att arbeta.
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Z) skrev 2015-04-24 18:09:33 följande:

Jag anser att du har fel- för det beror ju på varför du är arbetslös- en dålig ekonomi ovanpå arbetslösheten kan göra att du tvingas flytta till ett nytt ställe där det är svårare att få jobb, eller att du inte kan flytta om du erbjuds jobb på annan ort.

Man är inte ledig när man går på a-kassa om du trodde det- man ska sitta och rapportera allt man gör. Det är inte bara negativt - men det tar tid från det man borde göra- söka jobb.Och när man inte jobbar har man inte heller semester- man "jobbar" ju egentligen jämnt...

En annan sak är att arbetsmarknadsåtgärderna är så förbannat ineffektiva- man får ju inte förkovra sig, utan ska söka jobb på samma meriter år ut och år in...

Det är inte alla som gillar att gå hemma och dra- för många har ju jobbet en social betydelse. Tanken att straffa ut arbetslösa är gammal och förlegad. Och dessutom straffas de arbetslösas barn ut. 

Haha, jag känner en som levt på a-kassa pga arbetslöshet i ett år nu, det är verkligen inget jobbigt liv. Behöver knappt göra nånting alls, skicka in nån rapport nån gång i månaden, söka lite jobb, en fis i rymden anser jag.

Denna person har gått som "ledig" med massor med fritid till annat, så nej, jag håller inte med dig alls! :)
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (latmask) skrev 2015-04-26 21:25:55 följande:
    Men om det är en sån glidartillvaro varför säger du inte upp dig och är ledig du med?
    I höst har jag haft akassa ett år, då kan jag be chefen sparka mig :)
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (latmasken) skrev 2015-04-26 18:46:19 följande:
    Och du vet hur han mår av det ?
    Hen verkar inte lida så speciellt mycket :)
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Z) skrev 2015-04-26 20:24:21 följande:
    Ja, men jag för min del kan ju jämföra med att arbeta - och inte bara vanlig heltid utan 60 timmars veckor med både dag-, kvälls- och nattpass och nu gå och stämpla, och för min del är det här mycket mer stressigt. När man gick hem efter sina arbetspass var man ledig, men så känner jag aldrig nu. Det är stressigt att inte känna att man gör någon nytta- fast det är ju egentligen också ganska hysteriskt...

Det känns kränkande att hela tiden behöva "rapportera" vad jag gör, Har funderat på att börja skriva in att jag rånat banken och trycker sedlar på nätterna, för att se om det blir någon reaktion... 

När man stämplar har man inga arbetskompisar heller. Och att sitta med en inkomst som är 1/3 av vad man haft tidigare är inte heller något vidare.

Om man tycker det verkar så slappt och roligt, varför arbetar man då? Hoppa av jobbet och lämna det till  någon som uppskattar det istället, vet jag?
    Det spelar ingen roll, jag kommer aldrig anse att det är jobbigt att gå arbetslös. Jag kan förstå att det är fruktansvärt tråkigt efter ett tag, absolut. Men så speciellt jobbigt? Njaaaa! 
    Blir det katastrof ekonomiskt så visst, då kan det bli lite jobbigt med psykisk stress. Men det finns oftast jobb någonstans. Sen att man inte vill servera hamburgare på donkan, det är ens egna problem. 

Mitt jobb är fruktansvärt slitigt, man måste vara i god fyisk form, annars överlever man inte ens en halv dag. :P Inte direkt så att folk står på kö, för inte många som klarar det. Jag har som sagt ett års akassa i september, kanske borde be chefen sparka mig då? Hmm?
    Har dock en annan som redan vill anställa mig. Jag har aldrig gått arbetslös, undrar varför? :)
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Z) skrev 2015-04-28 07:56:24 följande:
    Hur gammal är du, Jenny?

Du är i allafall självgod för ett helt kompani, Ja, jag har också haft slitiga jobb, som krävt både fysisst god kondition- men också kompetens och faktiskt viss tankeförmåga. Jag har också arbetat under hård psykisk stress. Och du- när jag jobbade, jobbade jag 60 timmars veckor. 

Men jag hamnade utanför systemet efter att ha blivit utsatt för brott. Det är förstås lite mesigt, inser jag ju nu- det är ju bara att resa sig och börja jobba. Eller?

Det är inte ofta jag önskar andra mitt öde- men nu gör jag ett undantag- hoppas du blir riktigt j*vla rövknullad, jenny- gärna halvt ihjälslagen också.

Men bara lagom mycket, precis så mycket att du blir helt utslagen från arbetsmarknaden i ett decennie. Då kan vi snacka.... 
    Tow2Mater skrev 2015-04-28 01:43:55 följande:
    Men hur är det kränkande? Jag skriver en rapport varje fredag över vad jag gjort och åstadkommit under veckan på jobbet, och den skickas till mina chefer. Ska jag nu börja se det som kränkande?
    Först tyckte jag faktiskt att det kunde vara en bra idé att skriva rapporter- då får man ju tänka till vad man lägger tid på, men det som gör det så kränkande är att jag ju ser och insett att jag skulle kunna komma tillbaka till arbetsmarknaden om bara regelverken såg annorlunda ut- och att det jag är hänvisad till att göra inte leder någon vart. Mitt "arbete" består ju i att ta mig bort från arbetslösheten- det ska ju liksom vara slutresultatet av det jag gör, men jag kommer aldrig dit.

Jag antar- får väl hoppas- att ditt arbete är mer meningsfullt och resultatinriktat?
    Föreställ sig att ditt arbete gick ut på något totalt helt meningslöst- typ packa in uppblåsta ballonger och sedan smälla paketen...eller samla navelludd... hur skulle du då känna dig när du rapporterar? Jag vet inte om det finns folk som står ut med att hålla på med saker som inte leder någon vart- och sedan sitta och skriva ner allt detta meningslösa arbete....men jag anser att det är förnedrande.   
    Du låter ju riktigt trevlig, jag förstår inte varför inte du får något jobb!

När gjorde jag personliga påhopp mot dig? Jag påstod väl inte att just DU är en lat jävel som älskar att gå hemma. Klart där finns folk som trillar mellan stolarna, det fattar även en, hur var det nu, person med ett ego för som ett helt kompani. 

Om du nu är så trött på ditt tragiska liv, GÖR NÅGOT ÅT DET. Det finns INGEN som kommer göra det åt dig. Man får klara sig själv helt enkelt, och vill du komma ur din bubbla, är det endast du som kan fixa det. 
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (latmasken) skrev 2015-04-27 22:37:38 följande:
    Såklart du ser allt han gör . Tex när han inte kan sova för ekonomin inte funkar och känslan av att inte duga .

Man bör inte döma av vad man ser ibland bland folk sätter man gärna upp en fasad på grund av alla som vet kan och aldrig själva kommer råka illa ut
    Jag bodde ihop med henne, vi har alltid varit väldigt nära vänner och pratat med varandra om allt. Hon led verkligen inte, det kan jag lova!
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Z) skrev 2015-04-29 00:07:28 följande:
    Ja, känner igen mig. Och hur kan skattebetalarna tolerera detta? Är det så förbannat viktigt att se till att folk inte kommer någon vart att det är värt att betala för? Jag fattar inte- har vi så gott om pengar i Sverige?
    Anonym (???) skrev 2015-04-28 23:01:20 följande:
    Fast du lär ju inte få mindre 'skit' genom att önska att någon blir våldtagen och halvt ihjälslagen...

Tycker du på allvar att någon människa förtjänar det bara genom att ha olika åsikter i en diskussion? Jag är allvarligt nyfiken...
    Som jag skrev, det var absolut ett undantag- tror tyvärr att det är det enda som kan få denna person att fatta. Men det är förstås bättre om hen gör det innan något händer. För med den attityden kommer något att hända förr eller senare.
    Varför skulle något hända? Varför skulle någon våldta eller slå halvt ihjäl mig för mina åsikter? Jag trodde Sverige var ett land där man kunde stå för vad man tyckte utan barbariska hot.
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Z) skrev 2015-05-02 14:26:13 följande:

Det är mycket värre än så. Du kan bli halvt - eller helt-ihjälslagen för att du vill lämna en man. Och efteråt - om du överlever- får du varken någon hjälp eller förståelse. Om du däremot slår någon sönder och samman eller på annat sätt förstör hela tillvaron för andra, kan du få försvaradvokat, psykolog- och kuratorshjälp, du kan få mat-och husrum på skattebetalarnas bekostnad. Och möjligheten att starta om på nytt och studera under interneringstiden. 

Det är bara att hålla käften och gilla läget. Första gången jag kan hålla med dig om  någonting överhuvudtagen. Harmoni och lycka ligger ett snäpp ovan att helt enkelt överleva. 

Jag har ju turen att kunna välja mina pojkvänner själv, så man kan ju tänka efter före ;) jag har en fantastisk kille som aldrig skulle röra mig, och skulle någon prova så lär dem få träffa min far. Ingen vill träffa honom i ett sådant sammanhang :)
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Z) skrev 2015-05-02 21:20:52 följande:

Vilket gott råd- det kunde förstås varken jag eller någon annan som blivit halvt ihjälslagen tänkt ut själv. Precis- som de där som dött i Nepal eller varför inte ta den där flygkraschen i Alperna- de kunde ju ha tagit reda på piloternas bakgrund lite bättre. Och vaddå dö i flygkrasch- sitter man med huvudet mellan knäna så klarar man sig ju alltid. De flesta nödsituationer klarar man annars med en påse över huvudet. 

Att du ens jämför med de situationerna är patetiskt, de är fruktansvärda katastrofer.

Varken jag eller TS anser att man inte får må dåligt, men varför hålla på och överdriva det hela tiden? Vi blir bara mer och mer "snuttegulliga", tänker bara på alla barn som curlas och det är världens undergång om de ramlat och skrapat knäet. Nej, upp och hoppa! Tänk hur många av dem som kommer sjukskrivas så fort det blir lite jobbigt i livet?!

Och ja, jag fattar att en cancersjuk eller djupt deprimerad inte fungerar optimalt och kan jobba. Jag är inte dum i huvudet.
Svar på tråden Men varför är alla så sjuka helt plötsligt?!?!