• Anonym (j)

Men varför är alla så sjuka helt plötsligt?!?!

Anonym (Still standing) skrev 2015-04-23 08:50:33 följande:
    Visst kan det vara det, men många förväntar sig att en sjukskrivning och ett piller ska göra dem friska utan egen ansträngning, och det funkar ju inte så.

Det var länge stigmatiserat med psykisk ohälsa i Sverige, men nu känns det som att pendeln slagit för långt åt andra hållet. Det är lite för okej att gå hemma å efter år om man har en "depression".
    Hur vet du att många förväntar sig det?
    Jag tycker det verkar som om du väljer att göra en illvillig tolkning av nån anledning.
    Du väljer att tänka ont om människor som redan ligger, utan att faktiskt veta vad dom går igenom, utan att veta hur mycket dom kämpar och med vad, utan att veta deras historia, utan att veta deras bevekelsegrunder.

Du har aldrig funderat på varför du väljer att bete dig så och vad det säger om dig?
  • Anonym (j)
    Anonym (Still standing) skrev 2015-04-23 20:19:47 följande:
    Sluta känna efter så förbannat, sluta tro at grannen har det så mycket bättre. Lära sig sätta gränser, ta han om sig själv. . . saker som människor alltid har lyckats med tills nu.
    Det har dom väl inte alls alltid gjort.
    En del har gjort det, andra har gått under, fler gick under förr, då vi inte visste hur vi skulle hjälpa dom..
    Och precis likadant är det idag, en del klarar av det där, andra gör det inte, skillnaden är att idag kan vi mer och vi har förmåga att kunna hjälpa, så färre går under.
    Är inte det bra?
  • Anonym (j)
    Daniel12 skrev 2015-04-24 05:49:43 följande:

Jag tror personligen att det inte har så mycket med kraven i arbetslivet att göra, även om det säkert är en viktig faktor. Men samhället och människor har de senaste decennierna blivit mer känslokalla och vi bryr oss mindre om varandra idag än vad man gjorde förr. När vi slutar bry oss om och känna empati för varandra drabbar det de svagaste som börjar känna att livet är skit och meningslöst. Att så många lider av depressioner och ångest trots att vi har det så bra rent materiellt och  har hög levnadsstandard är ett tecken på att något är sjukt i samhället.

De som sjukskriver sig för depression eller svår ångest är ofta de som varit mest utsatta för andras känslokyla, arrogans och/ eller mobbning. När de inte blir behandlade som människor med människovärde drar de sig tillbaka och kryper in i sina skal. Det är mänskligt, men samtidigt alarmerande att det är så många som bryter ihop och inte klarar livet längre. Det måste bli lite mer som det var på 70-talet, då det var "en för alla, alla för en" och inte var och en för sig som idag. På 70-talet mådde folk överlag bra och kände framtidstro, och då var också vår välfärd på topp (runt 1975), det var en helt annan tidsanda. Idag är det nästan som om det är "trend" att må dåligt och vara deprimerad. Mår man inte dåligt är man inte människa på något vis. Den som mår bra föraktar man och ser ner på.

Hela attityden som vi har gentemot varandra måste ändras radikalt om folk ska kunna börja må bättre.

Det tror jag inte.
    Se på den här tråden, här har vi en frisk människa som oförblommerat visar förakt för dom som mår dåligt och är sjuka. 
    Jag tror att om något är det tvärtom, idag ska man vara frisk och perfekt på alla sätt.
    Svaghet och sjukdom föraktas. 
  • Anonym (j)
    Daniel12 skrev 2015-04-24 07:31:33 följande:
    Men det är ju det jag säger! Tack vare att alliansen kom till makten 2006 påverkade de gemene man att känna förakt mot arbetslösa och sjuka, med mantrat "Det ska löna sig bättre att arbeta än att gå på bidrag". Folk påverkas tyvärr i hög grad av politiska trender och folk som arbetar och gör rätt för sig blir naturligtvis glada när det finns ett parti som går deras ärenden. Under sossarnas regeringsmakt var föraktet mot sjukskrivna och arbetslösa inte på långa vägar så stort som det blev efter alliansens maktövertagande. Folk är lättpåverkade och i lika hög grad som människor i nazityskland lät sig manipuleras av maktelitens förakt mot judar, så låter sig svenskar manipuleras av elitens förakt mot de "odugliga" i samhället. Vi har inte lärt oss något av historien trots att vi gärna tror eller inbillar oss det. Folk är lika ruttna och lättmanipulerade nu som de var då. En tragisk sanning.
    Nja jag svarade på det här.

"Den som mår bra föraktar man och ser ner på"
    Så skrev du.

Och jag skrev att jag tror det är precis tvärtom. 
    I övrigt håller jag med om mycket av det du skriver.
  • Anonym (j)
    Anonym (Still standing) skrev 2015-04-24 08:45:15 följande:
    Vadå för hemsk människosyn?

Jag tror absolut att många idag vill bli sjukskrivna från själva livet (för att använda Nisse Simonsons ord). Pojkvännen gör slut, man är mitt i en flytt. . . Plötsligt går det inte länge att gå till jobbet. Jag menar inte att så många fuskar medvetet (det tror jag inte). När jag skrev om lathet menar jag snarare att många inte ser livets nedgångar som en del av livet som måste hanteras, utan som en cancersvulst som bara inte går att arbeta om man har.

Rätten till sjukskrivning överanvänds i Sverige, och får jag gissa att det främst är bland de yngre (fast det vet jag inte). Det blir en ond spiral för samhället när man ser den ena efter den andra som är hemma och det blir lätt att man känner att man själv borde ha samma rätt! "Jag är inte heller riktigt lycklig". . .
    Den du just gav uttryck för, den människosynen.
    Där man förringar andras upplevelser och tror sig ha tolkningsföreträde framför dom som det faktiskt handlar om.
    Du vet, det gränsar till hybris att ha så hög självuppskattning.

Jag har lagt märke till att du inte belägger några av dina påståenden.
    Inte svarar på frågor som är lite jobbiga.
    Det är bara tomma påståenden från din sida, därmed inget värt.
    Du argumenterar på ett oseriöst sätt och framstår bara som någon som vill spy galla över människor som redan har det jobbigt.
  • Anonym (j)
    Anonym (Jenny) skrev 2015-04-24 09:27:03 följande:
    Jag som själv varit utsatt för mobbning, depressioner osv pga mitt jobb(23 år gammal kan tilläggas), håller ändå med alliansen att det ska löna sig att jobba.
    Varför ska någon som går hemma få samma peng som någon som arbetar? Det går inte ihop. Tillslut lär alla sluta arbeta och börja gå på bidrag och vad har vi då för samhälle? 

Jag tror knappast att det har något med politiken att göra, isåfall snarare oss vanliga knegare. Det är vi själva som bygger upp bilder på hur vi ska vara perfekta. Perfekta betyg,  perfekta arbetet, perfekta kompisar, perfekta kroppar, perfekta kläder, senaste tekniken, snyggaste inredningen, perfekta föräldern som ska hinna med ALLT!
    Sen ser vi ner och klagar på dem som inte lyckas. DET tror jag är anledningen till att många inte pallar trycket. Inte att alliansen tycker det ska löna sig att arbeta.
    Klart det ska löna sig att arbeta, det är nog inte många som inte skulle hålla med om det.
    Men det alliansen gjorde var att öka klyftorna orimligt mycket, och samtidigt montera ner välfärden, vilket lämnade människor utan skydd, och då blir människor rädda och rädda människor skyddar det lilla dom har, dom blir mer misstänksamma och mindre empatiska, för man har nog med sitt eget.
    Och man längtar tillbaka till den tid då man kände sig trygg.
    Det är ingen slump att mörka högerkrafter och främlingsfientlighet och rasism sprider sig som en löpeld nu.
    Det är inte bara alliansens fel förstås, men dom har definitivt en del i det. 
  • Anonym (j)
    Tow2Mater skrev 2015-04-28 01:43:55 följande:
    Men hur är det kränkande? Jag skriver en rapport varje fredag över vad jag gjort och åstadkommit under veckan på jobbet, och den skickas till mina chefer. Ska jag nu börja se det som kränkande?
    Litar dom inte på dig på ditt jobb, alltså?
  • Anonym (j)
    Anonym (Still standing) skrev 2015-05-03 07:56:50 följande:
    Minimala motgångar. . . . Det säger bara den som inte vet. . . 
    Du, det är rätt uppenbart.
    Dom flesta människor som genomgått kriser lär av dom, dom blir lite ödmjukare och får en större förståelse för att allt inte är svartvitt och att man inte kan använda sig själv som mall.
    Varför tror du att du inte lärde dig det?
  • Anonym (j)
    Anonym (Still standing) skrev 2015-05-02 11:27:04 följande:
    Jag stävar inte efter att vara duktig, utan att vara tillfreds. Jag är inte alls duktig. Har stökigt hem, ligger efter med en del och blir sen med bibblaböcker, men jag stävar efter harmoni. Det är det som är grejen. Inte duktig - utan lycklig!
    Good for you.
    Men sorgligt att du inte kan unna andra också att få vara lyckliga och harmoniska. 
    Det gör att jag har lite svårt att tro på det du säger. 
  • Anonym (j)
    Anonym (Jenny) skrev 2015-05-02 16:44:52 följande:
    Jag har ju turen att kunna välja mina pojkvänner själv, så man kan ju tänka efter före ;) jag har en fantastisk kille som aldrig skulle röra mig, och skulle någon prova så lär dem få träffa min far. Ingen vill träffa honom i ett sådant sammanhang :)
    Så talar oerfarenhet du vet inte alls vad som kan komma att hända.
    Men tro gärna det bästa om folk det ska man alltid göra.
    Det gjorde även dom kvinnor som senare blev ihjälslagna. 
    Låt oss hoppas att inte det händer dig för då lär inte ens lilla pappsen kunna vara till nån hjälp. 
Svar på tråden Men varför är alla så sjuka helt plötsligt?!?!