• Anonym (j)

Men varför är alla så sjuka helt plötsligt?!?!

Anonym (Jenny) skrev 2015-05-02 22:48:20 följande:
    Att du ens jämför med de situationerna är patetiskt, de är fruktansvärda katastrofer.

Varken jag eller TS anser att man inte får må dåligt, men varför hålla på och överdriva det hela tiden? Vi blir bara mer och mer "snuttegulliga", tänker bara på alla barn som curlas och det är världens undergång om de ramlat och skrapat knäet. Nej, upp och hoppa! Tänk hur många av dem som kommer sjukskrivas så fort det blir lite jobbigt i livet?!

Och ja, jag fattar att en cancersjuk eller djupt deprimerad inte fungerar optimalt och kan jobba. Jag är inte dum i huvudet.
    Ändå anklagar du dom i samma inlägg för att bli curlade.
    Nej jag tror inte alls du fattar. 

Men döma det har du inget emot att göra, känns det bra att sitta på dom höga hästarna?
    Du vet även du kan komma att trilla av, även du kan och kommer drabbas av sorg, tragedier och sjukdom.
    Jag hoppas att du möts av större empati än du själv visar då. 
  • Anonym (j)
    Anonym (Still standing) skrev 2015-05-03 08:11:25 följande:
    Jag har full förståelse för att folk som mår tillräckligt dåligt måste få vård och vara hemma. Det jag inte förstår är varför det ökar så himla kraftigt om det inte är en attitydfråga hos svenska folket. Det är ju 50% TILL på bara de senaste två åren (som det står i artikeln). 

Har antalet riktiga trauman ökat så fruktansvärt kraftigt, främst för kvinnor, eller måste vi jobba på vår attityd? Då menar jag attityd till livet, till sjukskrivning, till "lycka" och allt sammantaget.

Det är väldigt lätt att komma med den typen av argument som du gör. "Du förstår inte för du har aldrig haft det svårt", men det är inte sant. Alla har det svårt ibland, men vissa tar sig ur det lättare än andra. Vad beror det på?
    Det kan det säkert ligga något i, men du vet inte vem som har det jobbigt och vem som har en taskig attityd, och i den här tråden dömer du alla som har ett dåligt mående som lata, söndercurlade, överkänsliga som bara ska rycka upp sig.
    Alla, från dom som har upplevt fruktanskvärda tragedier, förlorat hela sina familjer, till dom som mår lite taskigt för att grannen har en tjusigare bil. 
    Faktum är att innan du kan döma någon måste du ha hela den personens historia och nutid.
    Den som bryter ihop över grannens nya bil kanske använder det som en projicering för en mycket, mycket djupare sorg. 
    Det vet inte du, och ändå spär du på det dåliga måendet med din dömande attityd.
    Och det stinker. 

Ja alla har det svårt ibland men även i helvetet finns det grader.
    Jag förringar ingens upplevelse, men jag ser på hur man reagerar och lär eller inte lär av sina svårigheter, som sagt dom flesta utvecklas faktiskt av kriser.
    Så vad gick fel för dig?

Att en del klarar sig lättare kan bero på en mängd olika orsaker, ett axplock kan vara att man har fått en bättre grundstart i livet det som händer dom första två åren präglar oss hårt resten av livet.
    Har det gått bra då så har man ett grundskydd som gör en stark.
    Men kan ha ett bra nätverk omkring sig som sluter upp när kriser händer.
    Det kanske inte var en kris av samma magnitud som den som inte fixar det råkade ut för.
    Och sen finns det många, många fler orsaker som ofta samverkar.
    Men en sak ska man ha jävligt klart för sig och det är att man är inte en bättre människa och man har inte kämpat mer för att man hade turen att klara sig igenom.
    Du är inte bättre än den som ligger inlagd på psyk för att hen inte orkar mer.
    Du har bara större tur.
    Visa lite respekt och ödmjukhet inför det. 
  • Anonym (j)
    Anonym (Still standing) skrev 2015-05-03 08:39:20 följande:
    Jag har aldrig nämnt ordet "curlade". Inte heller det andra du skriver. Du blandar nog ihop inläggen lite. Jag har talat om attityder i första hand. Det blir lättare att argumentera om du håller isär personerna i tråden, jag vet att det är svårt.
    Du behöver inte säga det 
    Dina inlägg utstrålar det iallafall. 
    Vill du nu bemöta resten av det jag skrev?
  • Anonym (j)
    Anonym (???) skrev 2015-05-03 20:18:42 följande:

Jag tror absolut att vi har en attitydförändring i samhället. Jobb är inget man är tacksam över idag. Många tycker att det är en rättighet, och att någon annan ska fixa det dessutom. Dessutom vill man att det ska vara roligt, intressant, givande, utvecklande osv. Att man bidrar till samhället kommer långt ner på listan, likaså stoltheten över att ha ett jobb över huvud taget...

Utöver alla dessa krav på ett jobb så vill ändå de flesta förverkliga sig utanför jobbet på alla sätt och vis. Detta leder både till stress, 'måsten' och prestationsångest, och gör sen att jobbet hamnar långt ner på prioriteringslistan när det blir för mycket och något måste stå tillbaka. På gott och ont...

Jag vet inte om jag köper det med tanke på vilken konkurrens det är om jobben idag och dom klasskillnader som är mellan dom som har ett jobb och dom som inte har. 
    Många accepterar ju idag arbetsvillkor som aldrig hade fått gå igenom för säg 50 år sen. 
  • Anonym (j)
    Anonym (Still standing) skrev 2015-05-04 20:04:23 följande:
    Visst, men det är ju inte de som klarar sig som tråden handlar om, utan de som går hemma kanske år efter år trots att de kunnat jobba med lite mer go.. . 
    Fast återigen då du vet ju inte vilka dom är.
    Du drar förhastade slutsatser om människor utan att ha kunskap om dom och så dömer du dom på dina egna slutsatser.
    Inte på vad som faktiskt är sant, för det kan inte du veta.
  • Anonym (j)
    Anonym (Still standing) skrev 2015-05-04 20:10:33 följande:
    Jo, och så de som absolut ska vara hemma för att pojkvännen gjort slut, för att de inte är aslyckliga eller för att det regnar. . . 
    Ditt förakt är osmakligt och säger mer om dig än om dom.
    Som sagt du vet inte, du vet inte vad som ligger bakom en människas oförmåga. 
    Att du tror dig kunna göra bedömningar om andra bättre än vad dom själva kan eller vad deras läkare som sjukskrivit dom kan är inget annat än ren hybris.
    Du dumförklarar ju även läkaren och anser dig veta bättre än vad hen gör.
    Sanslöst. 
  • Anonym (j)
    Anonym (Still standing) skrev 2015-05-04 20:14:40 följande:
    Det är inte fantasier och det finns också mycket skrivet om det här problemet. Svenskarna har blivit alltför sköra och det fungerar inte för landet i stort.
    Jo, det är fantasier som du hittar på. 
    Av nån anledning vill du döma andra människor.
    Varför har du ett sånt behov av det?
  • Anonym (j)
    Anonym (Still standing) skrev 2015-05-04 21:15:03 följande:
    För du kan så klart bevisa på ett kick att alla som är hemma verkligen inte kan jobba?!
    Kan du bevisa att alla som går hemma kan jobba?
    Nä dåså. 
  • Anonym (j)
    Anonym (Still standing) skrev 2015-05-04 21:16:34 följande:
    (eller skulle ha fortsatt jobba om de bott i ett land utan vår generösa sjukpenning). . . 
    I dom länderna går sjuka människor under om ingen runtomkring dom i deras nätverk hjälper dom.
    Vill du ha det så att människor ska vara beroende av andra enskildas godhet för att överleva?
  • Anonym (j)
    Anonym (Still standing) skrev 2015-05-05 07:22:53 följande:
    Jag har redan skrivit att de flesta läkare mycket väl vet att sjukskrivning inte hjälper, men att de inte har mycket annat att ta till. Resurserna är knappa och många skriker efter hjälp. Då blir det sjukskrivning och piller istället för insatser som hade varit mer effektiva, både för individen och samhället.
    Fast återigen då det vet du inte heller.
    Det är bara dina spekulationer och även om det skulle vara så som du skriver så är det ju ändå läkarens bedömning att sjukskrivning är det bästa alternativet under rådande omständigheter.
    Vem är då du att ifrågasätta hens kompetens?
  • Anonym (j)
    Anonym (Still standing) skrev 2015-05-05 07:24:06 följande:
    Där är du igen med att vrida till det jag skriver. . . Jag har aldrig sagt något om "alla", men du vill få det till att jag har det. . . 
    Du har inte heller begränsat du talar om människor som en homogen grupp och på ett sätt som inte selekterar.
    Du drar alla över en kam. 
    Därför hävdar jag att du skriver om alla, precis som du gör när du extrapolerar det du skriver till Asta.
    Jag speglar dig. 
  • Anonym (j)
    Anonym (Still standing) skrev 2015-05-05 07:41:26 följande:
    Eller hur? Du måste lära dig skilja på fakta och åsikter. . . 

Jag har fakta på hur sjukskrivningarna för psykisk ohälsa ökar och jag har åsikter om det. Jag vet vad som är vad, gör du?
    Goddag yxskaft. 
    Hur relaterar det där till det jag skrev?

Du får gärna presentera det du tror är fakta 
    Men sen gäller det också att dra rätt slutsatser av faktan, där har du stor förbättringspotential. 
  • Anonym (j)
    Anonym (Still standing) skrev 2015-05-05 09:36:56 följande:

Det var ju ett givande inlägg i debatten. Är det det bästa du kan lägger jag ner diskussionen med dig här, det är inte givande med den typen av kommentarer och det ger mig inget att fortsätta samtalet. Öka på din förmåga att föra en vettig dialog och återkom sedan.
    Jag förstår, det brukar låta så när argumenten tryter. 
  • Anonym (j)
    Anonym (Still standing) skrev 2015-05-05 09:39:33 följande:

Mjo, delvis. Men det förklarar inte varför alla överhuvudtaget springer till läkare och vill vara sjukskrivna hela tiden.
    Snacka om extrapolering.
    ALLA springer till läkare, dåså, det innefattar även dig.
    Så varför gör du det?
    Sen skriver du att du inte dömer, jotack, vi kan läsa det du. 
  • Anonym (j)
    Anonym (Still standing) skrev 2015-05-05 18:28:27 följande:
    Mina argument?!?! Haha. . . 

Vem var det som började dra till med "goddag yxskaft" etc. . . för att argumenten tröt?
    Nej 
    För att ditt inlägg saknade relevans till det jag skrev. 
  • Anonym (j)
    Anonym (Still standing) skrev 2015-05-05 18:56:53 följande:
    Du kanske inte kunde se det, men det är okej. Alla kan inte vara högutbildade akademiker. . . 
    "och min pappa är polis"

är det den nivån du lärde dig hålla under din utbildning.
    Kan du försöka höja nivån några snäpp över skolgårdsbjäbbande vore det fint.
  • Anonym (j)
    Anonym (Still standing) skrev 2015-05-05 21:14:50 följande:
    Då kan ju du läsa "varför mår vi så dåligt när vi har det så bra"

Vet fortfarande inte rikigt vad det är du har emot mig. . . det jag ogillar mest med dig är att du argumenterar så dåligt och att du inte läser inlägg innan du svarar på dem. . .
    Stopp ett tag nu.
    Jag känner inte dig, du kanske är världens gulligaste människa irl.
    Så jag kan inte säga att jag ogillar dig, men i den här tråden upplever jag att du sätter dig på höga hästar och visar obefintlig förståelse och ödmjukhet inför sjuka människor.
    Istället för att vara tacksam för att det inte drabbat dig, så är du nedlåtande och dömande på ett raljant sätt istället för att lyssna på vad dom som gått och går igenom det faktiskt skriver.
    Sen att du brasklappar med att det minsann inte gäller alla sjukskrivna, spelar liksom ingen roll, det gör inte saken bättre,, för du är inte trovärdig i det.
    Du gör illa människor med den här tråden och jag ogillar när man gör illa andra människor.
    Och jag vet att det är otidsenligt, men jag kommer alltid stå på den svagas sida.
    Svar nog?
Svar på tråden Men varför är alla så sjuka helt plötsligt?!?!