Inlägg från: Anonym (Still standing) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Still standing)

Men varför är alla så sjuka helt plötsligt?!?!

Så mycket snyfthstorier i tråden. . . klart att det bara var att vänta i världens sjukaste land. . . 

Klart man kan tänka sig frisk, likväl som att man kan grubbla sig sjuk. Det bara är så och ofrmåan att se det är just ett av problemen. . .

Anonym (latmask) skrev 2015-04-23 21:36:15 följande:
    Är det bara psykiska sjukdomar som man kan tänka sig frisk från eller gäller det även somatiska sjukdomar? 
    Självklart gäller det även en viss smärtproblematik etc, det är allmänt känt.
    Ragazza skrev 2015-04-23 21:52:46 följande:

Hade man kunnat sjukskriva sig förr för psykisk ohälsa hade man nog gjort det. Eller för vilken sjukdom som helst.

Kunde man inte det för två år sedan, eller vad menar du?!?!
    Svartsmurfan skrev 2015-04-24 08:33:10 följande:

Vilken hemsk Människosyn , man blir rädd .

vi ser oftast inte dessa som vandrar omkring på nättera hemma i sina hem .

De som får jobba hårt för att ta sig ut .

Inte berättar de öppet för alla hur ont eller vilken ångerst de har .

Fuskare finns alltid men att lyckas vara sjukskriven kräver sin man i dag FK godkänner inte vad som , det finns ett tak och det är inte bara att hitta på och få ett läkarintyg som det var på 70 och 80 talet

Vadå för hemsk människosyn?

Jag tror absolut att många idag vill bli sjukskrivna från själva livet (för att använda Nisse Simonsons ord). Pojkvännen gör slut, man är mitt i en flytt. . . Plötsligt går det inte länge att gå till jobbet. Jag menar inte att så många fuskar medvetet (det tror jag inte). När jag skrev om lathet menar jag snarare att många inte ser livets nedgångar som en del av livet som måste hanteras, utan som en cancersvulst som bara inte går att arbeta om man har.

Rätten till sjukskrivning överanvänds i Sverige, och får jag gissa att det främst är bland de yngre (fast det vet jag inte). Det blir en ond spiral för samhället när man ser den ena efter den andra som är hemma och det blir lätt att man känner att man själv borde ha samma rätt! "Jag är inte heller riktigt lycklig". . .
    Bebelle skrev 2015-04-25 06:22:07 följande:

Men varför får alla cancer helt plötsligt?! Skärp er nu och ryck upp er och sluta få cancer. För 30-40 år sedan var det inte alls lika många som fick cancer. Skärp er era lata j-vlar! Obs ironi.

Fast det beror ju främst på att vi lever längre och sedan att fler fall upptäcks tidigt. Det har ingenting med statistiken för psykisk ohälsa att göra, så ditt inlägg faller. . . 
    Tow2Mater skrev 2015-04-28 21:13:07 följande:
    Så vad anser du skulle gora att du kunde komma tillbaka till arbetsmarknaden, och hur anser du det vara begränsat av regelverken idag? (Lite nyfiken; vi kan kanske hjälpa dig se andra vägar...)
    Klart hon / han inte kan förklara, det kan de aldrig. . . 
    Anonym (Malva) skrev 2015-04-30 16:33:19 följande:
    Undrar hur du skulle klara av och hur du skulle hantera en livskris. Rycker du på axlarna TS ?
    Jag klarar livskriser bra, tackar som frågar. Livet går upp och ner, så är det.
    Anonym (latmask) skrev 2015-05-01 16:59:10 följande:
    Vad är en livskris enligt dig? 
    För ca fem år sedan förlorade jag allt jag ägde  en lägenhetsbrand

För ca sex år sedan blev jag våldtagen (men jag vet inte om det gills för jag blev slagen så hårt i huvudet att jag inte minns något i alla fall).

Sådana saker. . . 
    Anonym (latmask) skrev 2015-05-01 23:48:25 följande:
    Och då ryckte du bara på axlarna och tänkte ja ja, det är ju sånt som händer. Nu ska vi inte vara ledsna?
    Ryckte och ryckte, men jag gick inte sjukskriven för en massa depression, PTSD eller annat som folk drar på sig vid minsta lilla.
    Anonym (latmasken) skrev 2015-05-02 10:52:17 följande:

Det är det som är att ta sig i kragen . Så gjorde jag med tills kragen inte höll längre och då ramlade jag ihop som en våt fläck . 
    Har alltid varigt en duktig Flicka men en dag höll det ej och då hjälpte inte att jag visste ju  man skulle göra, gick inte att styra .

Jag stävar inte efter att vara duktig, utan att vara tillfreds. Jag är inte alls duktig. Har stökigt hem, ligger efter med en del och blir sen med bibblaböcker, men jag stävar efter harmoni. Det är det som är grejen. Inte duktig - utan lycklig!
Svar på tråden Men varför är alla så sjuka helt plötsligt?!?!