Anonym (Jenny) skrev 2015-05-02 22:48:20 följande:
Att du ens jämför med de situationerna är patetiskt, de är fruktansvärda katastrofer.
Varken jag eller TS anser att man inte får må dåligt, men varför hålla på och överdriva det hela tiden? Vi blir bara mer och mer "snuttegulliga", tänker bara på alla barn som curlas och det är världens undergång om de ramlat och skrapat knäet. Nej, upp och hoppa! Tänk hur många av dem som kommer sjukskrivas så fort det blir lite jobbigt i livet?!
Och ja, jag fattar att en cancersjuk eller djupt deprimerad inte fungerar optimalt och kan jobba. Jag är inte dum i huvudet.
Hur vet du att folk övevrdriver? Om det är något som är patetiskt så är det väl människor som flåshurtigt säger åt andra som mår dåligt att de ska "rycka upp sig". Vad gäller cancer och depressioner börjar jag bli allt mer övertygad om- eller ska vi säga att jag börjat undra- om det inte är så att finns kopplingar mellan just dessa diagnoser. Man forskar numera aktivt på stress, men det är försås svårt att forska på detta. Ska man använda djur i forskningen, kan man förvisso undersöka cancer, men det är så gott som omöjligt att forska på den andra biten. Man kan studera stresshormoner förstås, men att återskapa samma situationer som vid olika former av psykiskt våld är svårt.
Hundratusentals människor i Sverige utsätts varje år för s.k stalking och vi har definitivt problem med psykisk ohälsa i detta land. Vi har också under flera decennier försökt bota nästan allt med KBT och/eller psykofarmaka. Men löser det verkligen problemen att antinen låtsas som de inte finns, eller ta tabletter?
Jag är bekymrad- för min personliga del handlar det mest om jobb f.n. Men vi påverkas ju faktiskt av andras "illamående" också. Kommer ihåg det som hände i Gamla stan i maj 2003, när en bilist mejade ner folk på Västerlånggatan. Vi kom dit precis efteråt . Nu var det ju dags igen förresten, men på Medborgarplatsen med en polis bakom ratten. Och piloten som kraschade planet i Alperna...listan kan göras lång.
Ledsen, men jag inte ignorera detta.