• Anonym (Still standing)

Men varför är alla så sjuka helt plötsligt?!?!

Varför går alla människor hemma för depression, ångest och allmän ohälsa helt plötsligt? Vad är det som händer med svenska folket?

Varför har sjukskrivning blivit ett sätt att hantera livet istället för att ta tag i det som är jobbigt och ta ansvar för sin hälsa?

http://www.netdoktor.se/psykiatri/nyheter/Dramatisk-okning-av-antalet-sjukskrivna-med-psykisk-ohalsa/

Jag vill inte verka nedlåtande, men samtidigt kan jag erkänna att det är svårt att se vad, annat än ren lathet, som ligger bakom siffrorna. Upplys mig gärna. . .

• Svar på tråden Men varför är alla så sjuka helt plötsligt?!?!
  • asta66
    Anonym (Still standing) skrev 2015-05-04 19:57:49 följande:
    Jag rackar inte ner på någon som är sjuk eller "knäckt", utan jag säger bara att vi har en alarmerande attitydförändring i fråga om sjukskrivningar. Självklart måste vissa vara hemma, men långt ifrån alla som är det.
    Jag menar att de sjukaste inte är de som är bäst på att föra sin talan. För att de inte orkar osv. Vi är många som klarat oss trots sjukdomar. Har själv en kronisk sjukdom. Men jag hade turen av en bra läkare som hittade och löste problemet i tid. Hade jag gått längre då hade det varit en annan sits.
    asta66 skrev 2015-05-04 20:02:10 följande:
    Jag menar att de sjukaste inte är de som är bäst på att föra sin talan. För att de inte orkar osv. Vi är många som klarat oss trots sjukdomar. Har själv en kronisk sjukdom. Men jag hade turen av en bra läkare som hittade och löste problemet i tid. Hade jag gått längre då hade det varit en annan sits.
    Visst, men det är ju inte de som klarar sig som tråden handlar om, utan de som går hemma kanske år efter år trots att de kunnat jobba med lite mer go.. . 
  • asta66
    Anonym (Still standing) skrev 2015-05-04 20:04:23 följande:
    Visst, men det är ju inte de som klarar sig som tråden handlar om, utan de som går hemma kanske år efter år trots att de kunnat jobba med lite mer go.. . 
    De kanske haft orken ifall de fått hjälp och stöd i tid. Vi vet ju inte deras historia. Det finns ju även de som kämpat utav bara den alldeles för länge på usla arbetsplatser. Istället för att sagt ifrån eller bett om hjälp.
    asta66 skrev 2015-05-04 20:08:03 följande:
    De kanske haft orken ifall de fått hjälp och stöd i tid. Vi vet ju inte deras historia. Det finns ju även de som kämpat utav bara den alldeles för länge på usla arbetsplatser. Istället för att sagt ifrån eller bett om hjälp.
    Jo, och så de som absolut ska vara hemma för att pojkvännen gjort slut, för att de inte är aslyckliga eller för att det regnar. . . 
  • asta66
    Anonym (Still standing) skrev 2015-05-04 20:10:33 följande:
    Jo, och så de som absolut ska vara hemma för att pojkvännen gjort slut, för att de inte är aslyckliga eller för att det regnar. . . 
    Kom igen. Du verkar tro på dina egna fantasier.
    asta66 skrev 2015-05-04 20:12:02 följande:
    Kom igen. Du verkar tro på dina egna fantasier.
    Det är inte fantasier och det finns också mycket skrivet om det här problemet. Svenskarna har blivit alltför sköra och det fungerar inte för landet i stort.
  • Anonym (latmask)
    Anonym (Still standing) skrev 2015-05-04 20:10:33 följande:
    Och det där tror du på själv? Det visar med all tydlighet att du har noll koll. 
    Anonym (latmask) skrev 2015-05-04 20:59:10 följande:
    Och det där tror du på själv? Det visar med all tydlighet att du har noll koll. 
    För du kan så klart bevisa på ett kick att alla som är hemma verkligen inte kan jobba?!
    Anonym (Still standing) skrev 2015-05-04 21:15:03 följande:
    För du kan så klart bevisa på ett kick att alla som är hemma verkligen inte kan jobba?!
    (eller skulle ha fortsatt jobba om de bott i ett land utan vår generösa sjukpenning). . . 
  • Anonym (latmask)
    Anonym (Still standing) skrev 2015-05-04 21:15:03 följande:

Självklart finns det folk som skulle kunna jobba, men med tex anpassad arbetstid, längre krav osv. Vem vill anställa dem? 

Som jag tex. Nu efter sex månaders sjukskrivning har jag fått en medicin som fungerar. Efter sex månader hemma vill jag ut och jobba. Eller jag ville inte bli sjukskriven alls egentlige, men kom till det läget att jag inte hade nått val.

Jag tror jag skulle mår bra av att jobba 25% till en början.Känna efter hur kroppen pallar det kravet. Slippa vara isolerad utan sammanhang, Träffa andra människor. Men det finns inga 25% tjänster till stressknäsliga uskor

Svar på tråden Men varför är alla så sjuka helt plötsligt?!?!