• Anonym (Still standing)

Men varför är alla så sjuka helt plötsligt?!?!

Varför går alla människor hemma för depression, ångest och allmän ohälsa helt plötsligt? Vad är det som händer med svenska folket?

Varför har sjukskrivning blivit ett sätt att hantera livet istället för att ta tag i det som är jobbigt och ta ansvar för sin hälsa?

http://www.netdoktor.se/psykiatri/nyheter/Dramatisk-okning-av-antalet-sjukskrivna-med-psykisk-ohalsa/

Jag vill inte verka nedlåtande, men samtidigt kan jag erkänna att det är svårt att se vad, annat än ren lathet, som ligger bakom siffrorna. Upplys mig gärna. . .

• Svar på tråden Men varför är alla så sjuka helt plötsligt?!?!
  • asta66
    Anonym (Berta) skrev 2015-04-23 21:19:56 följande:
    Problemet är att arbetsledaren ringer från anonymt nummer och svarar inte jag på hemnumret eller mobilen ringer dom till makens mobil!
    Dom har tom en gång ringt på dotterns telefonnummer men då blev jag fly förbannad eftersom dom får inte till dottern och arbetsgivaren visste att vi inte var hemma eftersom jag tagit semester både innan och efter helgen.
    Då får maken svara och dra en vit lögn. Absolut inte säga att du är i närheten. Min mamma är sjuksköterska och jag hade lärt mig den läxan när jag var 10 år. Och då ringer de till nästa. Din telefon är din och till för dig och dina behov. Inte arbetsgivarens sökare. Vill de att du ska vara tillgänglig så får de ge dig en sökare OCH jourersättning.
  • Anonym (latmask)
    asta66 skrev 2015-04-23 21:26:15 följande:
    Då får maken svara och dra en vit lögn. Absolut inte säga att du är i närheten. Min mamma är sjuksköterska och jag hade lärt mig den läxan när jag var 10 år. Och då ringer de till nästa. Din telefon är din och till för dig och dina behov. Inte arbetsgivarens sökare. Vill de att du ska vara tillgänglig så får de ge dig en sökare OCH jourersättning.
    Funkar kanske om man är fastanställd. Går man  på timmar så ska man ställa upp och gör man inte det så är man snart utan jobb. 

Så mycket snyfthstorier i tråden. . . klart att det bara var att vänta i världens sjukaste land. . . 

Klart man kan tänka sig frisk, likväl som att man kan grubbla sig sjuk. Det bara är så och ofrmåan att se det är just ett av problemen. . .

Så mycket snyfthstorier i tråden. . . klart att det bara var att vänta i världens sjukaste land. . . 

Klart man kan tänka sig frisk, likväl som att man kan grubbla sig sjuk. Det bara är så och ofrmåan att se det är just ett av problemen. . .

• asta66
    Anonym (latmask) skrev 2015-04-23 21:32:34 följande:
    Funkar kanske om man är fastanställd. Går man  på timmar så ska man ställa upp och gör man inte det så är man snart utan jobb. 
    Då är det den gyllne medelvägen som gäller att inte alltid svara. Att ibland bestämma sig för att en dag så är man ledig.
  • Anonym (Berta)
    asta66 skrev 2015-04-23 21:26:15 följande:
    Jodå, nu mer kan både maken och barnen dra vita lögner när det är arbetsledare jourtid som ringer.
  • Anonym (latmask)
    Anonym (Still standing) skrev 2015-04-23 21:32:55 följande:

Är det bara psykiska sjukdomar som man kan tänka sig frisk från eller gäller det även somatiska sjukdomar? 
    Anonym (latmask) skrev 2015-04-23 21:36:15 följande:
    Är det bara psykiska sjukdomar som man kan tänka sig frisk från eller gäller det även somatiska sjukdomar? 
    Självklart gäller det även en viss smärtproblematik etc, det är allmänt känt.
  • asta66
    Anonym (Still standing) skrev 2015-04-23 21:42:35 följande:
    Självklart gäller det även en viss smärtproblematik etc, det är allmänt känt.
    du menar en allmän vedertagen fördom!
  • Anonym (latmask)
    asta66 skrev 2015-04-23 21:34:28 följande:
    Då är det den gyllne medelvägen som gäller att inte alltid svara. Att ibland bestämma sig för att en dag så är man ledig.

Inte så lätt. Jag strök tillgängligheten men de ringde ändå. Och då visste jag att om jag inte ställer upp så kommer de behöva jobba underbemannade och de är brukarna som far illa. 

Som tack för att jag ställde upp så mycket att jag brände ut mig så blev jag uppsagd, de kunde inte ha timvikarier som var sjuka. Vad jag ska göra när jag blir "frisk" vet jag inte. Jag kommer inte klara stressen som timvikarie och att få en fast tjänst som uska är ganska kört. Vad jobbar man med om man är en stresskänslig undersköterska?

Svar på tråden Men varför är alla så sjuka helt plötsligt?!?!