• ölburk­2
    Äldre 27 Apr 12:49
    6197 visningar
    38 svar
    -1
    38
    6197

    Kommer Ryssland att anfalla Sverige?

    Inte en chans jag/vi skulle delta i nåt krig, vill makthavarna kriga får dom göra det själva. Så givetvis skulle jag, min familj å våra vänner dra iväg till nån fredlig plats på Jorden å fortsätta njuta av livets goda.
    Ser ingen vits med att kasta bort mitt liv eller förstöra någon annans, i ett maktspel som endast går ut på att galna makthavare vill  tillförskansa sig makt å inflytande över andra länder.
    Å detta genom att offra sina medborgare för sin egen sak...

    Är inte ett dugg rädd för ryssen, kinesen eller va fan det nu kan vara som NATO/USA ser som ett hot, är långt mer orolig för vad NATO å dess anhängare kan tvinga fram i Europa.
    Väst har ju minst 3 ggr tidigare anfallit ryssarna, så det troliga är väl att dom försöker även en 4:e gång.


    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk­2
    Äldre 28 Apr 14:18
    #14
    Mentat skrev 2015-04-27 18:34:57 följande:
    Jag vet inte riktigt vilka tre gånger du syftar på, Napoleon är väl en antar jag, men Ryssland har anfallit västerut också. Det gjorde man i både första världskriget (slaget vid Gumbinnen 17 aug -14) och i det andra (invasionen av östra Polen och anfallet på Finland)

    På senare år har man fört anfallskrig mot Georgien och Ukraina. Nog kan ryssarna anfalla de också.
    Sverige, Frankrike å Tyskland, men visst, ryssarna kan de med, dock har dom aldrig haft några större intentioner att helt ta över i Väst, som Väst haft att ta över Ryssland. Det räcker för dom att ha gränsande lydstater, som en slags buffert mot det egna landet.

    Det är det som vi nu ser håller på att ändras, nåt som aldrig ryssen kommer att tillåta, därför är det inte många militära experter som längre tror på en fredlig utvecklig mellan Ryssland å NATO.

    En av öppningsreplikerna i dagens öppna utfrågning i Riksdagen om Sveriges försvar var " Vladimir Putin förbereder sitt folk för krig, varmt eller kallt".
    Det säger väl allt om var Sverige står, å vad som våra makthavare förväntar sig.
    Att NATO även dom förbereder sig för ett krig mot Ryssland, kan knappast gått nån förbi.
    Hela nätet är ju nerlustat med tyckare i Väst, som pekar ut ryssarna som det stora hotet mot Väst, detsamma sker f.ö i Ryssland vad gäller Väst, å då speciellt USA.
    Som vanligt är det svårt att få en korrekt bild av vad som eg sker, då propagandan inte är avsedd att vara en sanning.

    Ett bra ex på det, var ett reportage som BBC News nyligen gjorde i Ukraina.
    Dom befann sig i de ösliga delarna av landet bland ukrainska soldater, mitt under pågående strider å artilleribeskjutning från de pro ryska rebellerna .
    De ukrainska soldaterna frågade BBC:s reporter varför man i västmedia påstod att det ingåtts en vapenvila, då dom aldrig "sett" nån sån.
    Här har strider pågått hela tiden, nåt som ni själva nu kan se, sa bl.a de ukrinska soldaterna... 
    Å det kan man ju undra, inte mycket som numera sägs om vad som händer i Ukraina, man skulle nästan kunna påstå att det är knäpptyst om vad som händer där, åtminstone här i Väst.

    Men rotar man runt bland media från andra delar av Världen, så är bilden annorlunda, å det gäller förstås inte bara Ukraina, utan överallt där det pågår strider.., det finns alltid minst två versioner om vad som pågår. 

    Men en sak verkar rätt klart, å det är att Ukraina med hjälp av USA förbereder en större attack mot de pro ryska rebellerna i östra Ukraina
    Ett av de säkraste tecknen på det, är de pågående övningar i gatustrid, som amerikanska fallskärmssoldater tränar ukrainsk militär i.
    Den sortens övningar föregick t.ex invasionen av IRAK.

    Så jag skulle inte bli förvånad, snarare tvärtom, om vi kan undvika ett storkrig mellan NATO å Ryssland, uppmarschen kan mycket väl komma att ske i just Ukraina.
    Hur det sen kommer att utveckla sig är förstås omöjligt att sia om, men i vilket fall som helst, lär det inte vara possitivt för någon.
    Just nu ser det långt ifrån bra ut, men vi får hoppas att båda sidor slutar upp med sina provokationer å söker en fredlig lösning, annars kommer vi inte att undgå ett storkrig, om det sen blir varmt eller kallt återstår å se.., troligast är väl att det blir både och.
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk­2
    Äldre 28 Apr 15:28
    #17
    Mentat skrev 2015-04-28 14:34:05 följande:
    Vilka de där tre gångerna väst har anfallit Ryssland föll visst bort?
    Nä, Sverige, Frankrike, å Tyskland har alla försökt sig på att kuva ryssen, alla med samma usla resultat.

    Varför har det då misslyckats, ja först å främst för att Ryssland är så enormt stort rent geografiskt.
    Inte ens idag finns det några sansade militära experter som tror det går att besegra ryssarna i längden, just p.g.a av landets geografiska storhet.
    Det går att besegra dom tillfälligt, men det blir ingen eg seger där Väst tar över., i bästa fall blir det ett nytt Mellanöstern.
    Troligen skulle inte ryssen tillåta ens en sån seger, utan som brukligt ta till den brända jordens taktik.
    I modern tappning kommer det att betyda att dom tar till kärnvapen, om dom blir tillräckligt trängda.

    Den andra anledningen till att ryssen aldrig kommer att låta sig bli besegrade av Väst, är att dom inte tänker som vi. 
    Den demokrati vi hyllar å ser som det bästa alternativet att styra ett land med, är för dom mer eller mindre otänkbart.
    Dom ogillar det lika mycket som vi i Väst hatar diktaturer å kommunism, för dom gäller ett parti å en ledare, ungefär som i Kina.
    Putin är otroligt populär i Ryssland idag, frågan är om någon tidigare rysk ledare varit lika populär hos folket., vilket betyder, att han omvänt är lika hatad hos oss här i Väst.

    Vi kan tycka vad vi vill om det, men det förändrar inget, ryssarna kommer att försvara sitt synsätt lika benhårt, som Väst försvarar sin demokrati.
    Den dag båda sidor inser inser att olikheterna inte går att förändra genom påtryckningar eller våld, utan måste få växa fram från gräsrötterna, då kan vi nå samförstånd å en varaktig fred.

    Väst vill att de forna öststatsländerna ska få möjligheter att närma sig Väst å bli en del av EU, med all rätt, å jag tror inte det skulle vara några problem, om det inte vore för NATO.
    Så länge inte ryssen känner sig hotat militärt, så kommer dom att acceptera dessa forna öststaters val, men dom kommer inte att tolerera att NATO står vid deras gräns.

    Vissa tycker det inte angår ryssarna, å att det är dessa länders fulla rätt att ansluta sig till NATO.
    Ja rent juridiskt är det förstås rätt, men vi kan ju vända på det å se vad som skulle hända då.
    Vi minns säkert vad som hände när ryssarna ville ha militära anläggningar på Kuba, det blev ett jävla liv med hot om ett kärnvapenkrig, å en blockad som fortsatt ända in i våra dagar.
    Av rädsla för nåt liknande har nu USA skyndsamt närmat sig Kuba, så vi ser lätt hur rädda båda sidor är för att få "fiendens" vapen i sin närhet, å gör allt för att så inte ska bli fallet. 
    Vi kan lätt tänka oss ett scenario där Mexico å Kanada skulle närma sig ryssarna å tillåta rysk militär å vapen på sin mark, inte en chans att USA skulle tillåta det.  
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk­2
    Äldre 28 Apr 15:39
    #18
    Rataxes skrev 2015-04-28 15:02:19 följande:
    Man får nog vänta tills hen tagit reda på vad Åsa Linderborg tycker.
    Förstör nu inte den här tråden med din propaganda.
    Vill du skriva här så låt det bli helt egna åsikter å inte framförande andras eller länka till propagandistiska utalanden, en sån tråd finns redan, som du vet.

    Jag vill gärna ha igång en disskusion om hur vi undviker en väpnad konflikt mellan NATO å Ryssland, då vi nu alltmer närmar oss en sådan.
    Tyvärr har jag dåligt med tid för att delta, åtminstone för några veckor framöver...

    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk­2
    Äldre 28 Apr 17:08
    #19

    En dokumentär alla som vill diskutera fred, frihet å demokrati bör se: http://www.svtplay.se/video/2871837/citizenfour/citizenfour-avsnitt-1

    Den ger en bra inblick i hur illa ställt det är idag här i Väst, med demokratin, mötesfriheten, tystnadsplikten, åsiktsfrihet, intigritet, m.m, att allt vi gör via dator å mobil m.m avlyssnas å lagras, å vi kan inget göra åt det.
    Så glöm att inte Storebror vet allt som finns lagrat i ett dataregister om oss, det går helt enkelt inte att dölja nåt utan att Storebror kan komma åt det.

    Att Sverige gör samma sak som England å USA är bevisat, vilket även Uppdrag Granskning har gjort ett program om. Vårt FRA har ett nära arbete med t.ex USA:s NSA, allt som FRA har tillgång till har även USA/NSA/CIA.

    Så att vi i Väst skulle vara "bättre" än t.ex ryssarna, kineserna eller andra diktaturer, är numera bara tomma ord.
    Enda skillnaden är att vi i Väst är lite mer raffinerade å inte lika brutala när det gäller att tysta obekväma personer, tidningar å organistationer som många andra länder.
    Här mördas ännu inte lika öppet som i många andra länder, men som det sägs i dokumentären, det finns ju andra som kan göra det åt makthavarna..

    Varför nämner jag då det här, jo för att jag tror att människor som Edward Snowden är vår bästa chans att kunna bevara freden.
    Att om vi avslöjar vad makthavarna håller på med så kommer folken att resa sig, oavsett om det är i Ryssland eller här i Väst.
    En jätte lavin av Visselblåsare är nog vad Världen behöver, ett globalt avslöjande av maktmissbruket som våra sk förtroendvalda ägnar sig åt bakom våra ryggar.


    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk­2
    Äldre 28 Apr 18:42
    #23
    Mentat skrev 2015-04-28 17:19:37 följande:
    OK, det var visserligen ett sidospår men jag var ändå nyfiken. Både i första och andra världskrigen var det alltså Ryssland som först anföll västerut, även om Tyskland senare attackerade Sovjet.

    Jag vet inte riktigt när Sverige skulle ha anfallit Ryssland, det var väl i så fall Gustav III:s kortvariga krig som inte var mycket mer än ett myggbett på Ryssland. Både i det stora nordiska kriget 1700-1721 och i finska kriget 1808-09 var det Ryssland som anföll Sverige (och lade beslag på stora landområden).

    Jag är inte helt obevandrad i historia, därför reagerar jag på sådana påståenden.
    Så du tycker inte Karl XII fälttåg mot ryssen ska räknas in då?
    Det räknas annars som slutet på svensk stormaktstid.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Karl_XII:s_ryska_f%C3%A4ltt%C3%A5g
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk­2
    Äldre 28 Apr 19:38
    #26
    Dr Nail skrev 2015-04-28 17:51:50 följande:
    Just det där brukar alltid variera i Ryssland. Det gäller att förstå att tillståndet i Ryssland under hela Perestrojka-tiden kan bäst beskrivas som anarki. Efter mer än ett decennium av total frihet kan man förstå folkets längtan efter trygghet, och det sista brukar komma på bekostnad av det första, speciellt när det handlar om ett så svårstyrt och enormt land.

    Så kan man förklara Putins (nuvarande) populäritet.
    Jag medger att jag förenklar å generaliserar, det gör jag för att alla ska förstå, att vi hur gärna vi än vill, kommer vi att få svårt, för att inte säga, stå inför en helt omöjlig uppgift, att övertyga ryssen om Västs förträfflighet.
    Väst har gjort den dumheten flera ggr, att envisas med att försöka övertyga folk/kulturer/länder om fördelarna med vårt sätt att leva, å i de flesta fall med ringa eller ingen framgång.

    Vi tror märkligt nog att alla vill leva som vi i Väst, med vår demokrati å frihet, men det är långt ifrån nån sanning.
    Sanningen är att de flesta länder vill skapa sig sin egen framtid, med sina värderingar å sin kultur å sitt egna sätt att styra sitt land.
    Det betyder inte att dom inte vill leva i välfärd med frihet å demokrati, bara att dom lägger in andra betydelser i dom frågorna.

    Folk i Sverige borde ha rätt lätt att förstå det, eftersom vi själva brottas med dom problemen å den rädslan just nu i Sverige.
    D.v.s många är rädda för att invandringen ska leda till att vi tvingas avstå från det svenska sättet att leva, det vi byggt upp under lång tid.
    Å det trots att risken här är obefintlig för nån större förändring, hör kommer istället förändringarna att ske ever tid, å vi kommer att anpassa oss till det, å se det som "typiskt svenskt" precis som vi gjort tidigare.
    Vi behöver inte precis skrapa värst mycket på det idag "typiskt svenska" för att se att det inte finns så mycket "typiskt svenskt" kvar, inte ens det vi kallar typiskt svenska traditioner sträcker sig ett århundrade tillbaka.  

    Att då försöka omforma hela länder som aldrig ens varit i närheten med vårt västerländska synsätt, borde för de flesta vara glasklart.
    Så är det nog åxå, jag tror faktiskt det är mest makthavare som inbillar sig att dom kan omforma hela länder över en natt.

    Så jag säger det igen, ska vi påverka, så kan vi inte göra det med våld, det blir taggarna ut direkt, å vi riskerar då att få ännu fler IS-liknande grupperingar med ännu större svårigheter att uppnå en varaktig fred.
    Förändringarna måste komma underifrån, å då som en följd av ökat välstånd, nåt vi måste försöka hjälpa till med.
    Svårigheten är jag medveten om, då långt ifrån alla länders makthavare är intresserade av sina medborgares välbefinnande, dom ser ett fattigt å kuvat folk som en garanti för fortsatt makt, å vill inte veta av nån form av demokrati eller frihet.
    Dessutom brukar det inte fungera med att eliminera de styrande heller, oftast leder det istället till rena anarkin å inbördeskrig i nån form, å en ny regim som inte är ett dugg bättre än den som eliminerats.
    Så på nåt sätt måste vi styra de åtgärder vi gör, på ett sätt som direkt påverkar ett lands invånare på ett possitivt sätt., det vi gör måste bidra till att välfärden ökar för folket, å inte hamnar hos de styrande.

    Hur, ja det vete fan, det får bli en fråga som disskuteras från fall till fall, nån patentlösning tror jag inte på.
    Men vad gäller Ryssland, så är nog den enda framkomliga vägen att bygga upp ett "handelsberoende".
    Men för att det ska fungera, så måste NATO lära sig att ryssen inte kommer att acceptera deras vapen vid sina gränser.
    Men hur det ska gå till vet jag inte, just nu verkar iaf inte se ut som en framkomlig väg.., jag ser minst av allt possitivt på utvecklingen för närmaste tiden, varken Ryssland eller NATO verkar vilja ta ett steg tillbaka.
    Eg borde NATO (USA) ha Kuba i åtanke, å se hur dom själva reagerade på ryssarnas närvaro där, där löstes ju konflikten genom att ryssarna backade, kanske dags för NATO att göra detsamma...
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk­2
    Äldre 28 Apr 19:47
    #27
    Mentat skrev 2015-04-28 19:28:13 följande:
    Nej. Om du hade bemödat dig att läsa sidorubriken på din egen länk hade du sett att det var en del av det stora nordiska kriget som alltså inleddes med att Ryssland, Polen och Danmark anföll Sverige.
    Vilket i förlängningen ledde till att Sverige skulle inta Ryssland, eftersom det var endast dom som ännu inte var besegrade.
    Känns rätt lika som samma misstag som tyskar å fransmän gjorde, att ge sig på ryssen när storhetsvansinnet sätter in.
    Även nu kan vi se ungefär samma mönster, Sovjetunionen är borta, forna österopa är borta, så nu är det dags att ge sig på ryssen igen då storhetsvansinnet tycks fått fäste hos NATO, troligen med samma usla resultat.

    Så vad gör vi för att få stopp på det, det är vad jag vill veta, helst innan det är försent. 
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk­2
    Äldre 28 Apr 19:52
    #28
    Rataxes skrev 2015-04-28 18:47:55 följande:
    Noterar att du tycker att du ska bestämma vad som skrivs i den här tråden.

    Ser fram emot din tidsbrist...
    Skriv vad du vill, men upprepa inte din vanliga propaganda för oss ännu en gång, den återfinns redan i massvis med tråder.
    Tala istället om vad vi ska göra för att förhindra att NATO å Ryssland drabbar samman, eller vad vi ska göra när det händer, vad är din lösning?
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk­2
    Äldre 29 Apr 11:03
    #31
    Mentat skrev 2015-04-28 20:15:57 följande:
    Nix, men Karl XII ville förgöra Peter den stores armé. Det behövde han göra för att försvara sitt land, Ryssland hade redan börjat bygga St Petersburg på svensk mark.

    Att inte Ryssland var givetvis inte aktuellt. Det är precis där du går vilse i dina jämförelser och det är för all del möjligt att den ryska propagandaapparaten serverar något liknande det du skriver för den ryska allmänheten men ditt tal om att väst har en lång historia av att anfalla Ryssland är helt enkelt inte sant, vilket jag har visat för den som är intresserad av att ta till sig fakta.
    Å dina förslag till fred är?
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk­2
    Äldre 29 Apr 11:17
    #32
    Rataxes skrev 2015-04-28 19:56:54 följande:
    Ditt skitprat om att slicka ryssröv är tämligen välkänt. Hade du inte ont om tid?
    Ställer samma fråga till dig. Å dina förslag till fred är?

    Jo jag har ont om tid, men ett bevarande av freden är av högsta intresse å ett viktigt ämne, du förstår, till skillnad mot dig så tycker jag krig inte är nån lösning.
    Därför får du finna dig i att jag kommenterar i mån av tid.

    Har du nån erfarenhet av vad krig, fattigdom å det elände ställer till med, har du ens varit på plats å sett det med egna ögon, har du ens sett konsekvenserna av vapen, har du ens träffat de människor som är drabbade?
    Nä tänkte väl det, du har suttit här i trygghet å aldrig sett konsekvenserna av vad ett vapen kan ställa till med, sett blod å hjärnsubstans på väggarna efter att att en människa träffats av en kula.
    Inte sett den missär miljontals fattig lever i, du bara skrävlar om saker du inte har nån som helst egen erfarenhet av.
    Ett par år i helvetet skulle göra dig gott, få uppleva vad konsekvenserna av dina åsikter ställer till med.
    Men sånna som dig brukar vara för fega att ta reda på sanningen...
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk­2
    Äldre 29 Apr 12:32
    #34
    Rataxes skrev 2015-04-29 11:29:21 följande:
    Hördu Putins rövslickare #1 -

    Jag har fortfarande släktingar i livet som var med i vinterkriget och fortsättningskriget i Finland, de säger fortfarande : Inte en millimeter land till ryssen, de skulle gjort samma sak idag som för 75 år sedan.
    Vänner som har varit med om krig i Rhodesia och med egna ögon sett vad terrorister ställer till med i Israel. Fred till varje pris är en jävla floskel skapad av lättingar som dig, du som skulle dra snabbare än en avlöning om det hettar till här. Har bara en sak att säga till dig :

    Ditt fega helvete...
    Än en gång, vad är ditt förslag till fred?
    Jag skiter fullständigt i vad du tycker om mig, vilket jag är säker på att alla andra som vill se en fortsatt fred åxå gör.
    Så låt oss nu veta vad vad vill ska göras för att freden ska bevaras, å det utan din sedvanliga propaganda å uttalade rysskräck.

    Men tack för att du erkänner din rysskräck för oss, då vet vi iaf varför du så envist önskar ett krig mot ryssen.

    Du verkar tro att alla som vill bevara freden är anhängare av ryssen, vilket är helt i linje med vad NATO vill få alla att tro, den ståndpunkten behövs ju för att kunna rättfärdiga NATO:s agerande i öst.
    Att jag inte med ett enda ord försvarat ryssen eller Putin, utan enbart beskrivit den utveckling vi kan förvänta när NATO agerar i rysk intressefär.
    men du är förblindad av hat till ryssen, så du kan inte ens längre läsa innantill.

    Att ryssen nu agerar precis som NATO/USA har gjort undviker du helt att ta i, ändå vet alla att USA alltid har sett till att bevaka sina intressen i sin närhet.
    Varenda kupp å konflikt som skett i Sydamerika har USA/CIA varit pådrivande i,
    det vet alla, det är ingen hemlighet.

    Att ryssen gör detsamma kan inte komma som nån överraskning ens för dig, å att NATO:s inblandning skulle förvärra möjligheterna till en bestående fred är heller inte nåt som kan vara en överraskning.
    Det finns många som tycker precis som jag, men den åsikten har väldigt svårt att ta sig igenom den massiva propaganda som bedrivs av NATO här i Väst.
    Den propagandan är väldigt farlig, lika farlig som den propaganda som bedrivs av Putin i Ryssland, den skapar ett hat å gör att vi nu närmar oss en större konflikt, vilket du å dina gelikar nu är med om att skapa, oavsett om dom är ryssar eller folk från Väst.

    F.ö håller jag helt med de som anser att det värsta vi kan göra, är att ansluta oss till NATO, det gäller även Finland, eller att bidra till att länder i Rysslands närhet gör det.
    Det kommer med all säkerhet bara att bidra till att spänningen mellan Ryssland å NATO ökar.

    Du har heller inte kommenterat dokumentären om Edward Snowden, men den är väl för dig kommunistisk propaganda, allt verkar ju vara det, som inte syftar till ett krig mot ryssen.

    Du kan även kommentera det här: http://www.aftonbladet.se/kultur/article20091905.ab

    Å du, jag är heller feg/blir kallad feg, än en krigshetsande potentiell mördare.


    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk­2
    Äldre 30 Apr 11:51
    #37
    Mentat skrev 2015-04-29 13:16:21 följande:
    OK, nu har vi alltså kommit fram till att det inte bara är väst som anfallit Ryssland (Sovjet) genom historien utan väl så ofta har det tvärtom varit Ryssland som har anfallit västerut. Det hade iofs varit trevligt att få det explicit och inte bara implicit men det lär ju inte hända.

    Hur upprätthåller vi en fredlig samvaro? Det första man kommer att tänka på och som skulle få störst effekt är ju att Putins auktoritära och allt mer diktatoriska styre ersätts med något mer demokratiskt. Det ligger dock inte i vår makt att göra något åt det.

    Det vi kan göra är att se till att det blir för riskabelt för Ryssland att gå till anfall. Det bästa sättet att göra det vore att gå med i NATO. Varken Ukraina eller Georgien är NATO-medlemmar så det är ganska riskfritt för Putin att ge sig på dem.
    Håller inte med, det värsta är att låta NATO få mer inflytande, eller rättare sagt USA.
    Att ställa två fiender mot varandra har aldrig varit nån bra lösning, å speciellt inte när fienden (NATO) inte en är enade om vad som är bäst.

    Jag tror som många andra, att ryssarna inte är det minsta intresserade av att gå till anfall mot Väst.
    Dom vill bara ha inflytande över det/de länder som dom anser ingår i deras intresssfär, precis detsamma som USA vill i deras närhet.

    Eftersom jag ändå kommer att bli kallad kommunist eller ryssälskare vad än jag skriver, så påstår jag att inom NATO så är det enbart USA som vill se mer av väpnade konflikter i t.ex Ukraina, de andra medlemmar vill söka en uppgörelse som bevarar freden.
    Obama gör så gott han kan för att hålla emot en väpnad upptrppning i Ukraina (iaf utåt) men har trots det tvingats till vissa eftergifter å nu har vi USA militär i Ukraina, i form av fallskärmssoldater som utbildar Ukrainas militär i gatustrid.., alltså det gamla vanliga av förberedelser inför ett militärt angrepp på "okänd mark".
    Övriga NATO-länder har ännu sagt nej till att delta militärt, inte så konstigt då Europa har långt mer kunskap å känner ryssen väl å vet vad som kan hända.
    Att USA aldrig tycks lära sig vad andra kulturer innebär eller hur dom tänker har alltid varit USA:s svaghet.
    Det finns många ex på det, å vad det lett till, Korea, Vietnam å nu på senare tid Irak, alla monumentala misslyckanden för USA å såklart för de inblandade länderna.
    Misslyckandet i Irak har lett till IS, ett rövarpack som USA helt ignorerad å påstod bara var ett fåtal från Saddam:s gamla arme, högst 3000 personer, påstod USA:s underättelsetjänst.., hur fel dom hade vet vi nu.

    Varför jag nämner det, är för att jag tror vi kan få se nåt liknande hända i Ukraina å länder i forna Östeuropa, där vissa grupper över gränserna sluter sig sammanmot Väst, om NATO (USA) lägger sig i för mycket.
    Vi måste komma ihåg att dessa länder har många ryssar, per definition, som medborgare, å dom kommer knappast att tiga still.
    Å att det ännu inte finns nån djupare förståelse eller sammanhållning, mellan ryssarna å övriga medborgare i forna Östeuropa.
    Minns hur fort folk kan bli fiender, trots att dom levt som bästa vänner under många år, jag tänker då på Balkankriget/krigen.
    Å NATO:s (USA) inblandning kan mycket väl bli den tändande gnistan i nåt av dessa länder, vilket fort kan sprida sig till andra länder.

    Jag är långt ifrån ensam om liknande tankar, ett ex är www.aftonbladet.se/kultur/article20091905.ab  men som jag skrivit tidigare, det är svårt för nån att tränga igenom propagandan mot Ryssland/Putin, så vi i Väst får ingen helhetsbild av problemet, lika lite som ryssarna i Ryssland får det, troligen gäller det även i hela Östeuropa.

    Vad gäller oss i Norden, så gäller även här att hålla oss ifrån NATO, deras våta dröm är ju att sluta ringen kring ryssarna, nåt som givetvis inte kommer att undrlätta avspänningen mellan Väst å Ryssland, tvärtom.
    Ryssarna kommer givetvis att reagera precis som USA gjorde under Kuba-krisen, å när länder i Sydamerika haft regimer som inte varit till USA:s fördel.
    Det är tyvärr den rätt som militärt å ekonomisk överlägsna länder alltid tagit sig genom historien, d.v.s att kuva sina grannar som utgör ett i deras tycke, ett hot., ibland militärt, ibland genom att förstöra deras ekonomi.

    Nu valde Finland "rätt regering", så nåt NATO blir det inte frågan om där på ett tag.
    Vi kan alltså räkna med ett visst lugn i vår omedelbara närhet under några år, det blir bara det sedvanliga med ubåtar å flygplan, påstått spioneri från båda håll, ja det som alltid förekommer mellan oss i Norden å Ryssland.
    Föga upphesande, mer än för de alltid förekommande rysshatarna, vi andra vet att det är ett spel som förekommer mellan de flesta länder, med olika åsikter om vad som är "rätt".

    Däremot är jag säker på, att vi kommer att ansöka om ett medlemskap i NATO, när Alliansen får makten igen vid nästa val, å det kommer sannolikt att leda till påtryckningar mot Finland att göra detsamma.
    Å då kommer givetvis Ryssland att agera på nåt sätt, troligen med en mer påtaglig militär närvaro i vår närhet.

    Att Alliansen inte vinner nästa val ser jag som nästan uteslutet.
    Dom har "verktygen" å den ekonomiska uppbackningen, som behövs för att köra över all opinion.
    Nästa val kommer såklart att avgöras på Nätet å inte på valturnéer, valmöten eller i TV, å på Nätet är Alliansen överlägsna alla utom SD.
    Men SD kommer troligen att få utstå så mycket skit, från både höger å vänster, att dom får fullt upp med att freda sig å därmed mindre tid för att ragga anhängare.

    Jag hoppas verkligen jag får många fel i mina antaganden, å att det som sker mellan Väst å Ryssland utanför vår insyn, leder till ett bevarande av freden.
    Det vi minst av allt behöver är mer väpnade konflikter med allt elände det för med sig.

    Vi måste göra allt för att hålla ihop Europa å dit räknar jag även Ryssland, även om det täcker mer än bara den Europeiska delen.
    Tillsammans har vi precis allt som behövs för att skapa oss ett bra liv i välfärd, å jag kan inte tänka mig att krig går före välfärden för någon vettig människa.., å vettiga människor måste vara långt fler än de krigshetsande gaphalsarna som klottrar på våra medier idag.
    Har jag fel där, ja då ligger vi jävligt illa till..

    Tror inte jag kommer att kunna svara på ett tag, så om nån kommenterar det här.
    Så skriv ett allmänt svar så andra kan svara å ges möjlighet att kommentera.
    Som jag sagt, så vill jag ha en allmän debatt om freden å sakfrågorna å givetvis få se svar på TS frågor, å inte nån debatt där jag personligen angrips, det för inte debatten framåt.
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
Svar på tråden Kommer Ryssland att anfalla Sverige?