• KanelTe

    "rastning av hundar förbjuden" Vad gäller?

    Hej! Jag vet att det är mycket som är diffust över vad som gäller angående skylten "rastning av hundar förbjuden" 


    Häromdagen gick jag ut utanför vårat hyreshus. Utanför ca 15 m ifrån porten stod jag och väntade på min sambo på en gräsmatta. Dock kissade en av hundarna då och en granne var snabb ut genom fönstret o skrek på mig med hänvisning till skylten som fanns på andra sidan samma gräsmatta. (30x30 m )  


    Eftersom det inte finns någon lag på att hundar inte får uträtta sina behov så orkade jag inte ta åt mig av detta.


    Jag låter ALDRIG mina hundar kissa vid portar eller rabatter eller vid lekplatser, sittbänkar, ja ni fattar.
    Men gör det verkligen så mycket med en kiss på gräsmattan? Jag plockar självklart upp bajset alltid.


    Jag är bara nyfiken på o höra vad ni tycker och hur ni tolkar skyltarna?

  • Svar på tråden "rastning av hundar förbjuden" Vad gäller?
  • Inteutanproblem
    Donizetti skrev 2015-04-30 12:27:13 följande:

    Jag har numera rasen chihuahua och deras spillning är inte stort större än en ekorres. Men jag har tänkt på en sak, när jag nån gång är inne i stan med dem och de rastar sig så plockar jag alltid upp. Däremot klafsar man omkring bland stora skithögar efter stora hundar, värdiga en elefant. Jag blir lika förbannad jag på hundägare som inte plockar upp. Och på folk som sätter sig och skiter i skogen utan att gräva ner så hundarna rullar sig i skiten.


    Ja fy fan... Det är så jävla vidrigt. Obegripligt rent ut sagt att lämna stora högar. Men jag kan också tycka att det är riktigt oförskämt och nasty att som vissa verkar göra här lämna hundskit efter sina hundar mitt på skogsstigarna! Eller precis intill kanterna. Fan, har man ingen påse med sig kan man väll i alla fall ta en pinne och skicka iväg skiten in i skogen?! Folk går ju på dessa stigar varje dag, och barn lär ju också vistas på en del av dom.

    Det där begriper jag inte heller, folk som bajsar utan att gräva ner det. Har lyckligtvis inte haft en hund som rullat sig i människobajs, men däremot ätit det.... Vilket är så sjukt vidrigt. Luktar värre än något annat, faktiskt.
  • Donizetti
    Inteutanproblem skrev 2015-04-30 12:45:37 följande:

    Ja fy fan... Det är så jävla vidrigt. Obegripligt rent ut sagt att lämna stora högar. Men jag kan också tycka att det är riktigt oförskämt och nasty att som vissa verkar göra här lämna hundskit efter sina hundar mitt på skogsstigarna! Eller precis intill kanterna. Fan, har man ingen påse med sig kan man väll i alla fall ta en pinne och skicka iväg skiten in i skogen?! Folk går ju på dessa stigar varje dag, och barn lär ju också vistas på en del av dom.

    Det där begriper jag inte heller, folk som bajsar utan att gräva ner det. Har lyckligtvis inte haft en hund som rullat sig i människobajs, men däremot ätit det.... Vilket är så sjukt vidrigt. Luktar värre än något annat, faktiskt.


    Precis. Jodå, jag har varit med om hundar som både rullat sig och ätit. Brukar gå en motionsslinga med dem och så fort man får ha dem lösa efter 20 augusti brukar jag låta dem gå lösa där. Joggare måste vara ett väldigt nödigt släkte utan toaletter hemma
  • Nenne666
    KanelTe skrev 2015-04-30 00:32:02 följande:

    Hej! Jag vet att det är mycket som är diffust över vad som gäller angående skylten "rastning av hundar förbjuden" 


    Häromdagen gick jag ut utanför vårat hyreshus. Utanför ca 15 m ifrån porten stod jag och väntade på min sambo på en gräsmatta. Dock kissade en av hundarna då och en granne var snabb ut genom fönstret o skrek på mig med hänvisning till skylten som fanns på andra sidan samma gräsmatta. (30x30 m )  


    Eftersom det inte finns någon lag på att hundar inte får uträtta sina behov så orkade jag inte ta åt mig av detta.


    Jag låter ALDRIG mina hundar kissa vid portar eller rabatter eller vid lekplatser, sittbänkar, ja ni fattar.
    Men gör det verkligen så mycket med en kiss på gräsmattan? Jag plockar självklart upp bajset alltid.


    Jag är bara nyfiken på o höra vad ni tycker och hur ni tolkar skyltarna?


    Kisset kan ha betydelse i det långa loppet. En gång eller någon gång hade jag inte reagerat på. Men kissas det frekvent på samma fläck missfärgas gräset. Min hund har fått lära sig att gå undan när hon ska kissa så inte dessa bruna fula fläckar uppstår.
  • Donizetti
    Nenne666 skrev 2015-04-30 12:53:58 följande:

    Kisset kan ha betydelse i det långa loppet. En gång eller någon gång hade jag inte reagerat på. Men kissas det frekvent på samma fläck missfärgas gräset. Min hund har fått lära sig att gå undan när hon ska kissa så inte dessa bruna fula fläckar uppstår.


    Håller med. Jag pratade om enstaka gånger ens hund sprätter upp bakbenet, inte om regelbunden rastning på andras gräsmattor.
  • Inteutanproblem
    KanelTe skrev 2015-04-30 12:13:58 följande:

     

    Det roliga är att hon är precis som du beskriver. missnöjd och en sån ensam liten skvallertant! haha

    Men jag anser precis som du. Jag bor också på 'landet' men inne i själva 'byn'. Och jag går i skogen varje dag med hundarna men på vägen dit (ca 2km måste jag ju förbi sådana här skyltade plättar. 


    Samma granne skällde ut sambon i vintras också, kallade honom för den värsta hundägare hon någonsin sett.. Vi har totalt 4:a hundar, mina 3 Siberians (2hanar 1tik) och hans mindre Norrbottenspets (hane). Sambon gick med sin nobs och en av mina sibbar, då vi bor norrut blir snövallarna uppemot flera meter här på vintern och utrymmet för att gå vid väggrenen krymper. Överlag tycker vi att det ser ofräsch ut med hundkiss på dessa vallar om dom är i anslutning till infarter tex. Så vi försöker hålla koll på grabbarna så dom inte pinkar på sådanna ställen. Men just denna dagen råkade sambons hund skicka iväg lite kiss åt en snövall mot grannens infart - vilket hon då såklart såg och blev vansinnig över. Och som resulterade i en utskällning om att han var den värsta hundägaren hon någonsin sett - detta i samma veva som han tog emot en leverans av en DHL grabb utanför vårt hus. Hehe. Vår granne alltså. Hon kommer dö i förtid av en hjärtinfarkt eller nått så som hon verkar hispa upp sig över skit saker.
  • Inteutanproblem
    Donizetti skrev 2015-04-30 12:50:16 följande:

    Precis. Jodå, jag har varit med om hundar som både rullat sig och ätit. Brukar gå en motionsslinga med dem och så fort man får ha dem lösa efter 20 augusti brukar jag låta dem gå lösa där. Joggare måste vara ett väldigt nödigt släkte utan toaletter hemma


    Haha, ja, allt joggande kickar igång tarmrörelserna lite väl effektivt kanske :-P
  • m0desty

    Hos oss är det en eller flera hundar som dagligen kissar på vår brevlåda som står vid trottoaren utanför vårt hus. Är det OK tycker ni?

  • Inteutanproblem
    m0desty skrev 2015-05-01 12:55:41 följande:

    Hos oss är det en eller flera hundar som dagligen kissar på vår brevlåda som står vid trottoaren utanför vårt hus. Är det OK tycker ni?


    Skapa en egen tråd om det kanske? Om du läst alla svaren TS fått här inne tror jag du vet svaret på din egen fråga från alla de som hittills skrivit i denna tråd.
  • sportpappa
    KanelTe skrev 2015-04-30 12:22:37 följande:

    Jag har ju såklart kollat upp min kommuns stadgar och där står ingenting om dessa skyltar under fliken "hundar"
     Och skyltarna har inte en juridisk bindning. (man blir dvs ej straffad på något vis om hunden skulle råka göra ifrån sig)


    Men jag som sagt försöker undvika dessa ställen(!) 


    Men om en olycka händer så gör den.


    Det juridiska stöd som finns är att om det är privat område så får ägaren bestämma vad som gäller på den marken. Det faller troligtvis under hemfridsbrott.
    Att bli åtalad och fälld för det är nog högst osannolikt, men att traska omkring på andras privata tomter och låta sin hund uträtta sina behov är ju ganska uppenbart fel oberoende av vilka skyltar som sitter uppsatta. Jämför med ett villaområde. Låter ni då era hundar gå in på tomterna och göra sina behov?
  • KanelTe
    sportpappa skrev 2015-05-01 22:29:06 följande:

    Det juridiska stöd som finns är att om det är privat område så får ägaren bestämma vad som gäller på den marken. Det faller troligtvis under hemfridsbrott.

    Att bli åtalad och fälld för det är nog högst osannolikt, men att traska omkring på andras privata tomter och låta sin hund uträtta sina behov är ju ganska uppenbart fel oberoende av vilka skyltar som sitter uppsatta. Jämför med ett villaområde. Låter ni då era hundar gå in på tomterna och göra sina behov?


    Ja men det förstår jag med. Men ingen är väl så dum att låta sin hund kissa på någons privata tomt. Jag syftar på kommunal mark samt i större föreningar där dessa skyltar sitter. Och självklart finns det någon som äger/makthaver dessa platser med. Men känns som en mindre risk att bli åtalad för en sådan sak på en sån plats. (Bortsett från om man hade låtit hunden bajsat där varje dag o aldrig plockat upp)

    Men det jag personligen fnyser åt är att hunden råkade kissa en gång på en skyltad gräsmatta o tanterna är på direkt :)

    Men tror att fallet är avslutat. Kul o fått in lite åsikter av er alla. :)
  • ica
    Donizetti skrev 2015-04-30 09:05:46 följande:
    Ja säkert. Eftersom jag haft hund i 42 år, är en erfaren uppfödare och arbetar med hundar och är ett välkänt namn i hundkretsar samt bor på landet. Sånt folk ger säkert andra hundägare dåligt rykte.
    Så då vet du att det inte går att fostra en hund att inte pinka på olämpligt ställe?! Om du skrivit nån sant så vet du att det går även om man får slita och kämpa.
  • KanelTe
    ica skrev 2015-05-02 15:58:50 följande:
    Så då vet du att det inte går att fostra en hund att inte pinka på olämpligt ställe?! Om du skrivit nån sant så vet du att det går även om man får slita och kämpa.

     


    Jag tycker det är ett onödigt påhopp er imellan. 
    Mina hundar är iallafall tidigare lärda med att göra ifrån sig tidigt på promenaderna för att sedan kunna fokusera mer på själva motionen. Det är inte jättelätt att lära bort nu när man flyttat.. 


    det är ju olika hundägare från hundägare och vart/hur man bor.

  • Donizetti
    ica skrev 2015-05-02 15:58:50 följande:

    Så då vet du att det inte går att fostra en hund att inte pinka på olämpligt ställe?! Om du skrivit nån sant så vet du att det går även om man får slita och kämpa.


    Vad jag pratar om - jag tar det en gång till - är om en hund helt oförberett sprätter upp bakbenet och kissar. Även den mest väluppfostrade hanhund kan skicka iväg en stråle om en annan hanhund kissat där innan eller om det finns löptikar i kvarteret. Inte om den vanemässiga rastningen på olämpliga ställen.
  • tankfull
    KanelTe skrev 2015-04-30 12:16:43 följande:

    HAha har tänkt det med. Funderar på att sätta upp egengjorda skyltar med "rastning av igelkott förbjudet" "rådjur får ej vistas här" etc  bara för skojs skull. (skulle ju aldrig av moraliska skäl för då blir ju tanterna i huset gaaalna) 


    Men det hade varit roligt. Eftersom det inte finns något juridiskt stöd för hundskyltarna så kan man lika gärna ha skyltat för alla djur.


    Det brukar inte direkt vara någon rusningstrafik i bebyggda områden vad det gäller igelkottar, ekorrar och rådjur. Hundar finns det däremot hur många som helst. Om det finns en gräsplan som är avsedd för alla som bor runtomkring så skulle jag själv inte sätta mig och kissa där och heller inte låta min hund göra det. Om man håller sig till att rasta hundar där det är minst risk att barn kommer i kontakt med det är det trevligast för alla. Hade du ställt dig på asfalten och väntat med din hund så hade den troligtvis inte kissat alls utan fått hålla sig tills den kom till lämpligt ställe. Svårare än så är det inte att vara en bra hundägare.
  • KanelTe
    tankfull skrev 2015-05-05 12:07:01 följande:
    Det brukar inte direkt vara någon rusningstrafik i bebyggda områden vad det gäller igelkottar, ekorrar och rådjur. Hundar finns det däremot hur många som helst. Om det finns en gräsplan som är avsedd för alla som bor runtomkring så skulle jag själv inte sätta mig och kissa där och heller inte låta min hund göra det. Om man håller sig till att rasta hundar där det är minst risk att barn kommer i kontakt med det är det trevligast för alla. Hade du ställt dig på asfalten och väntat med din hund så hade den troligtvis inte kissat alls utan fått hålla sig tills den kom till lämpligt ställe. Svårare än så är det inte att vara en bra hundägare.

    Katter däremot går ju inte att styra och jag möter kattkiss och skit hela tiden ute! 
    Och jo. Min hane bajsar på asfalt om han verkligen behöver gå, och tiken kissar om hon verkligen behöver.


    Att hålla på att låta djuren hålla sig "för länge" och för många gånger på följd kan leda till ganska allvarliga urinvägsproblem samt anala problem. (nu pratar jag om upprepade gånger !!!!) 


    och visst att det går ibland att slita i dom dessa 2 km som jag har till skogen men inte alltid? Väldigt fult att hoppa på någon om vad som är en "bra hundägare" .

  • tankfull
    KanelTe skrev 2015-05-05 13:32:29 följande:

    Katter däremot går ju inte att styra och jag möter kattkiss och skit hela tiden ute! 
    Och jo. Min hane bajsar på asfalt om han verkligen behöver gå, och tiken kissar om hon verkligen behöver.


    Att hålla på att låta djuren hålla sig "för länge" och för många gånger på följd kan leda till ganska allvarliga urinvägsproblem samt anala problem. (nu pratar jag om upprepade gånger !!!!) 


    och visst att det går ibland att slita i dom dessa 2 km som jag har till skogen men inte alltid? Väldigt fult att hoppa på någon om vad som är en "bra hundägare" .


    Ja, men att det är superäckligt med kattskit i sandlådan där barnen ska leka gör väl inte det mindre äckligt med hundens kiss och bajs på gräsmattan!
    Ja, man får ju se till att ta ut hunden innan den får urinvägsproblem då! Så den klarar att hålla sig fem minuter till efter att man gått ut så man kan hitta en bra rastplats!
    På en 2 km lång väg borde det gå att hitta ett ställe där hundens kiss inte är ett problem för lekande barn. Jag tycker det är rätt fult att hoppa på grannen och prata om hur hon är bara för att hon sa till dig - det kan lika gärna vara du som är en taskig granne som hon! Så om du själv tycker det är fult med personangrepp kanske du ska ha ryggen fri själv först? Jag har för övrigt inte påstått att du är varken bra eller dålig som hundägare utan tycker bara att det är lika lätt/svårt för alla att följa de regler som finns. Jag har barn som vill rulla sig, stå på händer och få leka fritt på den gräsplan som finns att tillgå och då är det äckligt om den används som toalett. Din hund råkade kanske bara rasta sig på gräset den här enda gången, och misstag kan hända, men i den större frågan om vad som gäller där det finns en rastning förbjuden-skylt tycker jag att man ska respektera den.
  • Donizetti
    tankfull skrev 2015-05-05 14:11:44 följande:

    Ja, men att det är superäckligt med kattskit i sandlådan där barnen ska leka gör väl inte det mindre äckligt med hundens kiss och bajs på gräsmattan!

    Ja, man får ju se till att ta ut hunden innan den får urinvägsproblem då! Så den klarar att hålla sig fem minuter till efter att man gått ut så man kan hitta en bra rastplats!

    På en 2 km lång väg borde det gå att hitta ett ställe där hundens kiss inte är ett problem för lekande barn. Jag tycker det är rätt fult att hoppa på grannen och prata om hur hon är bara för att hon sa till dig - det kan lika gärna vara du som är en taskig granne som hon! Så om du själv tycker det är fult med personangrepp kanske du ska ha ryggen fri själv först? Jag har för övrigt inte påstått att du är varken bra eller dålig som hundägare utan tycker bara att det är lika lätt/svårt för alla att följa de regler som finns. Jag har barn som vill rulla sig, stå på händer och få leka fritt på den gräsplan som finns att tillgå och då är det äckligt om den används som toalett. Din hund råkade kanske bara rasta sig på gräset den här enda gången, och misstag kan hända, men i den större frågan om vad som gäller där det finns en rastning förbjuden-skylt tycker jag att man ska respektera den.


    Om jag fattade ts rätt så var det ett enda tillfälle det skedde att hunden kissade på gräsmattan, inte ett vanemässigt rastande av hunden där. Och genast fick hon en granne på sig. Jag kan förstå både grannen och henne. Grannen kanske har sett tjugotalet hundägare rasta sina hundar där och så kom ts som nummer tjugoett och då rann sinnet över för grannen. Ts skitsur för att få en hel skopa ovett över sig eftersom hon vanligtvis sköter rastningen på ett ansvarsfullt sätt men råkade ut för en liten olycka.
  • tankfull
    Donizetti skrev 2015-05-05 14:26:32 följande:
    Om jag fattade ts rätt så var det ett enda tillfälle det skedde att hunden kissade på gräsmattan, inte ett vanemässigt rastande av hunden där. Och genast fick hon en granne på sig. Jag kan förstå både grannen och henne. Grannen kanske har sett tjugotalet hundägare rasta sina hundar där och så kom ts som nummer tjugoett och då rann sinnet över för grannen. Ts skitsur för att få en hel skopa ovett över sig eftersom hon vanligtvis sköter rastningen på ett ansvarsfullt sätt men råkade ut för en liten olycka.
    Ja, precis. Men oavsett vad som hände i den här enskilda händelsen så tycker jag att skylten "Rastning förbjuden" ska respekteras. Och att man inte behöver håna grannen som sa till heller: som du påpekar vet man faktiskt inte om TS är den första eller tionde som låter hunden kissa där. Jag bor tyvärr i ett område som är fullt av hundskit på grund av hundägare som struntar i att man egentligen ska ta upp efter hunden. Det är trist för alla, inte minst för de hundägare som sköter sig. Och vi kan aldrig gå på gräset utan att syna varje steg för att slippa trampa i något. Så jag tycker det är många hundägare som sköter sig illa och det faller tillbaka på dem som respekterar reglerna.
  • Gks

    Jag låter alltid mina hundar pissa på såna skyltar om dom inte är rimligt placerade av en god anledning som t.ex. skyddsvärda växter eller byggnadsminne.

    Nedskräpning är ett mycket större samhällsproblem än kissande hundar.

  • Oschlaka

    Det är tråkigt att folk skäller på varandra. Ofta beror det på ren okunskap.
    Att skyltar är placerade har en anledning. 
    Många ggr ser vi människor som det vore en avskild handling när tex hunden kissar på en gräsmatta. Placera dig en heldag där kanske du ser att det är många hundar som kissar på samma ställe. Och det är ju inte trevligt av alla odörer det bildas för att inte prata om ev lekande barn. 

    Men vill hunden kissa kan man och ska man inte avbryta det!
    Det är bara låta de njuta av den enda höjdpunkten på dagen kanske.
    Men kan man ta en annan väg tycker jag man ska göra det ofta men inte alltid för det handlar ju om respekt till sina medmänniskor. 

    Ofta handlar det om en konflikt mellan omogna människor än hundens kissande!

Svar på tråden "rastning av hundar förbjuden" Vad gäller?