• Trent

    Ge mig hållbara argument till att inte rösta på SD i nästa val

    Ja, personligen tror jag inte att finns en mänsklig essens. Det gör SD. Den där essensens innehåll är tyvärr lite oklart men klart är att kvinnor och män t.ex är olika. Vi är ju människor allihopa med samma grundessens men andra delar av essensen är olika. Och det är bara så det är. Så att kvinnor tjänar mindre än män är en fråga om mänsklig essens. Om du frågar SD.

  • Trent
    Anonym (Jag) skrev 2015-05-01 13:47:31 följande:
    Vilket ännu mer bevisar det jag sa. Att ca hälften av löneskillnaden kan förklaras av val av yrke. Faktum är att bara 3 yrken är löneskillnaderna högre än 10%, och de råkar vara 3 yrken där kvinnor representera färre än 15%. Det finns 15 olika inriktningar av civilingenjör. Den inriktningen jag läste var 5% kvinnor. Ungefär liknade siffror gäller för andra svåra civilingenjörsutbildningar så som tekniskfysik eller datateknik.Tittar vi på civilingenjör i Media, Kommunikationsteknik, Biologi ser vi ofta 40+% kvinnor i klasserna. Dessa utbildningar är betydligt mindre teoritunga, men generar å andra sidan betydligt lägre löner. Samma situation ser vi för Högskoleingenjörer där skillnaden i svårighetsgrad från utbildning till  utbildning är ännu större, så även lönerna. Åter igen, underligt nog, återfinner vi fler kvinnor på de lätta utbildningarna med låga löner, än de svåra med höga.Att klumpa ihop alla Civilingenjörer och alla Högskoleingenjörer i en grupp är löjligt. Tekniska fältet är väldigt stort. Motsvarande i medicinska fältet skulle vara att klumpa ihop veterinärer, psykologer och läkare i en grupp. Den gruppen skulle fortfarande bara vara en bråkdel så stor som Civilingenjörsgruppen och fortfarande ha mindre spridning.Som jag sa tidigare, kvinnors val av karriär står för minst 10% av löneskillnaderna. Detta är med tydligt då akademiker totalt har en högre siffra än alla andra underliggande kategorier. Detta bevisar att kvinnor väljer yrken med lägre lönDet är inte jag som är envis, det är du som har fel. Du förstår inte hur statistik fungerar, så enkelt är det.



    Men du pratar ju bara. Det kan jag också göra. Visa lite konkreta siffror.
Svar på tråden Ge mig hållbara argument till att inte rösta på SD i nästa val