• Anonym (AnnorlundaMamman)

    Någon mer som adopterat bort barn?

    För drygt tre år sedan födde jag ett barn. Redan under graviditeten bestämde jag mig för att adoptera bort barnet pga diverse olika anledningar. Ändrade mig mot slutet och fick efter förlossningen otroligt mycket hjälp av en vän, när jag mådde som sämst var barnet där i stort sett jämt. Pga detta valde jag i slutändan att genomföra adoptionen, och min vän är nu mer mamma till barnet.

    Jag har alltså adopterat bort "mitt" barn och undrar om det finns fler i liknande situation, som gått/går i samma tankar etc? Eller rentav någon som har adopterat ett barn inom sverige, dvs nationell adoption? Skulle vara intressant och nyttigt att "träffa" fler med liknande erfarenheter! 

  • Svar på tråden Någon mer som adopterat bort barn?
  • Anonym (AnnorlundaMamman)

    I och med att jag skriver på svenska familjeliv så är väl svaret ganska självklart? 

  • Anonym (Gisse)

    Jag hänger inte med, du ångrade dig, men fick hjälp efter förlossningen av en vän, du mådde dåligt och adopterade bort barnet till henne? 
    Du får ursäkta, men det låter ju som om hon på något sätt påverkade dig till att ge henne barnet??

  • Anonym (Guldfisken)

    Finns det "nationell adoption" i Sverige fortfarande?

  • Anonym (.)

    [quote=75234307][quote-nick]Anonym (AnnorlundaMamman) skrev 2015-04-30 17:33:45 följande:[/quote-nick]

    I och med att jag skriver på svenska familjeliv så är väl svaret ganska självklart? 

    [/

    Då är det du skriver hör inte sant.

  • Anonym (AnnorlundaMamman)
    Anonym (Guldfisken) skrev 2015-04-30 18:01:03 följande:

    Finns det "nationell adoption" i Sverige fortfarande?


    Ja.. De flesta är förstås närståendeadoptioner, men det förekommer fortfarande övriga nationella adoptioner. När jag genomgick processen fick jag höra att det var ett fåtal per år.
    Anonym (Gisse) skrev 2015-04-30 17:44:36 följande:

    Jag hänger inte med, du ångrade dig, men fick hjälp efter förlossningen av en vän, du mådde dåligt och adopterade bort barnet till henne? 
    Du får ursäkta, men det låter ju som om hon på något sätt påverkade dig till att ge henne barnet??


    Nej det tycker jag absolut inte.. Jag var hela graviditeten inställd på adoption, men valde att ge det ett försök trots allt men fixade det inte och då kändes det för min del naturligt att min vän adopterade barnet i och med att de redan hade en fin relation.
    Anonym (.) skrev 2015-04-30 18:42:19 följande:

    [quote=75234307][quote-nick]Anonym (AnnorlundaMamman) skrev 2015-04-30 17:33:45 följande:[/quote-nick]

    I och med att jag skriver på svenska familjeliv så är väl svaret ganska självklart? 

    [/

    Då är det du skriver hör inte sant.


    Ta reda på mer fakta innan du yttrar dig. Jag vet att nationella adoptioner är väldigt ovanligt och att många inte har hört talas om det på senare år, MEN det förekommer!! 

  • Anonym (.)

    [quote=75234963][quote-nick]Anonym (AnnorlundaMamman) skrev 2015-04-30 20:17:40 följande:[/quote-nick]

    Ja.. De flesta är förstås närståendeadoptioner, men det förekommer fortfarande övriga nationella adoptioner. När jag genomgick processen fick jag höra att det var ett fåtal per år.Nej det tycker jag absolut inte.. Jag var hela graviditeten inställd på adoption, men valde att ge det ett försök trots allt men fixade det inte och då kändes det för min del naturligt att min vän adopterade barnet i och med att de redan hade en fin relation.Ta reda på mer fakta innan du yttrar dig. Jag vet att nationella adoptioner är väldigt ovanligt och att många inte har hört talas om det på senare år, MEN det förekommer!! 

    [/

    Har fakta.

    Och nej det är inte troligt att du adopterat bort ett barn till en vän.

  • Anonym (AnnorlundaMamman)
    Anonym (.) skrev 2015-05-01 13:47:42 följande:

    [quote=75234963][quote-nick]Anonym (AnnorlundaMamman) skrev 2015-04-30 20:17:40 följande:[/quote-nick]

    Ja.. De flesta är förstås närståendeadoptioner, men det förekommer fortfarande övriga nationella adoptioner. När jag genomgick processen fick jag höra att det var ett fåtal per år.Nej det tycker jag absolut inte.. Jag var hela graviditeten inställd på adoption, men valde att ge det ett försök trots allt men fixade det inte och då kändes det för min del naturligt att min vän adopterade barnet i och med att de redan hade en fin relation.Ta reda på mer fakta innan du yttrar dig. Jag vet att nationella adoptioner är väldigt ovanligt och att många inte har hört talas om det på senare år, MEN det förekommer!! 

    [/

    Har fakta.

    Och nej det är inte troligt att du adopterat bort ett barn till en vän.


    Verkar inte som att du har all nödvändig fakta i så fall. Jag vet hur mitt liv ser ut och vad som har hänt, och jag vet också vem som idag är mamma till barnet och det är inte jag. 
    Vad jag ville med tråden var dock att hitta andra i liknande situation, och inte skapa en debatt och få kritik från folk som inte vet någonting om min livssituation. 

    Så återigen, är det någon som är i samma situation??
Svar på tråden Någon mer som adopterat bort barn?