• Anonym (Kajja­)
    Äldre 9 May 19:21
    2661 visningar
    14 svar
    14
    2661

    spricka vid förlossning

    Hej

    Man känner visst när man spricker. Jag och flera andra kan intyga detta.

    Det viktiga är att inte krysta för länge och att ha en barnmorska som KAN SY.
    Du ska ej krysta mer än 30 min, sen ökar riskerna för att få permanenta skador enormt.

    Är du rädd för att bli inkontinent, spricka hela vägen och fisa på dig hela livet eller bli analinkontinent så bör du propsa på ett snitt.

    Skulle aldrig råda någon att föda vaginalt, värsta jag varit med om i hela mitt liv och det var mitt livs största misstag.

  • Anonym (Kajja­)
    Äldre 11 May 20:42
    #13
    Anonym (Lugnt) skrev 2015-05-09 21:33:15 följande:
    Men alltså det här hjälper väl knappast TS med sin rädsla?! Det är jättetråkigt att det gick som det gick för dig men det hör inte till vanligheterna att det går så illa. Jag sprack väldigt mycket och har inga problem idag. Jag personligen kan inte säga att jag kände av när jag sprack, alla upplever ju olika. Vi vet alla att det finns ytterligheter åt alla håll, från de som dog vid förlossningen till de som inte kände nåt typ... Hur det går för TS kan vi bara spekulera i men det känns ju onödigt att skrämma upp henne när majoriteten INTE spricker mycket.
    Jag försöker inte skrämma någon, jag berättar hur det är och hur TS kan undvika att hamna där jag är.  FAKTA. Punkt.

    Mer än 95% av alla förstfödande kvinnor spricker och det är MYCKET vanligt att få en svår förlossningsskada som ger anal- eller urininkontinens eller sexuella besvär.

    Den så kallade statistiken ger jag inte ett smack för då jag 1) inte finns med i statistiken själv 2) känner så många som fått en sfinkterruptur 3) Talat med en kvinna på Socialstyrelsen som sade att detta är ett långt större problem än vad man officiellt anger
  • Anonym (Kajja­)
    Äldre 11 May 20:57
    #14
    Anonym (lugnt 2) skrev 2015-05-10 16:05:37 följande:

    Jag tror att du är ett troll och inte alls har fött barn naturligt. BS!
    Nähä, jag jobbar för svenska kejsarsnittskirurgers förening?

    Vet du, jag träffade några såna som du innan förlossningen.
    "Det kommer gå sååå braaa".
    Sen fick ni veta att jag blivit opererad. Eller att jag inte kunde följa med på träning, bad, cykla eller andra aktiviteter. Att jag varit sjukskriven.
    Aldrig någon som frågade hur jag mådde, eller hur förlossningen var. Ni vågar inte.

    När ni sedan har mage att berätta hur "härligt" och "häftigt" det är att föda vaginalt får jag nog. Att föda vaginalt är det värsta jag gjort i hela mitt liv och det var totalt vidrigt. Jag fick dessutom svåra skador. Det värsta är ju att jag är långt ifrån ensam! Hade jag fått dessa tips jag nu ger TS (förutom att helst göra KS) hade jag aldrig hamnat i den sits jag nu är i.
Svar på tråden spricka vid förlossning