• Äldre 3 May 23:48
    2317 visningar
    8 svar
    8
    2317

    Vad räknas som misshandel?

    I lördags var jag ute på krogen med en kompis. Min vanliga otur så träffar jag mot ex " som är pappan till min 14 månaders son, som han bara har träffat engång när lilleman var 4 månader gammal"

    När jag skulle gå ut å röka så ser jag inte att han står å röker med sin tjej. Från ingenstans så ropar han "jävla hora" 2 gånger innan jag vänder mig om. Så tar han några steg så han stor i ansiktet på mig. Så jag försöket putta bort honom med min hand på hand ansikte. När jag gör det så blandar hans tjej sig i å putter bort mig, så jag får hennes armbåge i ansiktet. Så jag försöker putta bort henne med. Men innan jag vet ordet av så får jag världens örfil av mitt ex så jag ramlar och och slår i golvet.

    Jag hör han säga kolla såg ni hon slog mig först. Sen har jag tydligen svimmat av. När polisen kommer till platsen och förhör oss så säger ena polisen att mitt x också har gjort en polisanmälan på mig att jag misshandlade honom. "Det är långt ifrån sanningen.

    Det är inte första gången han slår mig, inte första gången som Jag har polisanmält honom bla olaga hot, trakasserier. När jag va i 7 månaden så fick han kontaktförbud.

    Han blev också dömd för misshandel på sin tjej till 3 månaders fängelse.

    Han har också ett långt långt brotts register.

    Är det här något som kan gå upp i rätten som jag kan vinna?

    detta måste väll räknas som misshandel eller?

  • Svar på tråden Vad räknas som misshandel?
  • Äldre 3 May 23:57
    #1

    Om det är misshandel eller självförsvar (som han hävdar) är ju upp till en tingsrätt att bedöma. Men det borde väl finnas andra vittnen om ni var på krogen?

  • Äldre 4 May 02:04
    #2
    emoss01 skrev 2015-05-03 23:48:45 följande:

     Så jag försöket putta bort honom med min hand på hand ansikte.


    Du var fysisk forst. Du skulle gått därifran istället.
  • Äldre 4 May 08:50
    #3

    Aa det kan hända att jag va fysisk först, men när blev det rätt att stå å skrika horA till tjejer? Om man rör någon först har den rätt att slå då?det är väll en stor skillnad på att försöka putta bort någon,än att nocka någon?

  • Äldre 4 May 18:21
    #4

    Rätt o rätt.... Hur kan du vara 100% säker på att det var dig han ropade åt?

    Med Sveriges noll-tolerans till fysiskt "våld", är det ju misshandel att putta bort någon. Sen om det anses grövre eller mildare än "verbal misshandel", om det nu kan säkerställas han riktade det mot dig, och om det ens kan kallas "verbal misshandel", är ju upp till just rätten att bedöma. Vet du frågar om det, kanske nån jurist har på FL kommer svara dig.

  • Äldre 4 May 21:07
    #5
    emoss01 skrev 2015-05-04 08:50:18 följande:

    Aa det kan hända att jag va fysisk först, men när blev det rätt att stå å skrika horA till tjejer? Om man rör någon först har den rätt att slå då?det är väll en stor skillnad på att försöka putta bort någon,än att nocka någon?


    En har ju rätt att freda sig från fysiska angrepp, d.v.s. självförsvar/nödvärn. Men sen får en inte göra det hursomhelst, utan vad "nöden kräver". Det är inte olagligt att kalla folk för skällsord, sen är det så klart moraliskt fel. Men det är olagligt att gå till fysiskt angrepp mot någon om det inte är just självförsvar. 
  • Äldre 4 May 21:07
    #6

    Ja självklart vet jag att det va till mig han sa det. Lite svårt att inte tro det när han står precis framför och tittar på mig. Som sakt är det inte första gången han säger något sånt eller använder våld mot kvinnor.

  • Äldre 4 May 21:12
    #7
    emoss01 skrev 2015-05-04 21:07:40 följande:

    Ja självklart vet jag att det va till mig han sa det. Lite svårt att inte tro det när han står precis framför och tittar på mig.


    Jag tyckte du sa "När jag skulle gå ut å röka så ser jag inte att han står å röker med sin tjej. Från ingenstans så ropar han "jävla hora" 2 gånger innan jag vänder mig om." Jag uppfattade det som att du inte såg honom, och du stod med ryggen mot honom när du hörde ropen. Först sen när du vände dig om (och tog åt dig av de ropade tillmälena) kom han fram till dig.
  • Äldre 4 May 22:45
    #8

    Jaha nä då uppfattade du fel,kanske jag som förklara fel. Jag såg honom inte förren jag vände mig om. Jag kände ju igen hans röst så klart.

Svar på tråden Vad räknas som misshandel?