• Anonym (Så rädd)
    Äldre 5 May 17:24
    2583 visningar
    21 svar
    21
    2583

    Så otroligt rädd

    Hej,hoppas på lite bra råd från er som fött flera barn eller jobbar inom förlossningsvård.

    Jag fick för ganska precis ett år sen en liten dotter som är min stora kärlek och glädje i livet.

    Graviditeten var jobbig och jag var sjukskriven från v 12 och led av lågt blodtryck som gjorde att jag lätt svimmade.

    Jag såg fram emot förlossningen och visst förstod jag att det skulle göra ont,men oj om jag hade vetat exakt hur ont,jag vart igångsatt i vecka 37+5 med bard kateter och sen tog dom hål på hinnorna,jag behövde inget värkstimulerande dropp.

    '

    Mina första värkar kom kl 15 och det gick bra med lustgas till en början men till slut hade jag så fruktansvärt ont o bara skrek så jag fick epidural men den han aldrig verka för helt plöstligt var jag öppen tio centimeter och trycken och värkarna var det värsta jag varit med om,jag skrek och grät om vartannat . jag svimmade ca 10 ggr under krystnings skedet och det var hemskt! kl 18:39 så föddes vår fina lilla flicka och lyckan var total men jag var i chock över vad jag hade varit med om. Jag sa till min sambo att kvinnor som gör det här mer än en gång måste vara dumma i huvudet ;)

    Nu är det så att vi börjar fundera på ett till barn,jag är 31 och min kille 32 så vi vill inte vänta hur länge som helst, men jag är så rädd,inte för graviditeten utan för förlossningen,jag har aldrig känt mig så rädd och utsatt,hört kvinnor som känt sig urstarka för att dom klarat en förlossning men jag kände mig bara liten och rädd :(

    Jag tvekar på ett till barn just för att jag vill inte behöva gå igenom dessa smärtor,även om man får det finaste i världen.

    Finns det något man kan göra?

    Vilken av smärtlindring skulle ni rekomendera? Jag klarade värkarna ganska bra men just krystvärkarna kändes helt oöverkomliga.

    Vem ska man prata med om detta?

    hur ska jag tänka och göra för att våga??? vill så gärna ha fler barn med min älskade sambo <3

  • Svar på tråden Så otroligt rädd
  • Anonym (Så rädd) Trådstartaren
    Äldre 5 May 19:03
    #1

    Någon??

  • Anonym (Så rädd) Trådstartaren
    Äldre 5 May 19:45
    #5
    Batmamba skrev 2015-05-05 19:09:43 följande:

    Mitt råd till dig är att boka en tid hos MVC och prata om det här. De har också kuratorer som man kan få hjälp av. Om du inte känner dig lugnad efter samtal där finns också planerat kejsarsnitt som ett alternativ.


    Har försökt prata med mvc,men tyvärr så svarade bara bm att det var tråkigt att jag upplevde att det gjorde så ont men att det gör ont att föda barn men jag känner att jag måste få mer hjälp än så om jag ska våga föda igen :(
  • Anonym (Så rädd) Trådstartaren
    Äldre 5 May 19:47
    #6

    Hjälper pudendusblockad bra mot krystvärkar?

  • Anonym (Så rädd) Trådstartaren
    Äldre 5 May 19:59
    #8
    Batmamba skrev 2015-05-05 19:52:37 följande:

    Åh, vad arg jag blir!!! Det är självklart att du ska få hjälp! Har de inget team för kvinnor med förlossningsrädsla?


    Jag har sökt hjälp via en annan barnmorske mottagning så jag har fått tid där men känner att jag inte vet vad jag ska säga för att dom ska förstå min rädsla och få den hjälp jag behöver.
Svar på tråden Så otroligt rädd