• Forumvärd

    Hur ofta äter ditt barn smågodis/chips

    Hur ofta äter ditt barn smågodis, chips eller andra snacks?
    Hur resonerar ni kring lördagsgodis eller godis överhuvudtaget.
    Ska barn få äta godis när dem själva vill eller borde barn inte alls få tillgång till det?
    Rösta och diskutera i tråden!

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur ofta äter ditt barn smågodis/chips
  • Mrs Green

    Vi köper bara godis på lördagar, men det är klart hon får äta om hon blir bjuden en annan dag, t.ex om det är kalas. På fredagar gör vi ofta popcorn.

    Vi tänkte väl fortsätta så länge det går (hon är snart 10 år). Snart har hon ju mer frihet och pengar och vi kan inte ha kontroll på allt, men förhoppningen är ju att vi planterat någon god vana åtminstone.

  • Varit där

    Barnen här hemma är 4, 6 och 8. De äter chips och popcorn på fredagar som fredagsmys och så får de godis på lördag kväll. Kakor och liknande får de ibland men kommer bli lite mycket då 4 av oss fyller nu i maj. Men standard är att de äter sånt på fredag och lördag och sen vid födelsedag eller liknande.

  • Anonym (Hah!)
    Mrs Green skrev 2015-05-06 12:00:17 följande:

    Vi köper bara godis på lördagar, men det är klart hon får äta om hon blir bjuden en annan dag, t.ex om det är kalas. På fredagar gör vi ofta popcorn.

    Vi tänkte väl fortsätta så länge det går (hon är snart 10 år). Snart har hon ju mer frihet och pengar och vi kan inte ha kontroll på allt, men förhoppningen är ju att vi planterat någon god vana åtminstone.


    Hah! Glöm det. Barn som blir hårt hållna och som växer upp med för mycket regler, lever loppan för pengarna och friheten senare. Hon kommer att bli stammis på godisaffären, varje dag efter skolan.

    Sånt som händer när "good parenting" går till överdrift och blir till "too much good parenting".
  • Duckan

    Flera gånger veckan röstade jag på då vi inte har nån bestämd godisdag. Ibland kommer hon på att hon vill köpa lördagsgodis och då får hon det, men det  är inga stora mängder hon äter så vill vi ta en godisbit på blanka tisdagen så gör vi det. Lite nu och då kan man väl säga att hon äter godis.

  • Påven Johanna

    Mina har fått när de varit sugna. Ibland har det inträffat tre gånger på en vecka och ibland ingen gång på tre veckor. De har lika gärna ätit räkor eller fruktsallad som godis på helgkvällarna när de var mindre och så ser det fortfarande ut för deras del. 

  • Aniiee

    Här i huset blir det inte godis eller snacks så ofta. Däremot blir det efterrätt tre gånger i veckan. Vad tonårspojkarna köper för månadspengen på lunchrasten vet jag dock inte, men jag anar att det blir en del chips, läsk och godis där.


    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Anonym (Alltid)

    Vi har alltid godis hemma och framme och barnen bryr sig knappt. De tar en bit ibland, men för det mesta får vi bara slänga det när det blir torrt, hårt och gammalt. Vi försöker praktisera "tvärt om", att fri tillgång avdramatiserar hela grejen och godiset blir inte liks viktigt. Snarare glömmer vi faktiskt bort att äta det t.o.m. på lördagar. Men så finkar det hos oss och inget jag försöker andra att ta efter.

  • Galaxie

    Har en dotter på 2.5 år som inte ätit godis förrän nu i påskas. Jag trodde att hon skulle bli tokig i godis men hon verkar inte så intresserad, men jag antar att hon säkert kommer att vilja ha det oftare framöver. Tänker att hon får det på lördagar i så fall. Fika och annat gott blir det bara om vi har gäster eller är gäster.

  • Vanillaextract
    Anonym (Hah!) skrev 2015-05-06 12:47:34 följande:

    Hah! Glöm det. Barn som blir hårt hållna och som växer upp med för mycket regler, lever loppan för pengarna och friheten senare. Hon kommer att bli stammis på godisaffären, varje dag efter skolan.

    Sånt som händer när "good parenting" går till överdrift och blir till "too much good parenting".


    Personen du citerade är för det första inte strikt, att få godis varenda vecka är inte strikt. För det andra är det du säger inte sant, barn som har en sund kost börjar inte vräka i sig skräp helt plötsligt när de själva får bestämma. Det har att göra med andra saker.
  • Anonym (Hah!)
    Vanillaextract skrev 2015-05-06 14:58:24 följande:

    Personen du citerade är för det första inte strikt, att få godis varenda vecka är inte strikt. För det andra är det du säger inte sant, barn som har en sund kost börjar inte vräka i sig skräp helt plötsligt när de själva får bestämma. Det har att göra med andra saker.


    Jodå, precis så är det. Och barn som fått mycket halvfabrikat och annan mat, tenderar att bli nyttigare.
Svar på tråden Hur ofta äter ditt barn smågodis/chips