• kma

    Komma tillbaka till jobbet efter sjukskrivning? Fortsätta vara sjukskriven?

    Hej

    Visste inte vart jag skulle posta denna tråd men jag gissar på att jag kommit rätt.

    Har lite frågor som jag hoppas ni kan svara på.

    Jag är gravid och det har tillstött komplikationer som gjort att jag har blivit sjukskriven. Läkaren sjukskrev mig pga hotande missfall i vecka 20. När sjukskrivningen upphör kommer jag vara i vecka 24. Vad händer då? När sjukskrivningen upphör? Går jag tillbaks till jobbet som om inget har hänt? Behöver jag prata med läkaren först? Jag skulle nämligen vilja vara sjukskriven några veckor till så att jag vet att barnet har god chans att klara sig om det kommer för tidigt. Men kan man verkligen få bestämma själv om man ska fortsätta vara sjukskriven?

    Jag vill inte gå tillbaks till jobbet så snart nämligen. Jag vill vänta några veckor till. Ska jag ringa förlossningen där dom sjukskrev mig och be att få prata med läkaren jag hade eller hur ska jag göra?

  • Svar på tråden Komma tillbaka till jobbet efter sjukskrivning? Fortsätta vara sjukskriven?
  • hrewak

    Tycker absolut du ska ringa läkaren och se till att få en tid innan sjukskrivningen går ut för att diskutera hur det ska se ut framåt. Då får du lägga fram dina tankar och förklara hur du känner och han/hon får väl delge sina tankar.

  • Anonym (L)

    Om risken kvarstår blir du ytterligare sjukskriven, inte annars.

Svar på tråden Komma tillbaka till jobbet efter sjukskrivning? Fortsätta vara sjukskriven?