• Lorelei83

Ni som valt att inte ge välling. Får ni skit för det från omgivningen?

Vänner, BVC--sköterskan och släkt har blivit förvånade och ja..rent ut sagt chockade att vi inte tänker ge välling till vår son på 8 månader.
    Han får olika sorters gröt, mat, puréer och ersättning. 

Det verkar ju som att vi är de knäppaste föräldrarna som finns!

Hur har ni andra blivit bemötta?

• Svar på tråden Ni som valt att inte ge välling. Får ni skit för det från omgivningen?
  • asta66

Själv vägrade jag välling och napp som liten. Mamma vart nästan utskälld på BVC. Mamma struntade i det. Jag åt, mådde gott och växte. Strunta i det.
    Däremot är ju välling bra när ungarna är sjuka. De flesta får ju i sig en flaska välling då.

• MammAmma

När min äldsta var bebis, (nästan 14 år sen) fick jag rätt starka reaktioner från personal på BVC, nån enstaka vän och sonens farmor. De undrade vad i all världen han åt om han inte drack välling xD Ingen av mina fyra har fått välling, vi har inte ens erbjudit det. Jag tycker inte att vatten och mjöl är nåt vidare bra livsmedel helt enkelt, dessutom är jag finsk och kan inte relatera till den här 'vällingkulturen'.

• Ediths mamma

Eftersom välling endast finns i Sverige (finns säkert undantag); kan man ju unda hur dessa chockade menniskor tror resten av världen lever ;)

• asta66
    MammAmma skrev 2015-05-09 15:33:08 följande:

När min äldsta var bebis, (nästan 14 år sen) fick jag rätt starka reaktioner från personal på BVC, nån enstaka vän och sonens farmor. De undrade vad i all världen han åt om han inte drack välling xD Ingen av mina fyra har fått välling, vi har inte ens erbjudit det. Jag tycker inte att vatten och mjöl är nåt vidare bra livsmedel helt enkelt, dessutom är jag finsk och kan inte relatera till den här 'vällingkulturen'.

Ediths mamma skrev 2015-05-09 15:36:48 följande:

Eftersom välling endast finns i Sverige (finns säkert undantag); kan man ju unda hur dessa chockade menniskor tror resten av världen lever ;)

Förr var välling dessutom bara mjölk med mjöl ihopvispat!
  • Flickan och kråkan

Vi har tre barn som aldrig druckit välling. Det har aldrig funnits någon anledning. Har inte fått några kommentarer kring detta.

• fluu

Inte skit, men ofta blir folk förvånade. En del verkar tänka att man måste ge välling eller att alla gör det.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Judiths

Min dotter har aldrig druckit välling, inte industrigröt heller för den delen (hon vägrade). Varken omgivning eller BVC har kommenterat det som något negativt. Vi har gått hos dietist pga låg vikt och inte heller hon anmärkte på detta annat än att hon sa att det är bra att tänka på att ge henne järnrik mat då vällingen/gröten är järnberikad.

• fluu

Att vi inte gav industrigröt har vi dock fått motta lite negativa åsikter kring, men då bara från äldre.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Ni som valt att inte ge välling. Får ni skit för det från omgivningen?