• Anonym (selma)

    hur mycket får man själv kämpa med en elcykel i lång och brant backe

    Kan det vara kämpigt i backar även med elcykel om man är väldigt otränad?

    Vilken cykel har du?

    Är du nöjd med den?

  • Svar på tråden hur mycket får man själv kämpa med en elcykel i lång och brant backe
  • Anonym (selma)

    Någon som vill svara?

    Stort tack på förhand

  • thirdfloor

    Nej. Du behöver inte kämpa i uppförsbackar. En uppförsbacke kommer att kännas som nedför. Motvind kommer att kännas som medvind.

    Själv så har jag byggt om min egen cykel med ett kit. Klart billigast och bästa komponenter då.

    Jag är sjukt nöjd med eldrift. Ångrar inte en sekund. Från att ha hatat att cykla så ser jag faktist fram emot nästa cykeltur. driftkostnaden för elen är typ 10 öre milen. Ett batteri håller för runt 3000 mil eller något.

  • Anonym (jag)
    Anonym (selma) skrev 2015-05-09 15:02:57 följande:

    Kan det vara kämpigt i backar även med elcykel om man är väldigt otränad?

    Vilken cykel har du?

    Är du nöjd med den?


    Alltså en elcykel fungerar ju som så att om du inte trampar så kan du inte använda elen (skulle man kunna göra det så skulle det räknas som typ en moped eller liknande). Så om du cyklar upp för en tuff brant backe så skulle du definitivt behöva arbeta själv och få motion MEN det skulle inte vara lika jobbigt eftersom att elen i den extra motorn ger dig en liten knuff. Däremot så är det ju så att om du inte har tillräckligt laddat batteri så kommer cykeln att vara trögare att cykla på. 

    Nåja... cyklar du mycket och vill orka så kan det vara en bra investering (bättre än bil och billigare i längden).. Men förvänta dig inga stordåd eller viktminskning

    Möjligen kommer elcykeln att göra att du blir mer motiverad att cykla och röra på dig!

    (Jag har ingen egen men lånar ibland mammas cykel när jag är hemma hos henne och har glömt något hemma) Tror dock att min mamma är väldigt nöjd över sin egen cykel, vet inte vilket märke som hon har på sin så kan inte uttala mig om just det ...
  • Anonym (jag)
    thirdfloor skrev 2015-05-17 20:45:21 följande:

    Nej. Du behöver inte kämpa i uppförsbackar. En uppförsbacke kommer att kännas som nedför. Motvind kommer att kännas som medvind.

    Själv så har jag byggt om min egen cykel med ett kit. Klart billigast och bästa komponenter då.

    Jag är sjukt nöjd med eldrift. Ångrar inte en sekund. Från att ha hatat att cykla så ser jag faktist fram emot nästa cykeltur. driftkostnaden för elen är typ 10 öre milen. Ett batteri håller för runt 3000 mil eller något.


    NEJ en uppförsbacke kommer INTE att kännas som nedför och motvind kommer INTE att kännas som medvind! Dum kommentar! 

    Har du byggt om den så att du kan åka utan att trampa då eller?
  • Anonym (?)

    Det bör ju vara betydligt mer lätt trampat jämfört med en vanlig cykel men ja det kanske beror på vad det är för en el cykel ? finns en hel del att välja på  

  • Anonym (Fia)

    Har en batavus Genova som jag köpte i april. Cyklar 4 mil om dagen med dottern på 20 kg i stol bak. Det är kallt, långtråkigt och eländigt men absolut inte tungt. Jag trampar i uppförsbacke som om det vore en raksträcka och kommer upp i maxfart. Inte jobbigt alls, även om man är helt otränad. Lite ostadigt är det pga barnstolen som jag fått sätta högt upp pga batteriet. Jag skulle kanske inte rekommendera cykeln om man har barn. Annars är jag nöjd.

  • Anonym (Fia)

    Så irriterande när man inser att man svarat i en flera år gammal tråd som kommer tillbaka pga ett helt oväsentligt inlägg.

  • Anonym (?)
    Anonym (Fia) skrev 2020-10-31 01:13:46 följande:

    Har en batavus Genova som jag köpte i april. Cyklar 4 mil om dagen med dottern på 20 kg i stol bak. Det är kallt, långtråkigt och eländigt men absolut inte tungt. Jag trampar i uppförsbacke som om det vore en raksträcka och kommer upp i maxfart. Inte jobbigt alls, även om man är helt otränad. Lite ostadigt är det pga barnstolen som jag fått sätta högt upp pga batteriet. Jag skulle kanske inte rekommendera cykeln om man har barn. Annars är jag nöjd.


    Kan du sänka höja styret och sadeln själv 
Svar på tråden hur mycket får man själv kämpa med en elcykel i lång och brant backe