• Anonym (123)

Hur gör man för att bli sjukskriven för depression?

Anonym (hallå) skrev 2015-05-10 06:54:36 följande:
    Fast att skära ner på krav (såsom att sjukskriva sig från jobbet) är väl precis vad nödstopp och handbroms är? Eller?
    Det är väl bättre att lära sig hantera livspusslet med jobb än att bara ta bort jobbet. Ingenting kommer ju att vara annorlunda när man går tillbaka annars.

Sjukskrivning hjälper inte mot depression överhuvudtaget, snarare tvärt om, ändå är det just den behandlingen alla vill ha. . . undrar varför.
  • Anonym (123)
    Anonym (h) skrev 2015-05-10 08:32:01 följande:
    Klart det hjälper vid depression, men det är inte något som hjälper alla. Vi vet ingenting om TS och det är omöjligt för oss andra att säga vad som är bäst för hen.
    Visa på en enda undersökning där det visat sig att sjukskrivning är verksamt om du nu har någon sådan på lager. Jag är mycket intresserad. . . Annars vet man idag att det inte är det alls.

Terapi verkar vara dt enda som verkligen hjälper, men få får det eftersom det är så dyrt. Bättre då med sjukintyg och mediciner. . .
  • Anonym (123)
    Anonym (h) skrev 2015-05-10 09:23:39 följande:
    Haha, va? Det beror ju helt på vad det är som orsakat eller bidragit till depressionen, och hur svår depressionen är. Självklart är terapi nödvändigt med.

Vid nedstämdhet och depression bör man se till att vara fysiskt aktiv, sova och äta regelbundet, omge sig bland goda vänner osv. Det stämmer bra in på att det är bra att arbeta.

Men om det är ett arbetsrelaterat utmattningssyndrom så måste stressen brytas akut. Eller om personen är så deprimerad att hen inte KAN utföra sin arbetssysslor, eller att hans mående är så nedsatt att hen inte längre både kan ta hand om sina barn och arbeta. Eller ett gäng andra anledningar.

Det kan även handla om en underliggande depressionssjukdom.

TS skriver inte vad det gäller, mer än ett luddigt "depression".
    Att inte kunna arbeta är inte det samma som att det är bra att vara hemma! Blanda inte ihop det jag säger, tack.
  • Anonym (123)
    Anonym (hallå) skrev 2015-05-10 10:24:24 följande:
    Exakt. 123 är lite fyrkantig och har nog inte full koll på läget. Men det har ju du h.
    Varför skulle jag inte ha det? Jag har bara sagt att sjukskrivning i sig inte är en verksam metod att behandla depression, vilket en del verkar tro.
  • Anonym (123)
    Anonym (h) skrev 2015-05-10 11:18:57 följande:
    Jaha, du tänker så. Du insinuerar alltså inte att alla deprimerade blivit det för att de inte är aktiva nog, och därmed bara vill ha den behandling som innebär att de slipper arbeta?
    Anonym (123) skrev 2015-05-10 07:49:04 följande:

....

Sjukskrivning hjälper inte mot depression överhuvudtaget, snarare tvärt om, ändå är det just den behandlingen alla vill ha. . . undrar varför.

Nej, inte alla. Men av någon anledning verkar det vara just sjukskrivning som hägrar, så även för TS. Det är ju den lättaste vägen, men problemet är just att det inte hjälper i längden.
  • Anonym (123)
    Monchichier skrev 2015-05-10 12:38:24 följande:
    Jag vill bara påminna dig Anonym (123) att du godkände forumets villkor innan du blev medlem. I dessa villkor lovar du att följa forumets regler som bland annat är detta: (jag citerar för säkerhets skull, ifall du skulle ha glömt bort)

Känsliga Rummet/Anonyma diskussioner
    Känsliga Rummet ska präglas av extra respekt för individen. Det här är platsen för tröst, råd och stöd så använd silkesvantar här. I Känsliga Rummet kan medlemmar vara anonyma, vilket är en förmån de ej bör missbruka. Anonyma övertramp bedömer vi i allmänhet hårdare.

Säg nu att du är forskare som skrivit en avhandling om att sjukskrivning inte är effektivast eller absolut inte hjälper i längden. Den diskussionen hör dock inte hemma här, så lägg bara ner.
    Går du till vilken vårdcentral eller öppen psykiatrisk mottagning som helst så kommer du att bli sjukskriven om läkaren anser att det är det bästa. De allra flesta släpper ju inte patienten vind för våg heller, utan det är täta uppföljningar, en samtalskontakt blir involverad och eventuell insättning av läkemedel, bland annat. Detta anser läkarkåren i nuläget är det bästa alternativet som finns att tillgå.

Fastän du skulle sitta med en fantastisk universallösning så är det en hel yrkesgrupp som anser att det mest effektivast, lönsammast och "enklaste" sättet är sjukskrivning, tillsammans med andra åtgärder naturligtvis.
    Ja. . .

När har jag inte varit snäll?! (eller vad du tänker på)
  • Anonym (123)
    Anonym (hallå) skrev 2015-05-10 14:17:53 följande:
    ...och flera andra i tråden försöker förklara för dig att ingen heller har påstått det, men det verkar vara svårt att nå fram....
    Har ingen påstått det?! Läs om - läs rätt!
  • Anonym (123)
    Monchichier skrev 2015-05-10 15:17:39 följande:
    Låt oss för en sekund låtsas om att denna konversation äger rum:

Läkare: Du har cancer, det behandlas med cellgifter och du kommer att må jätteskitpissdåligt tills du blir frisk.
    Patient: Blir jag sjukskriven då? Om jag kommer att må så sjuktjättepissdåligt så kommer jag ju inte kunna jobba.
    Läkare: Nej, varför då? En sjukskrivning är inte en verksam metod att behandla cancer på. Sjukskrivning får inte bort cancern överhuvudtaget, snarare tvärtom.

Inte en diskussion som man kan tänka sig förekomma va? Men det är precis så du låter. Byt bara ut cancer med depression och cellgifter med terapi/mediciner/samtal/etc. 

Ta och lägg ner nu, jag citerar igen "Det här är platsen för tröst, råd och stöd så använd silkesvantar här."

Detta innebär alltså att det här inte är platsen för ifrågasättande och provokation.

Har jag förklarat detta tydligt nog för dig?
    et går naturligtvis inte att jämföra som du gör. Sjukskrivning är inte bara inte verksamt, det är kontraproduktivt. Personer som bara går hemma är sjuka långt längre än de som arbetar. Varför är det provocerande att höra det?
  • Anonym (123)
    Anonym (elin) skrev 2015-05-19 18:19:15 följande:

123, har du någonsin varit djupt deprimerad?

Varit grovt deprimerad i flera månader t.o.m halvår, år i sträck? Det har jag. Vakna upp gråtandes, lägga sig gråtandes med inslag av panikattacker under dagen i mer än ett halvår. Jag har försökt att jobba, men hur går det? Rent åt helvete. Få panikattacker stup i kvarten på jobbet är fan inte stabilt. Det är jävligt svårt att tänka på jobb när man fan inte ens kan släpa sig in i duschen, byta trosor eller sin blodiga binda, you name it. Och det svåra valet under dagarna är om man ska ta repet eller skära upp sig i badkaret.

Nåväl, sjukskriving är det bästa valet och det enda man ska fokusera på är att försöka må bra, det får ta sin tid helt enkelt, sedan kan man diskutera jobb.

Mina erfarenheter har naturligtvis ingen relevans då det jag lägger fram är vetenskap, inte en massa annat.

Jag har heller aldrig sagt (vissa några i tråden vill ha det till att jag har) att det aldrig är nödvändigt med sjukskrivning. Jag har sagt att det inte gynnar sjukdomstillståndet och därför bör undvikas.
  • Anonym (123)
    Anonym (Hilda) skrev 2015-05-20 19:42:58 följande:
    Fast det gäller inte för 100 %. Läkaren gör alltid en inviduella bedömning för alla är olika. Och du har helt rätt i att det inte är just sjukskrivningen som gör depressionen bättre precis som att sjukskrivning inte gör cancer bättre. Har man cancer blir man sjukskriven för att orka med cellgifternaboch ör man deprimerad blir man sjukskriven för att orka med terapi och själsligt arbete.
    Inte helt sant. Vid cancer är det nödvändigt att isolera personen på grund av infektionsrisken. Detta till skillnad rån depression då sjukskrivningen ofta görs på rutin.
Svar på tråden Hur gör man för att bli sjukskriven för depression?